zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

In tien stappen naar een beter evenwicht tussen werk en privé

24 maart 2009 - Het is niet altijd even eenvoudig om de juiste balans te vinden tussen uw werk en uw privéleven. De huidige economische malaise maakt dat er niet gemakkelijker op. Baalt u ervan dat u niet alles gedaan krijgt wat u zou willen? Deze tips van Jody Miller, oprichtster van de Business Talent Group, helpen u op weg.

1. Stel prioriteiten


Zet voor uzelf op een rijtje wat u wilt bereiken op professioneel en persoonlijk vlak. Elimineer vervolgens alle bezigheden die u niet helpen die doelen te bereiken. Wilt u die promotie én aanwezig zijn bij de sportwedstrijden van uw kinderen? Zet deze twee dingen dan bovenaan uw prioriteitenlijst en stel alles in het werk om ze te realiseren. 

2. Elimineer bezigheden

Laat alle bezigheden die u niet dichter bij uw doel brengen varen. Stop met verplichtingen waar u zich niet met hart en ziel in kunt storten. Op die manier creëert u ruimte voor belangrijkere dingen. 

3. Ken het beleid van uw werkgever

Veel bedrijven hebben een beleid omtrent flexibel werken, maar veel mensen weten niet wat hun mogelijkheden zijn. Verdiep u erin. 

4. Zorg dat u op iemand terug kunt vallen

Vroeg of laat heeft u hulp nodig. Zorg dat u weet bij wie u terecht kunt voor uiteenlopende zaken. Denk aan familieleden, vrienden, buren en collega’s. 

5. Geef uw grenzen aan

Wees duidelijk tegen uw collega’s en baas. Bent u niet bereikbaar ’s avonds, in het weekend, of omdat u privéproblemen aan het oplossen bent, stel ze daarvan op de hoogte en zorg dat ze u dan ook niet storen. 

6. Gebruik de techniek in uw voordeel

Techniek moet zorgen voor een betere balans tussen werk en privé, en die niet verstoren. Gun uzelf enkele technologievrije momenten per dag. Zet uw telefoon en pc bijvoorbeeld uit tijdens het eten. Houd u aan die regel. 

7. Ga thuiswerken

Werk zoveel mogelijk thuis. Niet hoeven reizen en u netjes aan hoeven kleden, scheelt zeeën van tijd. Vaak krijgt u thuis veel meer gedaan, omdat u niet wordt afgeleid door gesprekken met collega’s en tijdrovende vergaderingen. U kunt zich lange tijd achtereen concentreren op uw werk en houdt nog tijd over ook voor privéaangelegenheden. 

8. Zoek een coach

Kent u iemand die werk en privé goed weet te combineren? Stap er op af en vraag om tips. 

9. Stel deadlines

Ga er niet van uit dat u de balans van de ene op de andere dag bereikt zult hebben, maar stel kleine doelen die u in een bepaalde tijd gerealiseerd moet hebben. 

10. Vraag om flexibiliteit

Soms hoeft u alleen maar te vragen of u op andere tijden of vanuit huis kunt werken. Niet geschoten is altijd mis.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer regelt privézaken tijdens kantooruren
 Zakelijke mobiel steeds meer privé gebruikt
 Amerikanen eisen betere balans tussen werk en privé
 Slechte werk-privé balans wijst op onderliggende ontevredenheid
 
 
reacties
 
Anske Plante  |   | 
24-03-2009
 | 
09:27 uur
Lees ook nog eens het boek van Judith Mair, Het is mooi geweest.
Deze bovenstaande tips zijn goed. Maar je moet zelf veranderen en dat is het meest lastige. Definieer kleine stapjes om een verandering in gang te brengen en neem ook actie. Ga niet weer een boek lezen ofzo, maar doe het.
Ga je ''dromen durven doen'' (ook een goed boek trouwens).
Elke grote reis begint met een eerste stap!

www.anskeplante.nl
Annelie Brummer  |   | 
24-03-2009
 | 
19:07 uur
En, kijk of de afspraken die je ooit gemaakt hebt met je partner nog wel opgaan. Wellicht zijn er inmiddels kinderen gekomen en loop je in je eentje alles te regelen. Een herijking van gemaakte afspraken kan je eerste stap naar meer rust voor jezelf zijn! Kijk nog eens goed naar het aantal uren dat jullie beiden per dag bijdragen aan alle taken in en om het huis (wassen, strijken, kinderen naar school brengen, boodschappen, huishouding, koken, ouderavonden, hulp op school, e.d.), dit alleen al kan een eye-opener zijn!
John  |   | 
24-03-2009
 | 
21:12 uur
@ Anske: jezelf veranderen het meest lastige? Dat is maar een oordeel, hoor. Je zult zien hoe veel gemakkelijker het is om jezelf te veranderen dan te proberen anderen te veranderen. Je hoeft het alleen maar 'te doen'... alles wat je er zogenaamd van weerhoudt, is weerstand!
Met enthousiaste groet,
John Vrakking | daVinci - Orde op Zaken
Nienke van Bezooijen  |   | 
30-05-2009
 | 
09:32 uur
Zo zeg je nee, zonder schuldgevoel van Nanette Garterell is ook een leuk herkendbaar boek. Geen geweldige diepgang maar csoms wel een eye opener.She consult geeft ook begeleiding, training coaching voor vrouwen in de spagaat van werk en prive. Onalng een workshop van hen gevolgd: een aanrader.
De keuzes maak je zelf, maar als je weet welke stijl jou het beste past is het resultaat makkelijker te bereiken. Succes en blijf jezelf!
Ronald Vermeij  |   | 
2-06-2009
 | 
09:44 uur
11. begin bij de basis - je eigen gevoel.
Sta eens stil bij het feit of je dit werk nog wel wilt blijven doen tot je pensioenleeftijd.

12. ga in je eigen kracht staan
Een werk-gever heeft JOU immers nodig om zijn kunstje op de markt gedaan te krijgen. ga met deze wetenschap eens onderhandelen met je werk-gever, zodat de omstandigheden gunstiger voor JEZELF worden.

Werken is niet heilig, maar slechts een bezigheid therapie van de wieg tot aan het graf, om andermans belangen te behartigen. Als beloning krijg je een schijntje waarmee je net aan de rekeningen aan het thuisfront kan voldoen, maar ook niet meer.

Wake up, ga ZELF leven! (voordat je geleefd word door deze werk-maatschappij)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10