zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veeleisende generatie Y brengt frisse blik

22 juni 2009 - Jonge mensen die nu de arbeidsmarkt betreden hebben niet alleen last van de slechtste economische omstandigheden in lange tijd, maar hebben ook te lijden onder hardnekkige vooroordelen. Zo zouden ze onder andere verwend, werkschuw en veeleisend zijn.

Dat komt naar voren uit internationaal onderzoek van de Ashridge Business School. De onderzoekers gingen meteen na in hoeverre die vooroordelen kloppen. De onderzoekers stellen dat Generatie Y inderdaad veeleisend is en op zoek is naar uitdagingen, maar dat vorige generaties dat evengoed waren. Bovendien blijken de negatieve stereotypering vaak een element van afgunst te bevatten: oudere generaties bewonderen het gedrag van jongeren stiekem maar balen dat ze zich zelf niet zo konden gedragen op die leeftijd. 



Zelfontwikkeling

Ook het idee dat jongeren werkschuw zouden zijn werd onderuit gehaald. Jongeren blijken vaak zeer ambitieus en gemotiveerd, maar richten dat met name op zelfontwikkeling en minder op een speciale baan of schouderklopjes van anderen. Ze zijn ook erg leergierig, maar in hun digitale 24/7 wereld willen ze op meerdere manieren toegang tot de informatie en staan ze vooral open voor gepersonaliseerde leervormen. Ook blijken ze zich veel beter aan te passen dan vaak gedacht, kunnen ze prima opschieten met oudere generaties en laten ze zich niet intimideren door hun bazen. 

Technologisch inzicht

Opleidingen schieten momenteel met name te kort in het bijbrengen van communicatieve vaardigheden die nodig zijn op de werkplek, stellen de onderzoekers. Ook rekenvaardigheden, creativiteit, samenwerking en de houding ten opzichte van beloning en ontwikkeling schieten vaak te kort. Waar generatie Y wel in voldoende mate over beschikt is zelfvertrouwen, ambitie, zelfbewustzijn, flexibiliteit en volwassenheid.
Het blijkt verder inderdaad te kloppen dat generatie Y zich heel goed weet aan te passen aan de technologische ontwikkelingen, maar dat wil niet zeggen dat elk lid van deze generatie een technisch genie is. De technische vaardigheden van generatie Y blijken net zo gevarieerd als die in elke andere generatie. Het is wel waar dat ze meer gebruik maken van sociale media dan andere generaties, maar ze zitten nou ook weer niet de hele dag op Facebook. Is dat wel het geval, dan is dat eerder een teken dat ze zich niet thuis voelen op hun werk, iets dat elke generatie kan gebeuren. 

Grenzen

Wat generatie Y-medewerkers minder hebben dan andere generaties, is inzicht in hoe ze op anderen overkomen, en dat kan leiden tot spanningen en conflicten. Hun bedoelingen zijn vaak goed, maar hun manier van communiceren en gedrag verschilt vaak van ouderen. Verder blijkt dat leden van generatie Y minder gedreven worden door zorgen omtrent het milieu dan vaak wordt verondersteld. Ja, ze zijn zich bewust van de problemen maar het zijn niet hun belangrijkste drijfveren. Het blijken over het algemeen bovendien geen grote risktakers en familie en vrienden zijn ontzettend belangrijk. Waar deze generatie wél in uitblinkt is het opzoeken van grenzen en met een frisse blik tegen bestaande processen aankijken. En dat zijn kenmerken waar iedereen voordeel bij heeft.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Generatie Y voelt zich ver verheven boven de rest
 Respectvolle manager bindt iedere generatie
 Ook jongeren geven voorkeur aan persoonlijk contact
 Jongeren zijn trouwer en traditioneler dan gedacht
 
 
reacties
 
M. van Rossum  |   | 
23-06-2009
 | 
15:55 uur
Absoluut een goed artikel. Ik werk dagelijks met generatie Y, hoor er zelf nog net een beetje bij en kan me helemaal vinden in het beeld dat hier wordt geschetst. Vooral de titel “Veeleisende generatie Y brengt frisse blik” van dit artikel is doeltreffend!

Wij helpen diverse organisaties op twee manieren met behulp van de inzet van deze generatie Y. We zijn namelijk “Partner in projecten” en “Partner in recruitment”. Onze visie is simpel: Jonge, goed opgeleide en talentvolle mensen zijn als geen ander in staat om de systemen, diensten, producten en opvattingen uit de 20ste eeuw om te zetten naar, of te vervangen door, wat in de 21ste eeuw nodig is om succes, groei en vooruitgang te creëren in een globaliserende kenniseconomie. Studelta brengt bedrijven, organisaties en instellingen die voelen, merken en begrijpen dat de markt en wereld razendsnel aan het veranderen zijn samen met talenten van deze unieke generatie.

Ik merk dat deze generatie ontzettend ‘eager’ is om te leren en zichzelf te ontwikkelen! Bijvoorbeeld doordat talentvolle studenten eigen tijd investeren (naast hun werk en studie) in een trainingsprogramma waarbij gewerkt wordt aan hun professionele vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Of doordat ze voor een leerzame functie gaan, ongeacht “randvoorwaarden” zoals de hoogte van het salaris. Vanuit verschillende organisaties krijgen wij terug dat talenten boven verwachting presteren, leergierig zijn en met een hele andere en vernieuwende blik aan de slag gaan. De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat mensen in de gelegenheid gesteld worden om te werken vanuit intrinsieke motivatie!

Met veel genoegen vertellen wij meer over de kenmerken en “mogelijkheden” van deze generatie Y...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10