zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Student is vertrouwen in arbeidsmarkt niet kwijt

13 juli 2009 - Unilever is dit jaar de meest populaire werkgever onder WO-studenten in hun laatste fase van de studie. Shell en Heineken komen op de respectievelijk tweede en derde plaats. Dit blijkt uit het jaarlijkse terugkerende Monitor arbeidsmarktonderzoek uitgevoerd door Intelligence Group in opdracht van Make a Move.

Het onderzoek biedt werkgevers inzicht in de beleefwereld van studenten en inzicht in trends en veranderingen op de arbeidsmarkt. Wie naast Unilever, Shell en Heineken ook goed scoren zijn andere grote Nederlandse multinationals als Philips en KLM. Nieuw in de top-10 zijn Boston Consulting Group en de Europese Unie. 



Top tien
De top tien van de meest populaire werkgevers ziet er als volgt uit:
1 Unilever
2 Shell
3 Heineken
4 Het Rijk
5 KLM
6 Boston Consulting Group
7 Philips
8 Rabobank
9 Verenigde Naties
10 Europese Unie 

Consultancy
Ook dit jaar is de Consultancy de meest populaire branche. De top tien ziet er qua branches nog hetzelfde uit als een jaar geleden, maar qua ranking is het een ander veranderd. De financiële sector is in vergelijking met vorig jaar van de tweede naar de derde plaats gezakt. De non-profit/(semi)overheid is een plaats gestegen naar plaats vier. Was vorig jaar de juridische sector nog het minst populair, dit jaar is zij van plaats gewisseld met de accountancy branche. 

Top tien branches

1 Consultancy
2 Fast moving consumer goods
3 Financiële sector
4 Non-profit /(semi)overheid
5 Communicatie/Media
6 Zakelijke dienstverlening
7 Retail/Handel
8 Transport/Logistiek
9 Juridische sector
10 Accountancy 

Vertrouwen

Ondank de huidige economische situatie is het vertrouwen van studenten in de arbeidsmarkt groot. 72 procent verwacht niet langer dan drie maanden na de studie een baan te hebben. Ruim een kwart van de studenten verwacht zelfs tijdens de studie al een baan te vinden. Het vertrouwen in de arbeidsmarkt is niet veranderd, wel de perceptie van de arbeidsmarkt. Men verwacht dat werkgevers nu kritischer zullen werven door de afname in vacatures, maar dat uiteindelijk wel de juiste persoon voor de functie aangenomen zal worden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Afgestudeerde ziet arbeidsmarkt met angst en beven tegemoet
 Stagiair profiteert van crisis
 Afgestudeerde wacht nog even met werken
 Steeds meer studenten ruiken aan ondernemerschap
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10