zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Personeelszaken zijn tijdrovende bezigheid

1 juli 2009 - Ruim 60 procent van de bedrijven in het MKB zien P&O werkzaamheden vaak als tijdrovend. Deze werkzaamheden worden bovendien vaak uitgevoerd door een niet-gespecialiseerde werknemer. Dat blijkt uit een onderzoek van FlexHR onder 1.500 bedrijven.

Opmerkelijk genoeg gaf 60 procent van de bedrijven aan de personeelszaken zelf te regelen. Dit wordt dan vaak gedaan door de directeur, secretaresse of office manager. Slechts 40 procent van de ondervraagde bedrijven heeft een personeelsfunctionaris in dienst. Een zeer klein deel van de bedrijven besteedt P&O werkzaamheden uit. Vooral personeelsontwikkeling wordt vaak uitbesteed aan derden. 



Tijdrovend
Op de vraag of zij personeelszaken als tijdrovend ervaart, antwoordt ruim 60 procent van de bedrijven instemmend. Als meest tijdrovende activiteiten worden zaken als Werving & selectie, salarisadministratie en personeelsontwikkeling genoemd. Vooral de kleinere bedrijven in het MKB (20-49 werknemers) zien zowel de incidentele als dagelijkse activiteiten, zoals ziekteverzuim, salarisadministratie etc., als een tijdrovende bezigheid. 

Extern advies

Bijna 85 procent van de ondervraagde bedrijven geeft aan weleens extern advies te hebben ingewonnen over bepaalde personeelszaken. Vooral over de juridische zaken omtrent het P&O vakgebied wordt veel advies ingewonnen. De bedrijven gaven aan te kiezen voor extern advies omdat zij te weinig knowhow hebben. De grote vraag die daarbij gesteld kan worden is waarom deze zaken niet gewoon geregeld worden door een werknemer, die hierin gespecialiseerd is.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werven met assessment levert beste resultaten op
 P&O-adviseur niet betrokken bij organisatorische vraagstukken
 Vijf manieren om uw personeel te benaderen bij economische onrust
 HRM moet meer aandacht krijgen in MKB
 
 
reacties
 
Henk Ritmeester  |   | 
1-07-2009
 | 
10:43 uur
We moeten wel reëel blijven; dit onderzoek is uitgevoerd onder MKB-bedrijven en die zijn lang niet allemaal zo groot dat een full- of parttime personeelsfunctionaris bekostigd kan worden. Natuurlijk worden dergelijke taken dan ondergebracht bij een functionaris die dat als meest voor de hand liggend kan uitvoeren. Dat daarbij de inhuur van externe expertise veel voorkomt is goed; men toont dan in elk geval aan personele onderwerpen niet te negeren.

Wel is spannend hoe deze bedrijven in de toekomst talent weten blijven te vinden, ontwikkelen en binden; (Klik hier)
Ad de Beer  |   | 
1-07-2009
 | 
09:27 uur
Dè goei werk veul tèd mag kosten, een oud doch bekend Tilburgs spreekwoord.
Ook hier blijkt overigens weer dat onder ''Personeelszaken'' niets of nauwelijks meer word verstaan dan ''personeel administratie''.
Personeel management gaat verder. Is het voor een bedrijf te duur om daar een gespecialiseerde vaste medewerker aan te nemen kan altijd nog de inhuur van een vaste adviseur worden overwogen, een goedkoop alternatief dat zijn geld meer dan opbrengt.
Nico Cost, personal coach @ bqriuz  |   | 
1-07-2009
 | 
09:33 uur
Aan de ene kant een open deur, net als de vraag of je thuis een koelkast hebt. Personeelszaken is natuurlijk ook een brok werk in je organisatie.

Aan de andere kant is het perceptie en cultuur. Want waarom zou je het als belastend ervaren? Ben je dan zo vervreemd van mensen als het werk betreft? In je gezin, sportteam en vereniging ga je denk ik wel anders hiermee om.

Wat maakt je gelukkiger, een tevreden medewerker of een tevreden klant? Hopelijk kun je moeilijk een keuze maken. Omdat het beide mensen betreft die je graag gelukkig ziet. Dan heb je een term als personeelszaken achter je kunnen laten. Anders tegen dingen aankijken kan zo bevrijdend zijn, probeer het eens.
HSU Payrolling  |   | 
25-11-2013
 | 
15:33 uur
Voor kleine ondernemers is de administratieve last doorgaans een grote drempel. Dit kan zelfs zo erg zijn dat mensen besluiten voor een baas te blijven werken in plaats van ondernemer te worden. Deze schakelen dan ook veelal een extern bedrijf in.
Voor grotere ondernemingen kan het echter weer lonen om het intern te houden. Een ding is echter zeker, de administratieve last is er de laatste jaren niet op verminderd m.b.t. wet-en-regelgeving.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10