zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer regelt privézaken tijdens kantooruren

19 september 2008 - 48 procent van de werknemers gebruikt werktijd om contact te onderhouden met vrienden en familie. De meeste niet-werkgerelateerde activiteiten tijdens kantooruren zijn het versturen van persoonlijke e-mail, het voeren van privételefoongesprekken en het gebruik van internet voor persoonlijke doeleinden.

Dit blijkt uit onderzoek van ITJobBoard.nl. Opvallend is dat ruim 36 procent van de ondervraagden aangeeft dat men tijd besteedt aan niet-werkgerelateerde activiteiten doordat er te weinig werk is. 



Niet schuldig
Ruim 81 procent van de ondervraagden geeft aan zich niet schuldig te voelen over het tijdens kantooruren afhandelen van persoonlijke zaken; slechts een minderheid compenseert het regelen van persoonlijke zaken tijdens kantooruren door over te werken. Ruim 66 procent van de ondervraagden geeft overigens aan dat het reëel zou zijn als hun werkgever zou bepalen welke websites wel of niet toegankelijk zijn tijdens kantooruren.

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Schrikbarende toename privé mailen, bellen en surfen onder werktijd
 De opkomst van de sociale niet-werker
 Baas verbiedt daten en downloaden
 Hoogopgeleiden tijdens werktijd op zoek naar nieuwe baan
 
 
reacties
 
Henk  |   | 
22-09-2008
 | 
11:17 uur
Belachelijk dat het mogelijk is dat uren verloren gaan aan prive dingetjes op het werk.
Dit geeft ook aan dat er redelijk weinig toezicht is lijkt mij toe.
En dat het als ''moet kunnen'' wordt beschouwd door sommigen is al helemaal de limit.
Mogelijke oplossing:restricties instellen aanspreken en toevoegen aan dossier en functioneringsgesprek.
Ik ken zelfs een verhaal waarbij de medewerker een toneelstuk zat te schrijven op het werk. (Mevrouw was lid van een toneel vereniging)
J van Malsen  |   | 
22-09-2008
 | 
14:53 uur
In beperkte mate moet men wel iets prive kunnen doen tijdens werktijd. Immers veel instanties zijn slechts geopend tijdens kantooruren. Het is echter wel net zo eerlijk om dan ook iets langer door te werken, wat volgens mij in de meeste organisaties wel gebeurt.

In het algemeen lijkt het me dat er wel meer dan 8 uur per dag gewerkt wordt (of aanwezig wordt gezijn). Dat enige tijd dan aan privezaken wordt besteed lijkt me dan ook niet erg.

Maar zoals altijd geldt ook hier: met mate!
Charles  |   | 
23-09-2008
 | 
08:20 uur
Waarom belachelijk? Soms moeten er privézaken worden geregeld onder werktijd, omdat dat buiten werktijd niet mogelijk is. Wat moet je ook als je bv. dagen maakt van 07.45 uur tot 18.00 uur? En de scheidslijnen tussen werk en privé zijn lang niet meer zo star als ''vroegah''. Dus wat is het probleem? Geven en nemen, lijkt mij, en vertrouwen niet misbruiken.

Trouwens, mogen we managersonline wel onder werktijd bekijken of...? :-)
Ton  |   | 
23-09-2008
 | 
12:32 uur
Ik vind het vrij normaal als je privé zaken regelt onder werktijd die absoluut geregeld moeten worden. Het hoort volgens mij bij gezond en modern ondernemerschap. Wie goed is voor zijn personeel mag ook iets terug verlangen. Werknemers zijn geen slaven of robots.

Dat iemand echter zaken regelt, die geen enkel weldenkend mens onder werktijd zou gaan regelen is inderdaad ''not done''. Zou voor mij dan ook een reden zijn tot een ernstig gesprek.

Maar een telefoontje, een e-mailtje, even iets opzoeken op internet, moet best kunnen. Een slimme werkgever begrijpt dat. Het is menselijk, zorgt ervoor dat iemand niet absoluut verlof nodig heeft als het niet uitkomt en men zal tevreden zijn over zijn werkgever in dat opzicht. Op het moment dat je een beroep doet op de mensen zullen zij ook eerder geneigd zijn wat terug te doen.

Als iemand echter denkt zijn toneelstukjes te gaan schrijven, de hele dag te bellen/sms-en enz. Dan heeft hij of zij kennelijk niks te doen of is er geen toezicht. Dit zou inderdaad normaliter niet toegestaan mogen worden.

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand moeite heeft als je zoiets verbiedt.

Geef als manager ook zelf het goede voorbeeld.
Een van de managers waarmee ik noodgedwongen moest werken ging in een belangrijke bespreking meermaals sms-en en bellen. Bleek dat hij zijn Porsche te koop had staan op marktplaats en een koper voor zijn wrak had gevonden (was totaal los)
Laat nu juist dat de man zijn die voortdurend zeikte over privé dingetjes regelen onder werktijd. En ook altijd wat te klagen had als iemand zijn telefoon had vergeten uit te zetten tijdens een bespreking.

Later ben ik eens in het voorbijlopen vaker op zijn monitor gaan letten. Meneer zat voortdurend op marktplaats.
Maar had wel geen tijd en nooit niks af of geregeld voor zijn werk. Wimpelde altijd mensen af die hem wilden spreken, kom later maar terug heb geen tijd..ben druk.

Maar zat gewoon op marktplaats.

Bizar genoeg hield IT zeer nauwlettend in opdracht van de directie het internetgebruik bij. Wij krijgen een schriftelijke waarschuwing omdat we de voetbaluitslagen haden opgezocht tijdens het wk. Maar meneer kon zomaar de hele dag op marktplaats zitten te lummelen.

Maar ja zo'n topmanager is natuurlijk iets bijzonders, hij zou een kunnen verkassen naar een ander bedrijf....tjongejonge.



R.  |   | 
24-09-2008
 | 
11:34 uur
He Henk, (22-09)

Kijkend naar dag en tijdstip zit je deze flauwekul in de baas zijn tijd te schrijven!!!!!!
Als ik jou reactie dus volg sta jij morgen op straat. Human Resourche management??

Respect
Arno  |   | 
29-09-2008
 | 
08:12 uur
Dat werknemers privézaken regelen tijdens kantooruren kan ik niemand kwalijk nemen. Wat ik mensen wel kwalijk neem is dat ze Hyves, IM, Funda, Marktplaats e.d. ook als ''privézaken regelen'' zien. In mijn ogen is het nog steeds het meest effectieve om dit soort sites te blokkeren tijdens de werktijden en in de pauzes vrij te geven. Wil men deze zaken dan regelen, dan kan dat tijdens de pauzes. Daarnaast is het bel en sms-gedrag wat minder makkelijk te beperken, maar hier moet een werknemer zelf ook een stukje verantwoording in nemen. Kan een werknemer zich niet beheersen, dan kan deze een waarschuwing verwachten. Hopelijk hoeft het dan niet zover te komen dat een mobieltje moet worden ingenomen tijdens werktijd.
alexandra prinssen  |   | 
29-09-2008
 | 
11:28 uur
Wat een schools gedoe. Geen enkele baan vult veertig uur, er zit altijd speelruimte in.
Zolang de output is wat je ervan mag verwachten, daar betaal je voor als werkgever, niet voor ''40 uur op je stoel zitten'' of ''veertig uur op je plek staan''.
Die veertig uur (of 36, of wat dan ook aan uren) is een tijdsbepaling die gerelateerd is aan de verwachte output. Als iedereen de output levert die hij/zij verwacht wordt te doen, prima toch? En wat hij of zij daarnaast dan nog doet moet ie zelf maar weten.
Alsof eindeloos bij de koffiemachine staan leuten, nepvergaderingetjes beleggen, extra lange lunches onder het mom ''overleg met andere manager'' etc niet net zo misbruik maken zijn van de baas zijn tijd.
Het gaat om de output en een werknemer die het gevoel heeft daarin serieus genomen te worden op zijn eigen verantwoordelijkheid zal daar veel beter mee omgaan dan iemand die schools op zijn fikken wordt gekeken met de klok in de hand.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10