zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Recruiter heeft geen toegang tot sociale profielen

21 augustus 2009 - Driekwart van de gebruikers van sociale netwerken heeft zijn of haar profiel bewust niet voor iedereen zichtbaar gemaakt. Vrouwen zijn op online netwerken nog veel voorzichtiger dan mannen. Recruiters die actief personeel werven via social networks moeten dus professioneel en gepast te werk gaan.


Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group in opdracht van de AMC Academie onder 345 respondenten. Hieruit blijkt dat mensen heel bewust bezig zijn met het al dan niet openstellen van persoonlijke gegevens. Slechts 25 procent van de ondervraagden heeft er geen moeite mee dat iedereen hun profiel kan zien. Opvallend is dat vrouwen hier nog bewuster mee bezig zijn dan mannen: 84 procent van de vrouwen maakt haar profiel bewust niet openbaar. Bij de mannen is dit veel lager: 57 procent. 



Kandidaten benaderen

"De cijfers laten zien dat het benaderen van kandidaten via social networks de nodige zorgvuldigheid en voorzichtigheid vergt," aldus Vivian Tsang, projectmanager bij de AMC Academie. "In onze masterclasses komen we nog vaak deelnemers tegen die niet weten hoe zij kandidaten die ze gevonden hebben via een social network op de juiste manier moeten benaderen voor een baan. Wanneer zij denken de juiste kandidaat te hebben gevonden, wordt veelal een standaard e-mail gebruikt om hen te attenderen op een vacature", Tsang vervolgt: "Een social network is geen CV-database, maar een plaats waar mensen hun interesses delen. Willen werkgevers bij deze groep onder de aandacht komen, dan is het noodzakelijk om te laten zien dat je werkelijk interesse toont in de kandidaat. Werven via social networks vraagt dus om persoonlijk aandacht en gerichte benadering. Overdadig en ongericht benaderen zal ertoe leiden dat kandidaten in de toekomst steeds moeilijker benaderbaar zullen zijn".
Sollicitanten
Het afschermen van profielen komt recruiters, die social networks gebruiken om personeel te werven, niet ten goede. Opvallend is dat gebruikers van social networks coulanter zijn als ze zelf gesolliciteerd hebben bij een organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat ruim een derde het ‘prima’ vindt dat werkgevers informatie over hem opzoeken na een sollicitatie. Ruim een kwart reageert hier neutraal op. Het lijkt erop dat sollicitanten min of meer verwachten dat werkgevers hun profielen bekijken.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Acht aandachtspunten voor een professioneel LinkedIn-profiel
 Sociale netwerken vooral gebruikt voor privécontacten
 Werving via sociale netwerken levert nog niet veel op
 Sociale netwerken steeds vaker gebruikt als wervingsinstrument
 
 
reacties
 
RV  |   | 
21-08-2009
 | 
10:22 uur
Het feit dat je zelf je gegevens zelf op een social network zet, maakt het voor de recruitment industrie alleen maar makkelijker om je te vinden, zonder dat zij er zelf al te veel moeite voor hoeven doen. Je speelt ze hiermee dus bewust in de kaart!

Afscherming is een must:
Vandaar dat het in mijn ogen ook goed is dat je je online data kunt afschermen tegen ''ongewenste cyber-indringers'' zoals recruiters, als je hier geen belang bij hebt.

Doet me denken aan de 1e cyberwet van Murphy:
''Alles wat je ooit ergens online hebt neergezet, ge-upload, gemsn-ed, geskyped, getwittered, geblogged, kan en zal dus ook door derden worden opgeslagen, buiten jouw controle en kan tegen je gebruikt worden door hen*.

*Geheime diensten, Overheid, Internet Service providers, Telecom Providers, Webservices leveranciers, Hosting providers, Jusitie, Politie, Cyber_criminelen, recruiters, aanstaande werkgevers of andere individuen.


Tips:
1. Wees je dus heel goed bewust WAT je op internet zet en WIE je er publiekelijk toegang toe wilt geven.
Dit kan je nodeloos veel spam van recruiters en andere internet-predators (zoals marketeers) schelen in je inbox!.

2. Kijk goed uit als je meedoet met online polls, testen, of prijsvragen. Lees EERST de algemene voorwaarden waaraan je toestemming geeft wat er met jou ingevulde gegevens gaan mag worden!

3. ''Google'' voor de aardigheid je eigen naam / publicaties / artikelen / blogteksten eens, en verbaas jezelf waar die informatie, buiten je controle, is heen gestroomd.


''Once information it is out on the internet, it's outof your control!''
Daarom: www.privacymatters.nl
Brechtje de Leij  |   | 
11-09-2009
 | 
14:06 uur
Wellicht een idee om sociale netwerken niet op eigen titel te benaderen (als recruiter), maar je eigen mensen daarvoor in te zetten.

Marielle Sijgers (recruiter van het jaar 2008) zet bijvoorbeeld graag haar medewerkers in bij werving. Haar medewerkers zitten namelijk in de sociale netwerken met de mensen die bij haar bedrijf zouden kunnen passen (vergelijkbare (studie)achtergrond, zelfde branche etc) - iets wat je als recruiter of werkgever nooit zal kunnen evenaren.

Als je je eigen medewerkers hun eigen netwerk laat benaderen, heb je als bijkomend voordeel ook geen last van afgeschermde profielen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10