zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips voor een goede nachtrust

18 februari 2009 - Managers die er prat op gaan aan 4,5 uur slaap voldoende te hebben om optimaal te presteren, houden zichzelf voor de gek. Volgens de Harvard Business School heeft de overgrote meerderheid van de mensen zeven tot acht uur slaap nodig. 6Minutes geeft daarom vijf tips voor een optimale nachtrust.

1. Geen koffie, thee of energiedrankjes minder dan tien uur voor bedtijd
Eet ’s avonds ook liever geen chocola of snoep. 

2. Probeer snel in te slapen

Een half uur mediteren is een doeltreffende voorbereiding. Ook een kalmerend middel kan helpen, maar gebruik dit uitsluitend op doktersvoorschrift. 

3. Verduister de slaapruimte volledig
Het brein is erg gevoelig voor licht en zal een diepe slaap beletten indien het raam niet verduisterd is. Zet de tv en mobiele telefoon uit en keer de klok naar de muur keren. 

4. Slaap in een stille omgeving

Geen radio of tv op de achtergrond 

5. Zorg voor een goed matras

Koop tenminste om de 10 jaar een nieuwe. 

6. Een middagdutje doet wonderen

Zorg wel dat dit niet langer duurt dan een kwartier.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   21 reacties  

 

Laatste nieuws

 Concurrentie tussen werkzoekenden neemt sterk af
 Bouke Hoving (KPN) CIO of the Year 2017
 De zwarte kant van Black Friday
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede nachtrust leidt tot meer werkplezier
 Koffie werkt beter tegen middagdip dan dutje
 Slapeloze zondagnacht breekt hele week
 Manager lijdt aan slaaptekort
 
 
reacties
 
Peter Blokker  |   | 
18-02-2009
 | 
09:05 uur
Tien uur voor bedtijd geen koffie? Dat betekend dus alléén 's morgens een paar liter naar binnen gieten...
Tamara  |   | 
18-02-2009
 | 
12:40 uur
Geen chocola 's avonds???
Dat denk ik toch! Niks zo rustgevend voor mij als chocolade lekker op de bank oppeuzelen.

Ik zal trouwens ook die lantaarnpaal kapotrammen die voor mijn raam staat. Of gemeente aanklagen voor slechte nachtrust door zoveel lantaarnpalen in wijk.

Lol middagdutje van max 15 minuten.
Daar word ik nog veel duffer van.
aladdin  |   | 
18-02-2009
 | 
13:09 uur
Ondanks deze klacht is koffie geen drug en raakt men niet verslaafd aan cafeïne. ... Koffie is evenwel meer als enkel een middel dat monter maakt. ... en concentratievermogen hebben dan mensen die geen koffie drinken. ... Het ochtendkopje helpt de koffiedrinkers om vlotter om te gaan met zelftwijfel, ...
aladdin ozcelik
Jan Willem  |   | 
18-02-2009
 | 
13:39 uur
Hoe is dat mogelijk, in minder dan 10 uur voor bedtijd? Dus 90% van de bevolking is verkeerd bezig als ze een goede nachtrust willen??

Sorry, maar vind het nergens op slaan die regel. En de klok omdraaien? Wat heeft dat voor een reden?
Ellen  |   | 
18-02-2009
 | 
21:47 uur
Voor concentratie en zelfvertrouwen afhankelijk zijn van koffie..? Brr, dá's een eng idee!

Koffie en chocola zijn allebei opwekkende middelen. Wie moeite heeft met inslapen kan dus baat hebben bij 's avonds geen koffie drinken. Wat de chocola betreft sla je dan twee vliegen in één klap. (3 uur voor het slapen gaan niet meer eten schijnt gewichtsafname te bevorderen...)

Wie echt slaapproblemen heeft kan eens een maand geen koffie en (zwarte of echte) thee drinken en kijken of dat verschil maakt. Er zijn erg lekkere (en zelfs opwekkende) kruidentheeën te koop. Groene thee is een mildere opwekker dan gewone thee en bovendien gezond.

Jan Willem, sommige wekkers geven licht... ;-)

Groet,
Ellen
Jan Willem  |   | 
19-02-2009
 | 
08:38 uur
Als je het zo bekijkt, ja dan moet je de wekker inderdaad omdraaien ;-)

In ieder geval lust ik geen chocola en koffie. Maar in ieder geval een interessant artikel!

Mvg

Jan Willem
J.S. Sluis  |   | 
19-02-2009
 | 
08:57 uur
Wat mij helpt is een heerlijk bad met lavendelmelk. Als een roosje val ik in slaap mmmmmmm, een ieder aan te bevelen. En koffie... daar gaat mijn bloeddruk van omhoog en als ik meer dan 3 kopjes heb gedronken kun je beter uit mijn buurt blijven ;-)
Koffie is volgens mij zeer slecht voor je gezondheid. (neem maar eens je bloeddruk op voor en na een kop)

Said Imhaouran  |   | 
20-02-2009
 | 
11:23 uur
gemiddeld slaap ik maar 5 uur per dag. Ik drink zelfs koffie voor het slapen gaan en heb nergens last van. Belangerijk is dat je vermoeid naar bed gaat dan sukkel je het snelst in slaap.
Moni  |   | 
23-02-2009
 | 
08:54 uur
Ik ben vaak om een uur of zeven erg moe. Maar dan wil ik niet in bed. Als ik dan om 10/11 ga lig ik wakker. Enig idee?
De koffie-hint vind ik wel wat. Ik denk daar moet een ieder eenbeetje met zich zelf experimenteren. Voor mij werkt het prima als ik na 6 geen koffie meer drink.
...moet ik nu nog hopen dat de gordijnen snel klaar zijn, heel licht dertijd in onze slaapkamer ;-)
Guido  |   | 
23-02-2009
 | 
09:48 uur
Wie regels nodig heeft voor een goede nachtrust, en waarvoor geen medische oorzaak geldt, doet fundamenteel iets niet goed in mijn ogen.
Jan Willem  |   | 
23-02-2009
 | 
12:46 uur
Fundamenteel nog wel ;-) Je hoeft niet per se vermoeid te zijn als je wilt slapen. Belangrijker is nog dat je voldoende uren slaap krijgt (gemiddeld 7-8 uurtjes) als volwassene en zeker met regelmaat.

Zelf slaap ik altijd 8 uur per dag, 5 vind ik eerlijk gezegd wel bar weinig!
s  |   | 
24-02-2009
 | 
19:15 uur
Open deuren !
Ellen  |   | 
25-02-2009
 | 
11:09 uur
Wat mij opvalt is dat we met z'n allen op de slaaptips duiken (ik ook), terwijl ik me nu afvraag wat dat voor manager is, die zo denkt. Is weinig slaap nodig hebben in zijn ogen misschien stoer? Dan gaat hij vast geen slaaptips lezen. En zijn mensen die een gezond slaapritme (willen) hebben in zijn ogen dan zwak? Hoe geeft iemand die zo denkt leiding? Waar haalt hij zijn energie vandaan? Is al die extra tijd productief? En hoe zit het met zijn (of haar?) medewerkers? Vinden die hem (of haar) ook stoer, en kijken ze naar hem/haar op? Dat laatste betwijfel ik. Iemand die anderen afrekent op zoiets simpels en natuurlijks als slaap doet dat meestal ook op andere gebieden. Een allesbehalve inspirerende houding, en daar reageert de omgeving vaak het meest op; op iemands houding.

Matras  |   | 
2-06-2009
 | 
21:22 uur
Wat ook een slechte nachtrust kan geven is electrosmog!
Lees er mee over op onze site:(Klik hier)
Nederhorst  |   | 
3-06-2009
 | 
10:00 uur
Er zijn zeker nog tips toe te voegen: Zo min mogelijk electra in de slaapkamer. Zo min mogelijk geluid en licht in de slaapkamer, zorg ook dat uw bedbodem geruisloos is.
Geen tijd  |   | 
3-06-2009
 | 
13:06 uur
ik snap niet dat iedereen tijd heeft om dit forum vol te spammen, zoek werk als moderatere bijvoorbeeld, of doe gewoon je job
s  |   | 
3-06-2009
 | 
16:06 uur
Geen tijd. Blijkbaar heb jij ook tijd om te reageren. Hummm 13.06 moet je geen luchpauze houden ?
Margriet  |   | 
25-02-2010
 | 
15:37 uur
Zoals ook al heel kort in het artikel wordt beschreven, verandering van matras helpt ook tegen slaapproblemen!
Ik weet dat het simpele oplossing lijkt, maar ik kampte al jaren met een slaapprobleem. Ik heb alles geprobeerd om beter te slapen, maar niets hielp. Ik dacht dat het alleen maar aan mijn op hol geslagen gedachtengang lag. Maar op een bepaald moment had ik een nieuw bed nodig en ben hard op zoek gegaan op internet om een goede aanbieder te vinden. Ik kwam terecht op www.slaapgilde.nl die me ontzettend goed adviseerden waar ik een bed naar mijn wensen kon vinden bij mij in de buurt. En geloof het of niet, sindsdien slaap ik stukken beter. Dus verandering van speis doet slapen zeg maar! Ik hoop dat iemand anders hier ook succes mee zal hebben.
Bootkussens  |   | 
5-05-2011
 | 
15:18 uur
Via via kwam ik op deze site terecht, maar goeie tips, bedankt!

Vooral die koffie ga ik minderen...
Bootkussens  |   | 
6-05-2011
 | 
09:28 uur
Trouwens, ik lees net dat koffie beter werkt tegen een middagdip dan een dutje, dus ik stap niet helemaal af van de koffie :P
Binnendeuren  |   | 
28-10-2011
 | 
09:47 uur
Ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar én een nieuwe matras én naar goed verduisterende gordijnen!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt (6) 
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen (3) 
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring  (1) 
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop (1) 
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 0.45  4.7 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Altice 7.48  -4.7 %
Value8 5.1  -2.9 %
Weekwinst voor Amsterdamse beurs
Uitgelicht: krabbel voor Value8
Uitgelicht: strategie Arcadis goed ontvangen
meer beurs
top10
Thuiswerken: effectief of ten koste van het bedrijfsresultaat?
Zes richtlijnen voor digitale transformatie
Nederlanders bewaren wachtwoord in e-mail of op papier
De zwarte kant van Black Friday
Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
‘State of the Art’ uit GDPR-regelgeving zaait verwarring
Projectmanagement: de relatie tussen betonrot en risicohouding
Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
De personal touch van de facility manager overwint de digitalisering
meer top 10
vacatures
meer vacatures