zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Automobilist kan niet zonder muziek

14 augustus 2009 - Muziek luisteren is veruit de populairste bezigheid van de Nederlandse automobilist. Dit blijkt uit het recente Auto Emocion Report dat Club Judge in opdracht van SEAT heeft gehouden onder autobezitters. 80 procent van de ondervraagden luistert bijna altijd muziek in de auto en voor 60 procent is het ook de meest favoriete bezigheid tijdens het autorijden.

Daarmee is muziek luisteren vele malen populairder dan andere bezigheden zoals bellen, een gesprek voeren met medepassagiers, flirten of zingen in de auto. Studies wezen al uit dat muziek een directe invloed heeft op rijgedrag en rijplezier. Reeds vanaf 65 decibel en bij muziek met meer dan 60 BPM (beats per minute) worden hartslag, bloeddruk en reactievermogen tijdens het rijden beïnvloed. Om meer inzicht te krijgen in de emotie die hoort bij muziek in de auto, heeft SEAT recent 1.000 mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 20-35 jaar, gevraagd naar hun voorkeuren en gedrag op dat gebied. 

Radio, MP3 en iPod

38 procent van de Nederlandse automobilisten luistert naar de radio tijdens het rijden, gevolgd door de CD met 22 procent. Een opvallende ontwikkeling is bovendien dat in de leeftijdsgroep onder de 30 jaar muziek luisteren via iPod of MP3 aan een opmars bezig is ten koste van de CD. Veertien procent van automobilisten in de leeftijdsgroep (20 - 25) jaar luistert via deze mediums naar muziek. Een verdere groei hiervan hangt naar verwachting sterk samen met de beschikbaarheid van deze technologie in auto's. 

Dance, pop en R&B

Dance (techno, hardstyle & trance) is bij de Nederlandse automobilist het meest populair met een aandeel van 34 procent, gevolgd door Pop & Top 40 en R&B, Soul en Urban (beide 22 procent). Opmerkelijk is dat 47 procent van de mannen met name naar Trance-, Dance- en Lounge luistert, terwijl vrouwen liever afstemmen op R&B, soul en urban (29 procent) en Pop-Top 40 (26 procent). 

Rijgedrag

Naast de muziekvoorkeuren van de Nederlandse automobilist is ook de invloed van muziek op het rijgedrag onderzocht. Vrijwel alle deelnemers aan het onderzoek (96 procent) geven aan dat muziek invloed heeft op zijn of haar rijgedrag. Lounge en Chill Out dancemuziek dragen het meest bij aan een relaxte rijstijl, gevolgd door Pop & Top 40-muziek, klassieke muziek, Jazz en Blues. Gevraagd naar muziekstijlen die aanzetten tot sportiever rijgedrag, valt op dat onder de automobilisten tot en met 35 jaar Rock, Metal en de spreekwoordelijke 'Classics' als het gaat om adrenaline toevoer weinig genoemd worden. Trance en Techno zetten met respectievelijk 28 procent en 24 procent juist het meest aan tot een sportief rijgedrag. Opvallend is dat negentien procent van de vrouwen Top 40- en Popmuziek heel specifiek aanzetten tot een sportiever rijgedrag, waar dit bij mannen veel minder het geval is (zeven procent).

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
 Biogebaseerde industrieën: Europese groei zit in onze natuur
 Reinventing customer service
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Barokmuziek verhoogt de arbeidsproductiviteit
 Wachtstandmuziek bindt of verjaagt klant
 Muziek stimuleert werknemer
 Vrouwelijke leaserijders kiezen 207, mannelijke gaan voor Golf
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Altice 7.85  3.8 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Yatra 5.05  -8 %
Doc data 0.43  -2.3 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street eindigt verdeeld
Wall Street verdeeld
meer beurs
top10
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Vliegtuig-wifi nog steeds duur en beperkt in aanbod
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures