zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succes van gisteren motiveert vandaag

14 augustus 2009 - Managers kunnen de tevredenheid van hun medewerkers heel eenvoudig met zo’n vijftien procent vergroten: door minstens eens per dag even samen terug te kijken naar wat er de vorige dag goed ging. Dat blijkt uit een onderzoek naar geluk van de University of Hertfordshire.

Hoofdonderzoeker Professor Richard Wiseman vertelt op Management Issues dat zijn bevindingen managers kunnen helpen bij het vergroten van de betrokkenheid en productiviteit. "Terugdenken aan een positief aspect van de vorige dag is een van de beste manieren om geluksgevoel op te roepen." Ook het uiten van dankbaarheid, glimlachen en iets aardigs doen voor een collega zijn effectief. 



Tevreden personeel is gezond personeel
Uit Amerikaans onderzoek door Sonja Lubomirsky en Ed Diener bleek al eerder dat gelukkig personeel goed voor de zaak is. Meer zelfvertrouwen en eigen verantwoordelijkheid leiden tevens tot een betere beoordeling van het management. Mensen die tevreden zijn met en op hun werk zijn bovendien gezonder en leven langer. Ze hebben een beter immuunsysteem, minder hartproblemen, drinken minder en zijn minder vaak ziek.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede leider motiveert juist niet
 Werknemer loopt nog steeds graag harder in ruil voor waardering
 Werknemer vergeet baas te waarderen
 Ideale baas is vooral menselijk
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
14-08-2009
 | 
09:46 uur
Artikel met grote waarheid. Wij zijn nog steeds niet gewend om onze succes te benoemen, wel weten we precies waar het niet goed gaat.
Het is het verhaal van het glas is half vol of half leeg. Optimisten en mensen die kunnen kijken naar wat goed gaat, zijn beter in staat om wat niet goed gaat, om te zetten in een succes.
Te veel managers en andere leidinggevenden staren zich blind op wat niet gehaald wordt en spreken de mensen daar op aan. Door steeds de successen te benoemen en vanuit die successen samen met de medewerkers een aanpak te maken om nog niet succesvolle zaken om te zetten in een positief resultaat. Door dit samen te doen maak je optimaal gebruik van de eigen kennis in huis.
Het lijkt makkelijk schrijven, maar ook ik heb dit moeten leren. Aan het einde van de dag, keek ik altijd wat ik had moeten bereiken en focuste mij daarop. Zelfs wanneer ik 95% had bereikt, dan zag ik alleen die 5% wat niet was bereikt.
Dankzij een collega, die mij aan het einde van de dag iedere keer wees op wat ik bereikt had, heb ik de slag kunnen maken en dat voorkomt zaken als burn-outs, hartproblemen, blijf positief geloven in jezelf en dat maakt het werken een stuk prettiger.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10