zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Veranderen is als Tetris spelen’

29 juni 2009 - Bij een veranderingsproces wil een organisatie van de huidige situatie naar de gewenste situatie bewegen. De weg hiernaartoe kent twee routes‚ die beide afgelegd moeten worden‚ maar eigenlijk nooit synchroon verlopen. Tom Alstein‚ psycholoog bij HFMtalentindex, legt uit.

Een van die belangrijke routes is de route van ‘structuren’‚ die er voor zorgt dat de organisatie voldoet aan de eisen die de omgeving stelt. De tweede‚ nog weleens vergeten‚ route is de route van ‘individuele transitie’ die er voor zorgt dat de managers en medewerkers voldoen aan de eisen die de omgeving stelt. 



Tetris
Veranderen is als Tetris. U kunt niet verwachten dat als u alle blokken naar beneden laat komen, ze automatisch in mooie rijen uiteen zullen vallen. Daarnaast kunt u niet zelf de blokken kiezen waarmee u wilt werken. U kunt de blokken echter wel sturen en draaien zodat al die verschillende blokken toch in mooie rijen uiteen kunnen worden gezet en bij elkaar passen. 

Sturen

Bij verandering kunt u niet verwachten dat door het veranderen van de richting en het aanpassen van de structuur alle medewerkers automatisch op hun plek vallen en het werk zal verbeteren. U heeft te maken met de medewerkers en hun specifieke drijfveren en talenten. Deze kunt u niet van het ene op het andere moment veranderen zodat ze meteen passen in bij de nieuwe structuur en werkwijze. U kunt ze echter wel sturen en ontwikkelen, om te komen tot een goed functionerende eenheid. 

Helder beeld

In een succesvol veranderingsproces worden beide routes gefaciliteerd. Het is hiervoor belangrijk een helder beeld te scheppen (voor iedereen) van de gewenste situatie. Waarom is dit gewenst? Welke urgentie of ambitie zit hier achter? Hiernaast is het belangrijk een goede en gefundeerde ‘foto’ te maken van de huidige situatie. Waar staan we nu? Wat zijn de kenmerken‚talenten en drijfveren van onze organisatie en medewerkers nu? 

Leiderschap

Naast helderheid over de eindbestemming en de plak waar we nu staan‚ is een succesvol veranderproces sterk gebaat bij leiderschap. Veranderingen brengen vele onzekerheden met zich mee en niet alles is af te dekken. De wens om dit toch te doen zorgt vaak voor (noodlottige) vertragingen. Ontwikkel een visie en strategie voor de verandering. Communiceer om draagvlak en betrokkenheid te creëren. Maak het anderen mogelijk om te handelen. Maar hak ook knopen door en behoud de snelheid die past bij de urgentie of ambitie van het veranderproces. Onderschat de kracht van korte termijn successen en voorbeeldgedrag nooit! Zegt de top ‘A’ en doet het ‘B’ of is een half jaar na de urgente presentatie van de verandering nog niks gebeurd‚ dan kunt u uw verandertraject wel opdoeken. 

Analyse en gevoel

Bedenk bij veranderingen dat het einddoel wordt bereikt via een combinatie van analyse en gevoel: 

Vertel me het en ik zal het vergeten
Laat me het zien en ik zal het onthouden
Betrek me en ik zal het begrijpen

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf vereisten voor geslaagde organisatieveranderingen
 Verandermanager vergeet de mensen te veranderen
 Crisis vereist manager die durft te veranderen
 Vijf vuistregels voor geslaagde verandertrajecten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10