zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen manieren om tegenslagen te benaderen

1 juli 2009 - Ondernemen en leidinggeven is nooit makkelijk. Tegenslagen horen erbij. Het gaat erom hoe u daarmee omgaat. Forbes vroeg negen ervaringsdeskundigen hoe zij omgaan met teleurstellingen en wat hun tactiek is om er snel weer bovenop te komen.

1. Slik uw trots in


Nell Merlino, oprichter en directeur van Count-Me-In for Women's Economic Independence kreeg een flinke klap te verwerken toen tijdens de oprichting van haar bedrijf de internetbubbel barstte. Ze dacht tien tot 25 miljoen te incasseren via online donaties, maar haalde slechts 150.000 dollar op. Als reactie riep ze de raad van bestuur bijeen en vroeg om hulp en advies. Als ondernemer kun je geneigd zijn alles in je eentje op te lossen, maar als je eenmaal in de gaten hebt dat het mis gaat, moet je niet te trots zijn om de hulp van anderen in te schakelen, is haar advies. 

2. Mediteer

Chris Reed, oprichter en CEO van Reed’s zat middenin de onderhandelingen met banken over een beursgang toen zijn bedrijf aangeklaagd werd door een bedrijf dat claimde dat de flessen van Reed’s frisdrank verwondingen veroorzaakte. Hij ging op retraite in een meditatiecentrum en mediteerde daar een hele week. Dat zorgde ervoor dat hij op een andere manier tegen het probleem aan kon kijken. Het probleem op zich valt vaak wel mee, maar onze reactie erop is vaak een veel groter probleem. Reed trof een schikking en zijn bedrijf ging alsnog naar de beurs. 

3. Blijf bij uw standpunt

In 2003 speelde Lizanne Falsetto, CEO en oprichter van Think Products, in op de afvalrage met haar proteïnerepen. Ze wist dat ze aan zouden slaan maar vond het moeilijk zich te focussen op wat de consument echt wilde door alle eisen en wensen die retailers hadden. Toen de afvalrage op zijn einde liep, zag ze haar winst in een jaar tijd met 30 miljoen dollar dalen. Wat ze ervan leerde was nee zeggen, retailers vertellen wat ze moesten doen in plaats van op al hun verzoeken in te gaan. Uitgaan van haar eigen kracht. Dat hielp het merk er bovenop. 

4. Leer van uw fouten
Marilyn Carson Nelson, bestuursvoorzitter van Carlson Companies, begon in 2006 een deel van de activiteiten uit te besteden naar India en moest daarom in de VS mensen ontslaan. Het kwam geen seconde bij haar op dat het outsourcen mis kon gaan. Maar het bedrijf dat ingehuurd werd, werkte met onopgeleide, onbetrokken mensen en Carlson begon klanten te verliezen. Nelson zag in dat ze een fout had gemaakt, maar zag ook in dat dat menselijk is en leerde ervan. Ze haalde de activiteiten (en de banen) terug naar de VS. 

5. Volg een mantra

In de jaren negentig werkte Bob Compton, ondernemer, samen met David Copperfiled om een restaurant te openen in New York. Ze haalden 40 miljoen dollar op. Maar toen trok een belangrijke investeerder zich terug en kon het project niet doorgaan. Hij was er kapot van. Hij hield zich echter vast aan een speech van Theodore Roosevelt die hij aan zijn muur heeft hangen: ‘It is not the critic who counts, not the man who points out how the strong man stumbled, or where the doer of deeds could have done better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood, who strives valiantly, who errs and comes short again and again, who knows the great enthusiasms, the great devotions, and spends himself in a worthy cause, who at best knows achievement and who at the worst if he fails at least fails while daring greatly so that his place shall never be with those cold and timid souls who know neither victory nor defeat.’ Heeft u een dergelijk mantra? Hang het op en lees het elke dag opnieuw.

6. Plaats dingen in perspectief
Terry Hillery, oprichter van de Hillery Holding Company weet wat het is om aan de rand van een faillissement te staan. Dat overkwam hem toen de gemeente New Orleans maandenlang haar rekeningen niet betaalde. Hij kon zijn medewerkers niet meer betalen en nam zelfs een bijbaantje als pizzabezorger om aan zijn lopende verplichtingen te kunne voldoen. Vervolgens besloot hij als vrijwilliger te gaan werken met kinderen die kanker hadden. Dat plaatste alles in een heel ander perspectief. 

7. Verniel iets

Steve Conine, medeoprichter van een online meubelwinkel, had ooit een online dienst waarmee hij bedrijven hielp geld te besparen op hun mobiele telefoonkosten. In 2001 haalde hij zijn eerste grote klant binnen, Merrill Lynch. Toen werd het World Trade Center aangevallen en hadden ze bij Merrill wel iets anders aan hun hoofd dan mobiele telefoonkosten. Conine ging failliet. Hij reageerde zijn agressie af op zijn huis: hij sloopte zijn keuken en bouwde die weer op. Dat bleek erg therapeutisch te werken. 

8. Bewijs hun ongelijk

K.D. Aubert, actrice, was uitgenodigd op een auditie voor de vrouwelijke hoofdrol in de film ‘The Love Guru’ en kreeg daarbij te horen dat ze de rol zo goed als binnen had. Op de dag van de auditie voelde ze zich niet lekker en bovendien had ze weinig tijd gehad om zich voor te bereiden. De rol ging naar een ander. Ze ging terug naar de toneelschool, at gezonder en sportte harder dan ooit. Ze bereidde zich in het vervolg beter voor op audities en kreeg de ene na de andere rol. 

9. Blijf positief

Matthew Rolston is fotograaf en werkte op jonge leeftijd al voor grootheden als Andy Warhol, Harpers Bazaar en Revlon. Aan zakelijk inzicht ontbrak het hem echter volledig en hij diende zijn rekeningen vaak pas in als hij blut was. Hij werd bijna zijn studio uitgezet, de elektriciteit werd afgesloten en hij bouwde een enorme schuld op. Hij heeft zijn zaken inmiddels op orde maar, houdt zich nog altijd vast aan een les die hij leerde uit de film ‘Gerry’: twee mannen verdwalen in de woestijn en de één, op sterven na dood en ijlend van de dorst, vraagt de ander hem te doden. Die doet dat en een paar minuten later komt hij bij een weg waarop talloze auto’s voorbij razen. Hadden ze twintig stappen meer gezet, dan waren ze gered. De les is duidelijk: het is pas voorbij als het voorbij is.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Babyboomers kunnen niet omgaan met economische tegenslagen
 Goed leider leert van tegenslagen
 Slecht nieuws overheerst, maar manager is positief
 Acht tips om negatieve stress te voorkomen.
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10