zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Verschillende generaties willen verschillende beloningen

4 september 2009 - Managers moeten rekening houden met verschillende houdingen tegenover beloningen van verschillende generaties. Als het om bonussen en beloningen gaat, geven veel oudere werknemers de voorkeur aan financiële beloningen; veel werknemers van 18 tot 29 jaar ontvangen liever vrije tijd of opleidingsmogelijkheden.

Dit komt voort uit een internationaal onderzoek, de Kelly Global Workforce Index van Kelly Services. Het geeft de mening weer van bijna 100.000 mensen in 34 landen, inclusief Nederland. Ook de voorkeuren ten opzichte van communicatie verschillen. Het onderzoek toont bijvoorbeeld dat de jongste generatie steeds meer gebruikmaakt van ‘Instant Messaging’, terwijl alle drie de generaties het liefst face-to-face willen communiceren. 



Wrijving
Patricia Becker, Algemeen directeur Kelly Services Benelux, zegt dat verschillen tussen generaties soms voor wrijving onder werknemers kunnen zorgen. Wanneer deze verschillen goed worden opgepakt, kunnen ze juist weer voordelig uitpakken. Uit het onderzoek blijkt tevens dat 29 procent van de Nederlandse respondenten van mening is dat de verschillen tussen de drie generaties meer productiviteit oplevert terwijl 21 procent juist het tegenovergestelde vindt. De meerderheid van de werknemers vindt dat de verschillen tussen de generaties geen invloed hebben op de productiviteit. 

Creativiteit

"Wanneer de verschillen tussen de leeftijdsgroepen goed worden ingezet, kunnen ze een krachtige stimulans betekenen voor de creativiteit en productiviteit onder werknemers", aldus Becker. "In plaats van deze diversiteit in de kiem te smoren, maken goede werkgevers hier juist gebruik van door nieuwe ideeën om zaken te doen te genereren." 

Harmonieuze balans

Het is algemeen bekend dat leeftijdsgerelateerde verschillen de wijze waarop mensen met hun werk omgaan beïnvloeden. Tweederde van de respondenten, namelijk 67 procent, zegt dat ze hun manier van communiceren aanpassen aan collega’s uit een andere generatie. Becker stelt dat het voor werkgevers belangrijk is de verschillen tussen de generaties te herkennen die effectief te managen zijn. Dat zorgt voor een harmonieuze balans én een productieve werkomgeving. "Jongleren met deze druk is uitdagend, maar door de kwesties aan te pakken – zoals vergoedingen, bonussen en interne communicatie - kan het voor een diverse groep voordelig uitpakken en leiden tot omstandigheden die een organisatie tot bloei kunnen laten komen." concludeert Becker. 

Enkele andere bevindingen uit het onderzoek: 
- Babyboomers denken dat zij de verschillen tussen leeftijdsgeneraties beter begrijpen dan hun jongere collega’s; 
- De jongste werknemers - 18 tot 29 jaar – zijn het meest positief over de productiviteit die voortvloeit uit de verschillende leeftijdsgroepen op de werkvloer; 
-  Alle generaties verkiezen face-to-face contact boven geschreven of elektronische communicatiemogelijkheden; 
-  Bijna één derde van de respondenten (30 procent) heeft weleens een conflict meegemaakt, dat was ontstaan door verschil in leeftijd.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Y is niet te paaien met mooie woorden
 Respectvolle manager bindt iedere generatie
 Ook jongeren geven voorkeur aan persoonlijk contact
 Babyboomers kunnen niet omgaan met economische tegenslagen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10