zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Betalingsachterstand bedrijven zorgt voor miljardenschade

20 november 2008 - Onbetaalde rekeningen kosten het Nederlandse bedrijfsleven dit jaar twaalf miljard euro en deze schade zal in 2009 verder oplopen. De combinatie van de economische malaise en het slechte incassobeleid van veel Nederlandse bedrijven verergeren deze schade.

Dit blijkt uit een onderzoek van Debiteurenjobs.nl. Ruim één op de drie rekeningen in het bedrijfsleven wordt niet of te laat voldaan. Een groot deel van deze onbetaalde rekeningen moet uiteindelijk worden afgeschreven, waardoor deze bedrijven op de langere termijn zelf in betalingsnood komen. 



Tekort aan debiteurenbeheerders
Een andere ontwikkeling die invloed heeft op het incassoprobleem is een gebrek aan gekwalificeerd personeel om uitstaande rekeningen te innen. "Het lukt veel bedrijven niet om hun financiën op dit gebied op orde te krijgen omdat debiteurenbeheerders en incassospecialisten niet gericht worden ingezet," aldus Peter Kramer, directeur van Debiteurenjobs. nl. Daarnaast constateert Debiteurenjobs.nl een nijpend tekort aan debiteurenbeheerders.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kredietcrisis legt betalingsverkeer plat
 Top tien excuses van bedrijven om niet te betalen
 Op tijd betalen is niet meer normaal
 Kerstperiode excuus om niet te betalen
 
 
reacties
 
R.V. Molenbroek  |   | 
20-11-2008
 | 
11:47 uur
Lekker ik wil helemaal geen debiteuren beheerder. Weer een nieuwe job om zaken die gewoon moeten zijn, zoals op tijd betaald worden, te gaan regelen.
Je kunt geld nu eenmaal niet 2 keer uit geven, maar in toenemende mate zijn bedrijven daar wel mee bezig.

O ik krijg geen krediet meer bij mijn bank. dan haal ik het maar bij mijn leveranciers.
En dus een kwade klant als hij in vooruit moet betalen.
Wij krijgen nog 4000 € van een opdrachtgever en die kan niet betalen omdat die nog 25000 € van zijn opdrachtgever krijgt en zo gaat dat maar door. Maar wij komen langzaam in de problemen en als ik ga procederen dan gaat mijn opdrachtgever failliet , zien wij onze centen niet. En de gene die het veroorzaakt gaat vrijuit. Bonus 25000€.
Dit soort schofterige praktijken moet worden aangepakt, maar dat is vaak onmogelijk.
Th.S. Crocq  |   | 
20-11-2008
 | 
19:53 uur
Graag wil ik reageren op bovenstaande:
Waarom wilt u geen debiteurenbeheerder? Het verbeterd uw DSO. U krijgt meer inzicht in inkomende en uitgaande betalingen. Daarnaast kunt u zich met uw core business bezighouden. Natuurlijk is het niet leuk om ''achter je eigen centen aan te lopen'', maar hoe sneller u actie onderneemt om uw levering van diensten en/of producten betaald te krijgen, hoe beter uw liquiditeit wordt. Zorg dat u een betrouwbaar kantoor vindt die en uw debiteurenbeheer regelt en daarnaast direct doorgaat met het incassotraject. Niet iedere onderneming die geld verschuldigd is gaat failliet als een betaling wordt opgeeist. Sommige ondernemers kunnen opeens heel creatief denken en gaan de openstaande posten voldoen. Het is jammer dat u zich zo negatief uitlaat ten opzichten van onbetaalde facturen. Ik wil u adviseren toch eens op onderzoek uit te gaan om te zien of er ook andere mogelijkheden zijn dan een onbetaalde factuur af te boeken. Wij geven u graag (gratis) advies.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10