zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Managers hebben liever slecht presterende bekende dan nieuwkomer

21 november 2008 - Iedere manager weet hoe moeilijk het is om leiding te geven aan mensen die ondermaats presteren. Toch geven zeven van de tien managers er de voorkeur aan leiding te geven aan iemand die ze al kennen, zelfs al presteert diegene slecht, dan opnieuw te beginnen met een kersverse werknemer.

Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van Caliper. Minder dan een derde neemt liever een nieuwe werknemer aan. "In slechte economische tijden, bieden goede mensen een aanzienlijk concurrentievoordeel," stelt Herb Greenberg, oprichten en CEO van Caliper. "Iedere nieuwe werknemer vormt echter een potentieel risico: de druk is groter dan ooit om ‘slim te werven’ en de hoge kosten van een slecht wervingsbesluit te vermijden." De weerstand tegen vers bloed kan dan ook vaak verklaard worden uit de angst om de verkeerde keuze te maken. Want ook al lijkt iemand perfect op papier, in de praktijk hoeft het zeker niet goed te gaan. "Managers zijn bang of de nieuweling wel in het team past en dat het misschien wel twee jaar duurt voor iemand goed ingewerkt is, zoals soms het geval is." 



Blunders

De managers werd ook gevraagd naar hun grootste wervingsblunders. Enkele antwoorden:
- ‘Een nieuwe werknemer vroeg na een week of hij op vakantie mocht. We zeiden nee, waarop hij zich ziek meldde om een week later bruinverbrand terug te komen.’
- ‘Op de tweede dag van haar nieuwe baan, betrapten we een werkneemster terwijl ze lag te slapen in het kantoor van de directeur.’
- ‘Een nieuwkomer kwam vanaf het begin te laat en ging ook altijd vroeg weg. Het toppunt was dat hij op een gegeven moment zei: ‘morgen ben ik ziek, dus reken maar niet op mij.’’
- ‘We hebben een keer meegemaakt dat iemand in no time 5.000 dollar uitgaf via de creditcard van het bedrijf en dat we vervolgens naar het geld konden fluiten.’
Niet zo vreemd dus dat veel managers steeds minder enthousiast zijn over nieuwelingen en bovendien weinig vertrouwen in hen hebben. Een assessment kan helpen het kaf van het koren te scheiden, stelt Greenberg.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Goede inwerkperiode bespaart miljarden
 Helft nieuwe werknemers is een ‘foutje’
 Vijf tips om snel op gang te komen in uw nieuwe functie
 Bedrijven jagen zelf hun nieuwe personeel weg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10