zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zeven tips voor de tweede sollicitatieronde

20 mei 2009 - U heeft het eerste sollicitatiegesprek succesvol afgerond en nu bent u uitgenodigd voor de tweede ronde. Hoe verschilt dit tweede gesprek van het eerste? En hoe bereidt u zich erop voor? Zeven tips voor een succesvolle tweede sollicitatieronde.

1. Vertel wat u bereikt hebt
Kom goedbeslagen ten ijs met een aantal verhalen over wat u deed in uw vorige baan. Let er op dat uw vaardigheden er duidelijk uit naar voren komen. Vertel hoe u doelstellingen bereikt en overtroffen hebt en hoe u problemen opgelost hebt. aangezien het doel van dit gesprek is om te kijken of u echt opgewassen bent tegen de baan, moeten uw verhalen aantonen dat u een echte aanwinst bent. Vertel niet hetzelfde verhaal aan iedereen die u spreekt tijdens deze ronde. Na afloop komen ze bij elkaar om over u te praten en dan is het beter als ze verschillende dingen gehoord hebben. 

2. Ken de afdeling

In het eerste gesprek hebt u aangetoond dat u zich verdiept hebt in het bedrijf, de missie, de branche en de concurrentie. Laat in deze ronde zien dat u de specifieke afdeling waar u solliciteert kent. Lees de website van het bedrijf, maar probeer ook te achterhalen wie degenen zijn met wie u in gesprek gaat en wat hun functie is. Google ze en zoek ze op op LinkedIn. Vraag PZ ook waarom de functie vrijgekomen is. Als dat is omdat uw voorganger promotie kreeg, vraag dan wat hem of haar zo succesvol maakte. Is het omdat het bedrijf uitbreidt en meer mensen nodig heeft, zoek dan uit welke verantwoordelijkheden u gaat krijgen. 

3. Stel vragen

Demonstreer uw kennis van het bedrijf en de afdeling door slimme vragen te stellen. Zorg dat ze anders zijn dan de vragen die u de eerste keer stelde. Onthoud dat het er niet alleen om gaat dat zij u leren kennen, maar ook om te kijken of hier wel wilt werken. 

4. Wees niet té zelfverzekerd
Sommige sollicitanten denken dat ze de baan al in hun zak hebben als ze de tweede ronde gehaald hebben. Niets is minder waar. Zorg ook dat u niet te wanhopig overkomt. Wees serieus, kalm en evenwichtig. 

5. Wees direct in uw antwoorden

Uw antwoorden moeten helder en consequent zijn. Ga niet ratelen of uitweiden. Prober uw antwoorden bovendien kort en krachtig te houden. 

6. Vraag u af of u in het team past

Een aantal mensen die u ontmoet tijdens het tweede gesprek zijn potentiële collega’s. Wees niet bang voor een praatje als die mogelijkheid zich voordoet. Mensen nemen mensen aan die ze mogen. 

7. Doe aan follow-up

Schrijf de namen en e-mailadressen van iedereen die u ontmoet op of vraag hun kaartje, en stuur een bedankje per e-mail. Deze berichtjes kunnen extra benadrukken waarom u de juiste persoon voor de baan bent.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 De meest trendy bestemming voor een meeting of event: Brooklyn
  Bedrijven communiceren onvoldoende na verkoopfase
 ´Praatclubs zijn passé en ethiek is terug in de boardroom´
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips voor een ethisch sollicitatiegesprek
 Nieuwe baan: aannemen of weigeren?
 In zeven stappen naar een effectief sollicitatiegesprek
 ‘Vrouw kan het nooit goed doen tijdens sollicitatie’
 
 
reacties
 
l stoel  |   | 
20-05-2009
 | 
15:41 uur
Over moraal gesproken.
In veel gevallen zijn de banen bij voorbaat vergeven. Interne kandidaten en anderen uit het netwerk van de medewerkers gaan meestal voor. Een tweede gesprek kan de werkgever gebruiken om specifieke kennis en info te vergaren of om de kansrijke, interne gegadigden in een latere fase uit te dagen. Of simpelweg om de eigen nieuwsgierigheid te bevredigen in geval van 'exotische' kandidaten. Ook hierop moeten sollicitanten bedacht zijn.
Ton  |   | 
22-05-2009
 | 
09:07 uur
@ Stoel,

Tja bedacht zijn en dus...??

Ik ben het wel helemaal eens met uw beweringen. Heel vervelend voor de sollicitanten. Het kost sollicitanten geld, energie, tijd en zelfvertrouwen.
KarinS  |   | 
8-06-2009
 | 
10:13 uur
Dat is dan zeker in jullie 'scene' (hoger kader) zo, ik ken deze ervaring in het middenkader in het geheel niet. Maar goed, het hoort er ook een beetje bij hè: bonussen, good old boys network etc. Dus niet klagen hè! Men houdt het zelf in stand.

Erg blij dat ik daar niet bij hoor, bah.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
Kleding op kantoor steeds informeler (1) 
Onbeperkt verlof werkt (1) 
Medewerkers in klantgerichte organisaties zijn gelukkiger (1) 
De acht rijksten bezitten evenveel als armste helft wereldbevolking (1) 
Wereldwijde implosie van vertrouwen  (1) 
Stop met uzelf eenzijdig te concentreren op uitkomsten (1) 
Wall Street koerst af op lagere opening (3) 
beurs
AEX index: 485.98 0.28 %
Stijgers Dalers
SBM offshore 15.16  4.7 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Ahold kon 20.22  -2.2 %
Nieuwe steen 3.74  -1.8 %
Wall Street sluit lager
Mnuchin steunt "21ste eeuwse Glass-Steagall"
Wall Street koerst weer lager
meer beurs
top10
'Robots gaan niet 50 procent van alle beroepen overnemen'
Medewerkers in klantgerichte organisaties zijn gelukkiger
Wereldwijde implosie van vertrouwen
Negen tips om succesvol te onderhandelen met uw (ex-)baas
'Mindful' werkomgeving verhoogt succes innovatieprojecten
Oefening: zo krijgt u een prettige glimlach in vijf stappen
De acht rijksten bezitten evenveel als armste helft wereldbevolking
De veranderende rol van de COO
Facilitymanagement draait niet meer om kostenbesparing
Handen ineen in strijd tegen tekort aan IT’ers
meer top 10
vacatures
meer vacatures