zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes manieren om een slepend conflict met uw baas op te lossen

5 maart 2009 - Als de verstandhouding tussen u en uw baas verstoord is, kan die situatie jaren voortslepen. Tot de bom barst. Of tot een van de partijen het probleem probeert op te lossen. 6Minutes.be komt met zes tips om tot die oplossing te komen.

1. Benoem de feiten


Beschrijf de situatie objectief en vraag uw baas heel direct waarom hij of zij een dergelijk negatieve houding heeft aangenomen. Bied ook zelf aan iets te doen om de lucht te klaren. 

2. Toon begrip

Zeg tegen uw baas dat het u opvalt dat het niet zo goed met hem/haar gaat en bied aan erover te praten. 

3. Doe een verzoeningspoging

Verklaar dat niemand iets aan een slechte relatie heeft en bied aan om samen naar een oplossing te zoeken. 

4. Kom met een speelse oplossing

Stap naar uw baas met bokshandschoenen en een (nep)degen en vraag welk wapen hij verkiest. Wellicht is het ijs gebroken en kan het geschil worden bijgelegd. 

5. Wijs uw baas op zijn verantwoordelijkheid

Maak uw baas erop attent dat de directie heeft gemerkt dat er iets mis is. Bied aan samen aan een oplossing te werken en zo te voorkomen dat de top ingrijpt. 

6. Zorg voor bewijsmateriaal

Als duidelijk is dat uw geschil gevolgen zal hebben tijdens uw functioneringsgesprek, zorg dan dat u bewijsmateriaal, zoals documenten en emails, in handen hebt waarmee u uw kant van de zaak kunt verdedigen.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Conflict wordt sneller opgelost door mediator dan rechter
 Ruzie cruciaal voor succes
 Leidinggevende vaak betrokken bij pesterijen
 Zeven manieren waarop de baas (goede) medewerkers wegpest
 
 
reacties
 
JJT Hensen  |   | 
5-03-2009
 | 
08:37 uur
Goede reacties als de baas uiteindelijk ook wil en geen dubbele agenda heeft. ''Die gast moet eruit want hij is hier teveel''. Dan wordt het vaak een ongelijke strijd.
Als je toch een kans maakt, beperk je dan niet tot het bedenken van een (1) oplossing maar bedenk er meerdere. Daardoor voorkom je strijd in het volharden van die ene optie. Meer oplossingen geeft ruimte tot onderhandelen dus communicatie. Nodig 'de baas'ook uit om meerdere opties te bedenken. Het bewijsmateriaal druk je uit in objectieve feiten waarin vermanende vingers achterwege blijven en alles in de ik-vorm uitgedrukt worden. Voorkom de je-jij vorm omdat dit neigt naar kritiek. (Ik heb gezien dat ....., ik heb gehoord dat er gezegd is dat ...., in de notulen zie ik dat....)
Noem de houding van de baas dus niet 'negatief' en beschrijf wat je ziet, hoort. Je geef aan wat het je doet en geef jouw behoefte daarin aan. Daardoor neem je zelf de totale verantwoorelijkheid over jouw eigen reactie en pak je de regie.
Het feit dat ik iemand negatief vind, kan heel makkelijk liggen aan de bril die ik op heb en hoe ik die houding van mijn baas verwerk. Dat zegt iets van mij en niet perse iets van mijn baas. Als vertrouwenspersoon zie ik dit vaak als hobbel bij mensen die mij consulteren. Goedbedoelde signalen van de baas worden niet meer herkend vanuit de aanwezige paranoia. Natuurlijk werkt dit vise-versa en weet je waar dat op uit draait?
Onbegrip, frustratie, gevecht en nog verder uit elkaar drijven. Zoals je in het artikel en mijn reactie ziet, zijn er andere wegen en dat vraagt om de koppigheid en strijd aan de kant te zetten en de regie over jezelf in de situatie weer terug pakken.
Bij de strijd zijn er alleen verliezers en dat is het niet waard.
R.V. Molenbroek  |   | 
5-03-2009
 | 
09:03 uur
Niet zelf proberen te prutsen. Omdat je zelf emotioneel betrokken bent.
Daarnaast wordt je in een discussie getrokken die alleen maar erger word.

Direct een conflict bemiddelaar zoals ik er een ben inschakelen.
Ad de Beer  |   | 
5-03-2009
 | 
09:25 uur
Goed stuk. Covey zei het al, probeer eerst te begrijpen voordat je begrepen wilt worden.
Als aanstormend talent had ik al een eigen mening (iets waar ik nog steeds last van had) en ik lag jaren in conflict met mijn baas, een paternalistische despoot. Maar bottomline hadden we hetzelfde belang, hetzelfde doel, onze afdeling tot de beste te maken van het land.
Uiteindelijk ben ik bij hem binnengestap en heb de feiten op tafel gelegd. We hadden een lang gesprek, emotioneel, soms heftig, maar we gingen uit elkaar als mensen die diep respect voor elkaar hadden. Twee maanden geleden was ik een van de weinigen op zijn begrafenis.
P.J.  |   | 
5-03-2009
 | 
09:36 uur
Tip 7: stap 1:Probeer vast te stellen of jij je aan je baas stoort of andersom. Voor jou geldt de volgende stap 2: Probeer tot jezelf te komen. Blijkbaar heeft jouw baas iets over zich wat jou stoort en herken je iets wat jou in het verleden op de zelfde manier stoorde.
Ayesha R.M. Jetten  |   | 
11-03-2009
 | 
03:56 uur
Conflicten kunnen reëel zijn.
Soms echter bestaat het conflict in de beleving van één persoon.

Communicatie gaat om zender - boodschap - ontvanger.
Zowel de zender als de ontvanger kleuren de boodschap; vanuit hun overtuigingen, oordelen, achtergrond, ervaringen leggen zij ladingen in en op de boodschap.
Ladingen die al dan niet zijn.

Je bewust zijn van de bril waardoor je ziet, of het filter waardoor je hoort, en de bijbehorende emoties (ladingen) zorgt ervoor dat je zuiverder bent in het ontvangen van de boodschap en het wezen van de ander.

Je bewust zijn komt voort uit bewustzijn, uit bewust zìjn. Dat vereist ontwikkeling, het ont-wikkelen van jezelf. De wikkels die je afkomst, milieu, opvoeding, familie, vrienden, relaties en ervaringen om je heen hebben gelegd.

Dat ont-wikkelen werkt bevrijdend en als vrij mens ben je in staat de ander zuiver te ervaren en benaderen. Dat leidt tot welbevinden.

Ayesha R.M. Jetten is van TRINITY Coaching Counseling Therapie en richt zich op het welbevinden van zowel gehele organisaties als individuen, middels coaching, counseling en therapie.
Jenneke de Zuidt  |   | 
16-01-2019
 | 
11:51 uur
Praktische en heldere stappen! Bedankt voor het delen!
Jaap  |   | 
21-01-2019
 | 
16:06 uur
Ik ben het eens met R.V. Molenbroek. Als het te erg uit de hand loopt kan je jouw werkgever beter voor zijn. Waarschijnlijk is uw baas veel meer ervaren omtrent conflicten op het werk en gaat u het nooit met praten oplossen.

Zelf heb ik in de situatie gezeten waarbij er een probleem was met mijn contract. Mijn werkgever toonde geen begrip voor mijn situatie en kwam gelijk met een advocaat aanzetten. Ik was hem liever voor geweest

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10