zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijk reizen bezorgt manager stress

4 augustus 2009 - Voor veel managers behoren zakenreizen tot hun werkroutine. Deze trips kunnen echter een impact op hun gemoedsrust hebben. 47 procent van de managers vindt dat zakelijk reizen voor meer stress zorgt. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Easynet Global Services bij 716 Europese bedrijven.

Meer dan de helft van de Engelse, Italiaanse, Spaanse en Duitse managers ervaart meer stress dan gemiddeld. In Zwitserland en Frankrijk associëren vier op de tien respondenten zakelijk reizen met stress. De Nederlandse en Belgische managers zijn het meest relaxt. Van hen vindt respectievelijk 30 en 26 procent zakenreizen een zware belasting voor de betrokkenen. Enkele van de grootste oorzaken van reisstress zijn het lange wachten op vliegvelden, vliegtuigvertragingen en irritante medereizigers.


Persoonlijk contact
Ondanks dat bijna de helft van de ondervraagde Europese managers aangeeft hinder te ondervinden van reisstress, klaagt de meerderheid (57 procent) niet over de hoeveelheid zakenreizen die men per jaar moet maken. Zij zien zakenreizen als onderdeel van hun werkroutine. Wel vinden de meeste respondenten dat zakenreizen erg duur zijn en dat deze het milieu schaden. Het persoonlijke contact vinden de ondervraagde managers wel zeer belangrijk bij zakenreizen. 

Werk-privé balans
"Werknemers die weinig reizen, vinden het eenvoudiger hun werk- en privéactiviteiten in goede banen te leiden. Steeds meer Europese bedrijven zijn bereid om bij dit feit stil te staan en naar andere oplossingen te zoeken in plaats van managers veel op zakenreis te sturen," zegt Diethelm Siebuhr, manager Central Europe bij Easynet Global Services. "Dit verklaart waarom beslissers naast persoonlijk contact steeds meer kiezen voor videoconferentieoplossingen. Deze manier van werken bespaart niet alleen kosten, maar resulteert ook in een hogere productiviteit. Daarnaast neemt het een hoop onnodige stress weg bij managers."

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager zit vooral te wachten tijdens zakenreis
 Telepresence vervangt zakenreis
 Helft managers vindt zakenreis zinloos
 Minder zakenreizen door geldgebrek
 
 
reacties
 
Bert-Jan  |   | 
4-08-2009
 | 
07:16 uur
Over de zin en de effectiviteit van het zakenreizen en de mogelijke alternatieven is een goed gesprek zinvol. Dat neemt een aantal bezwaren al weg en biedt oplossingen. De spanning tussen prive en werk is een veel belangrijker aandachtspunt dan veelal wordt aangenomen. Dat komt mede doordat men het verzwijgt. Het lijkt een zwaktebod als je dat niet zou kunnen managen en de werkgever heeft daar niets mee te maken immers. Althans dat denkt men nog wel eens.Tevens kan er stress ontstaan door het alleen zijn en door de belangrijke beslissingen die genomen moeten worden, onderhandelingen die gevoerd moeten worden. Begeleiding op afstand via telefoon en/of mail biedt dan soulaas. Begeleiding die heel wat geld bespaart en oplevert.

Bert-Jan van der Mieden.
Vertrouweling / vertrouwenspersoon.

Bert-Jan  |   | 
4-08-2009
 | 
11:08 uur
Er is sprake van een foute URL-verwijzing. Voor meer informatie kunt u terecht bij
bertjanvandermieden.wordpress.com.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10