zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ondernemend Nederland is positief over toekomst

23 oktober 2009 - Unique en TNO maakten gisteren de resultaten van de MKB Marktmonitor 2009 bekend . De algemene tendens is optimisme. Naast negatieve gevolgen van de economische crisis, ondervond Ondernemend Nederland ook positieve gevolgen van de economische neergang. Bovendien verwacht 62 procent van de bedrijven de komende drie jaar te gaan groeien.

In het onderzoek is gefocust op drie vragen: hoe beïnvloedt de crisis uw onderneming, welke maatregelen heeft u genomen om zo goed mogelijk uit de crisis te komen en hoe verwacht u dat uw onderneming zich in de nabije toekomst ontwikkelt? 



Negatieve en positieve gevolgen
Ruim driekwart van de MKB-bedrijven geeft aan dat zij negatieve én positieve effecten ervaren door de crisis. Positieve gevolgen die uit het onderzoek naar voren komen zijn de flexibele inzetbaarheid van personeel, het makkelijker werven van personeel en de toename van innovatie. De belangrijkste nadelige gevolgen zijn de afname van vraag naar producten en diensten, de toename van achterstallige betalingen, minder groeimogelijkheden van de onderneming en het uit moeten stellen van investeringen.
Vijf maatregelen
De maatregelen die ondernemers naar aanleiding van de crisis hebben genomen zijn divers. De vijf belangrijkste maatregelen zijn:
1. Snijden in kosten; algemene maatregel
2. Snijden in personeel; vooral afscheid nemen van tijdelijk personeel en via natuurlijk verloop
3. Samenwerken; ondernemingen steunen elkaar
4. Nieuwe markten aanboren
5. Nieuwe producten en diensten ontwikkelen 

Ondernemersgeest
Een bijzondere uitkomst, die ook de ondernemersgeest van MKB ondernemers aangeeft, is het feit dat veertig procent van de bedrijven innoveert. Waar ondernemers last ervaren van teruglopende vraag bestaat een duidelijk verband met de innovaties in producten en diensten die zij hebben doorgevoerd. Van de 40 procent innoverende bedrijven, kampt 68 procent met een verminderde vraag.
Veel bedrijfstakken worden in deze moeilijke tijden ineens geconfronteerd met vragen die voorheen niet tot nauwelijks speelden. Hoe ga je als ondernemer goed voorbereid de toekomst in? Het blijkt dat er in veel bedrijven vol vertrouwen naar de toekomst wordt gekeken.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Crisis staat optimisme over duurzaamheid niet in de weg
 Slimme manager is op herstel voorbereid
 Beursgoeroe Tostrams extreem pessimistisch over crisis (video)
 Ondernemer toont nog weinig bereidheid tot investeren
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
23-10-2009
 | 
09:52 uur
Eindelijk beginnen de mensen het een beetje te begrijpen. Aan negatieve en doemdenkers geen nood. Het gaat er meer om op welke wijze je creatief kunt om gaan met de huidige stand van zaken en welke richting je denkt in te kunnen slaan.

Een oud spreekwoord zegt,'' Het is beter een foute beslissing te nemen dan geen beslissing....'' Daar kunnen ze in en Haag nog een punt aan zuigen me dunkt. Persoonlijk vraag ik me af wat belangrijker is. Wachten op het contingent incompetentie in Den Haag of er voor te kiezen zelf door te gaan met ondernemen.

Ik kies voor het laatste. Ik hoop dat MOL hierin een voortrekkersrol wil spelen door meer artikelen op te nemen zoals deze. Daar hebben de ondernemenrs namelijk wat aan.

RC

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10