zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Automobilist kan niet zonder muziek

14 augustus 2009 - Muziek luisteren is veruit de populairste bezigheid van de Nederlandse automobilist. Dit blijkt uit het recente Auto Emocion Report dat Club Judge in opdracht van SEAT heeft gehouden onder autobezitters. 80 procent van de ondervraagden luistert bijna altijd muziek in de auto en voor 60 procent is het ook de meest favoriete bezigheid tijdens het autorijden.

Daarmee is muziek luisteren vele malen populairder dan andere bezigheden zoals bellen, een gesprek voeren met medepassagiers, flirten of zingen in de auto. Studies wezen al uit dat muziek een directe invloed heeft op rijgedrag en rijplezier. Reeds vanaf 65 decibel en bij muziek met meer dan 60 BPM (beats per minute) worden hartslag, bloeddruk en reactievermogen tijdens het rijden beïnvloed. Om meer inzicht te krijgen in de emotie die hoort bij muziek in de auto, heeft SEAT recent 1.000 mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 20-35 jaar, gevraagd naar hun voorkeuren en gedrag op dat gebied. 



Radio, MP3 en iPod

38 procent van de Nederlandse automobilisten luistert naar de radio tijdens het rijden, gevolgd door de CD met 22 procent. Een opvallende ontwikkeling is bovendien dat in de leeftijdsgroep onder de 30 jaar muziek luisteren via iPod of MP3 aan een opmars bezig is ten koste van de CD. Veertien procent van automobilisten in de leeftijdsgroep (20 - 25) jaar luistert via deze mediums naar muziek. Een verdere groei hiervan hangt naar verwachting sterk samen met de beschikbaarheid van deze technologie in auto's. 

Dance, pop en R&B

Dance (techno, hardstyle & trance) is bij de Nederlandse automobilist het meest populair met een aandeel van 34 procent, gevolgd door Pop & Top 40 en R&B, Soul en Urban (beide 22 procent). Opmerkelijk is dat 47 procent van de mannen met name naar Trance-, Dance- en Lounge luistert, terwijl vrouwen liever afstemmen op R&B, soul en urban (29 procent) en Pop-Top 40 (26 procent). 

Rijgedrag

Naast de muziekvoorkeuren van de Nederlandse automobilist is ook de invloed van muziek op het rijgedrag onderzocht. Vrijwel alle deelnemers aan het onderzoek (96 procent) geven aan dat muziek invloed heeft op zijn of haar rijgedrag. Lounge en Chill Out dancemuziek dragen het meest bij aan een relaxte rijstijl, gevolgd door Pop & Top 40-muziek, klassieke muziek, Jazz en Blues. Gevraagd naar muziekstijlen die aanzetten tot sportiever rijgedrag, valt op dat onder de automobilisten tot en met 35 jaar Rock, Metal en de spreekwoordelijke 'Classics' als het gaat om adrenaline toevoer weinig genoemd worden. Trance en Techno zetten met respectievelijk 28 procent en 24 procent juist het meest aan tot een sportief rijgedrag. Opvallend is dat negentien procent van de vrouwen Top 40- en Popmuziek heel specifiek aanzetten tot een sportiever rijgedrag, waar dit bij mannen veel minder het geval is (zeven procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Barokmuziek verhoogt de arbeidsproductiviteit
 Wachtstandmuziek bindt of verjaagt klant
 Muziek stimuleert werknemer
 Vrouwelijke leaserijders kiezen 207, mannelijke gaan voor Golf
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10