17 augustus 2009 -
Kostenreductie, reorganiseren, verhoging van de marges: veelgebruikte hulpmiddelen waarmee organisaties momenteel proberen te overleven. Maar vaak is de focus in deze verbetertrajecten niet goed onderbouwd. Men heeft slechts een vaag vermoeden hoe de organisatie kan worden verbeterd of volgt blindelings het advies van een adviesbureau.
Dr. André de Waal van de Maastricht School of Management en het Center for Organizational Performance publiceert al geruime tijd over zijn vijfjarig wetenschappelijk- en praktijkonderzoek naar High Performance Organisaties (HPO's). Organisaties die door een juiste focus ook in economisch zware tijden beter presteren dan sectorgenoten.
35 aspecten
De Waal ziet dat veel verbeterprojecten binnen organisaties nog altijd niet gericht zijn op de juiste aspecten en daardoor een geringe bijdrage zullen leveren aan verbetering van de prestaties. Om organisaties de juiste focus te geven, geeft hij op zijn website de 35 aspecten vrij, waarop ieder verbetertraject gericht zou moeten zijn.
Tijd
Op de vraag aan managers wat het kostbaarste bedrijfsmiddel is, antwoordt men vaak ‘kennis’, ‘mensen’, ‘innovatie’, enzovoort. Ondanks hun belang zijn deze elementen niet de kostbaarste. Het kostbaarste is namelijk tijd! Tijd kun je maar één keer uitgeven en ben je altijd kwijt. Het is dus cruciaal om je tijd uit te geven aan datgene wat er écht toe doet om als individu, als team en als organisatie high performing te zijn. De huidige economische situatie vraagt erom dat organisaties effectief met de prioriteiten om gaan. De vragen 'Wat doet er nu echt toe?', ‘Wat zijn de kenmerken van organisaties die blijvend excellent presteren?’ vormden de drijfveer van het onderzoek van Dr. André de Waal vanuit het HPO Center. Niet alleen financieel doen High Performance Organizations (HPO's) het beter dan hun concurrenten, maar juist ook niet-financieel, zoals op het gebied van klant-, stakeholder- en medewerkertevredenheid. HPO's blijken in alle sectoren voor te komen, zelfs bij non-profit- en overheidsinstellingen.
Tijdverspilling
Maar waar focussen deze organisaties zich op? Anders gezegd, waar geven zij hun tijd aan uit? De Waal ziet nog altijd dat veel tijd en energie in profit en non-profit organisaties verloren gaat aan het uitvoeren en meten van prestatieverbetering zonder dat organisaties weten of deze projecten echt een bijdrage leveren aan het verbeteren van de organisatie. Negatief gezegd: het management van organisaties doet vaak zomaar iets, zonder concrete onderbouwing.