zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dertien tips voor startende interimmers

29 oktober 2008 - Vooral vrouwen zien een interim- of freelance bestaan vaak als mogelijkheid om meer vrijheid en een betere balans tussen werk en privé te creëren. In de praktijk blijkt echter dat ze er vaak een flinke schep bovenop moeten doen in vergelijking tot een vaste baan.

Dit constateert Jitteke Runia van OnlyHuman. Vrouwen die een bestaan als interimmer overwegen, moeten goed naar de plussen en minnen kijken en zich niet door succesverhalen laten verblinden, waarschuwt ze. Ze geeft daarom dertien tips: 



1. Zorg voor feedback

Plan evaluaties waarin u met uw opdrachtgever en/of intermediair bespreekt hoe u uw werk gedaan hebt. Doe dit ook met andere experts/adviseurs in uw netwerk. 

2. Investeer in uw eigen groei

Er is geen werkgever meer die uw opleidingen betaalt of u aanmeldt voor een goede training. Bedenk dat dat niet alleen geld kost maar ook tijd (uw kostbare declarabele uren). 

3. Geniet van uw vrijheid

Daar ging het toch om? Ga dus wat leuks doen als u daadwerkelijk vrij bent. Met uw partner of kinderen maar ook met uzelf. Laad de batterij op tussen de klussen. 

4. Investeer in uw relaties

Bouw een netwerk. Niet alleen om tijdig een volgende klus te hebben maar ook om te kunnen sparren. Een intermediair kan hier ook een belangrijke rol in spelen. 

5. Organiseer het thuisfront

Vraag medewerking, maak goede afspraken (met partner/familie/buurvouw of wie dan ook) en schakel ze in als het nodig is. 

6. Regel de financiën goed

Overleg met uw eventuele partner en zorg indien nodig zelf voor een goede verzekering voor arbeidsongeschiktheid en een pensioenregeling. Afhankelijk van het soort werk is ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering misschien nodig (en soms zelfs verplicht) 

7. Maak geen fouten

Als interimmer bent u de expert. Laat dus zo weinig mogelijk twijfel zien. Zorg dat u ergens raad kunt vragen buiten uw opdrachtgever om en een uitlaatklep hebt voor als het even tegenzit. 

8. Maak steeds een goede inschatting van de benodigde tijd en energie

Veel interimmers dreigen in de clinch te komen met hun balans werk/privé omdat de klussen veel meer tijd kosten dan ze dachten, of de reisafstand groter is. Bedenk hoeveel tijd u hiervoor beschikbaar wilt stellen en houd u daar dan aan. 

9. Accepteer niet zomaar elke klus

Schat zelf in of het werk bij u past en of u het aankunt; zowel qua niveau en inhoud als qua beschikbare tijd (en energie). 

10. Durf ook eens nee te zeggen

Bijvoorbeeld omdat een klus te zwaar is of omdat u er weinig nieuws van zult leren. 

11. Ga op tijd op zoek naar een nieuwe klus

En bouw een buffer op voor de periodes dat u geen werkt hebt, ziek bent of op vakantie gaat. 

12. Verdeel uw aandacht goed
Probeer niet tegelijk te werken en aandacht aan kinderen te besteden. Er is altijd een van beide de dupe (concentratie), en u wordt er zelf onrustig en moe van. 

13. Bewaak uw grenzen

Niemand anders doet het voor u!

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Interimmanager steeds gewilder
 Vrouwelijke interim doorbreekt glazen plafond wél
 Geef interim-managers niet teveel ruimte
 De nieuwe interim manager is vrouw
 
 
reacties
 
Gerard  |   | 
29-10-2008
 | 
08:44 uur
Prima raadgever!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10