zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twaalf tips om kosten te besparen

30 december 2008 - Nu we hard aan lijken te stevenen op een recessie, is het een goed moment uw kosten eens goed onder de loep te nemen. Waar kunt u snel en zonder al te grote gevolgen op besparen? BusinessCompleet.nl geeft op haar site twaalf tips.

1. Inventariseer uw kosten


Het is niet zinvol in noodzakelijke kosten te schrappen, want de betreffende producten en diensten heeft u gewoon nodig. Het kan wel zinvol zijn om te kijken of u ze voor een scherpere prijs in kunt kopen. Van producten en diensten die minder noodzakelijk zijn, maakt u kosten/baten-analyse. Schrap de posten die meer kosten dan opleveren. Kan dat niet, onderzoek dan of ze goedkoper kunnen worden ingekocht. Schrap alle overige uitgaven! 

2. Controleer uw verzekeringen

Controleer de dekking van uw verzekeringen en schrap waar u dubbel verzekerd bent. 

3. Rijd kleiner en groener
Kleine auto’s zijn niet alleen goedkoper in aanschaf of lease, maar ook in de bijtelling, het brandstofverbruik en in het onderhoud. 

4. Let op uw energiekosten

Zowel zakelijk als privé kunt u kiezen uit diverse aanbieders van gas en elektra. 

5. Bezuinig op uw advocaat en accountant

Zijn zij niet te duur? 

6. Neem de declaraties van uw medewerkers onder de loep
Neem de declaraties eens onder de loep en bepaal of het terecht is dat al die kosten vergoed worden. Kijk ook naar de prijs die betaald wordt voor gedeclareerde zaken. Misschien kan het stukken goedkoper. 

7. Wijzig uw telefoon- en internetabonnement

Vooral als u een ouder abonnement heeft, is een nieuw abonnement waarschijnlijk zowel beter als goedkoper. 

8. Kan uw huisvesting goedkoper?
Een kleiner pand of een andere locatie kan veel schelen. Soms is het goedkoper om een andere eigendomsvorm te kiezen (bijvoorbeeld kopen in plaats van huren). Als u een representatief kantoorpand heeft, maar die representativiteit slechts zelden nodig hebt, kunt u voor een minder fraai bedrijfspand kiezen en zo nu en dan een representatieve ruimte huren. Voor wie letterlijk tegen een afbraakprijs wil huren, is er de mogelijkheid van het anti-kraak huren voor bedrijven. Huur indien mogelijk flexibel, zodat u uw bedrijfsruimte naar behoefte kunt uitbreiden of inkrimpen. 

9. Deel faciliteiten

Hebben u en uw zakelijke buren elk afzonderlijk schoonmaaksters, glazenwassers en receptionistes in dienst? Het is waarschijnlijk goedkoper deze kosten gezamenlijk te dragen. 

10. Koop printerinkt online

Printerinkt kunt u voor minder dan de helft online kopen. Neem eens een kijkje in webwinkels als de Printwinkel, Printabout, 123Inkt en Sneltoner, of gebruik de Inktvergelijker. 

11. Koop tweedehands kantoormeubelen

Dat scheelt doorgaans meer dan de helft van de prijs. 

12. Controleer uw kredietrente

Kredietrentes zijn niet wettelijk vastgelegd. Daardoor zijn er grote verschillen tussen de kredietrentes die financiële instellingen in rekening brengen.


Bron: Business Compleet
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Staand vergaderen scheelt miljarden
 Economische crisis biedt inkoper ongekende mogelijkheden
 Vier groene manieren om IT-kosten te besparen
 Tien manieren om te besparen op uw accountantskosten
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
30-12-2008
 | 
09:42 uur
Hoewel het personeel bij 75% van de bedrijven de sluitpost op de begroting vormt, mis ik met name de besparingen die op personeel te vinden zijn.
1. Voer talentmanagement in. Door medewerkers te ontwikkelen spaart u hoge wervingskosten uit.
2. Indien u toch moet werven, implementeer dan Agamedes (meer info via mail) in plaats van te werken met dure W&S bureaus.
3. Geef uw personeel de aandacht die het verdient, daardoor stijgt de productiviteit en kwaliteit.

Daarnaast:
4. Implementeer procesmanagement. Procesverlieskosten lopen vaak op tot 50% van de totale kosten, process improvement levert veel geld op.

De genoemde posten gaan om dubbeltjes, onze tips om tientallen, zo niet honderden euro's.
Theo van Dillen  |   | 
30-12-2008
 | 
09:54 uur
De 13e tip: Controleer uw premies sociale zekerheid. In 1 op de 7 gevallen is die te hoog.

U heeft tot 10 januari de tijd om rechtsgeldig bezwaar te (laten) maken. Op 16 onderdelen kan de beschikking WGA 2009 fouten bevatten.

De suggestie wordt gewekt dat de premie wel goed zal zijn, omdat deze veelal lager uitkomt dan in 2008. Dit komt echter doordat er flink wordt ingeteerd op de reserve van 137 miljoen. Deze reserve is in slechts 3 jaar tijd ontstaan.

Gemiddeld per 100 medewerkers is een correctie van 30.000 euro per jaar te bereiken. Een fout kan maximaal 10 jaar doorwerken.

Voor deskundige afwikkeling en ondersteuning biedt www.wgapremiecheck.nl de check aan. Zijn er geen correcties, dan betaalt u niets.
Marco Hendrikse  |   | 
30-12-2008
 | 
16:17 uur
Organisaties kunnen veel geld besparen door een groter deel van het marketingbudget (mits ze dat hebben natuurlijk) te bestemmen voor online marketing. Online marketing is vaak effectiever, goedkoper en de resultaten zijn beter meetbaar dan offline marketingmiddelen, zodat bijsturing en dergelijke snel mogelijk is. Wat dus ook weer een besparing of een effectievere bestemming van de marketingeuro kan betekenen.
Jos A.M. van Gorkum  |   | 
30-12-2008
 | 
16:49 uur
Wat dacht u van de bezuinigen op de vergadercultuur? Peperdure sales- en marketing managers die continu bij elkaar zitten. En dat valt wel te begrijpen; iedereen wil alles weten en overal over meebeslissen. Of we denken dat ze dat willen. Of (erger nog) ze willen niet maar wij vinden van wél.

Vaak kun je zaken eenvoudig aftikken door bij de juiste persoon binnen te lopen. Daarna laat je de lijnmanagers een nette mail sturen naar hun mensen en iedereen is weer geïnformeerd.
Als je het mij vraagt, ligt de grootste afvoerput in de vergaderzaal.


P. L.  |   | 
30-12-2008
 | 
18:42 uur
In mijn beleving is de beste besparing meer te gaan investeren in verkoop, zodat je meer kan produceren of omzetten en dit realiseren met dezelfde mensen in de productie. Hierdoor veranderd je break-even punt en kun je tientallen procenten meer bruto marge maken.
Natuurlijk is dit tegen de markt in redeneren, maar als ondernemer moet je creatief zijn!
Ronald Kok  |   | 
30-12-2008
 | 
19:56 uur
Ondernemingen spenderen ca. 180 euro per werknemer per maand aan ICT. Juist hier zijn grote besparingen te realiseren.

1- Toepassing van Open Source (veelal kosteloos), dit kan zonder inlevering aan functionaliteit. Bovendien gebruiken de meeste werknemers minder dan 10% van wat een commercieel pakket aan functionaliteit te bieden heeft.

2- Opmaat investeren in ICT hardware en alert zijn op energieverbruik door slaap / stand-by modus, toepassing van separate applicatie en dataservers en optimaal processor gebruik.

3- Zorg ervoor dat werknemers hun gereedschap goed beheersen en effectief gebruiken. Stimuleer dit door kennisdelen / kennismanagement.

4- Voer een overzichtelijk licentie- beleid en beheer. Bespaar kosten door toepassing van floating / gedeelde licenties voor parttimers, stem licenties af op taken pakket, wees kritisch bij de aanvraag van een licentie.
michiel  |   | 
30-12-2008
 | 
22:25 uur
Dat van die 13e tip vind ik wel een goede. In 2007 het hele bedrijf laten doorscannen.
In totaal toch meer dan 50.000 euro bespaard. Dan kan je nog 180 euro per werknemer besparen op ICT kosten, maar dat weegt pas op als je meer dan 275 medewerkers in dienst hebt.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10