zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kostbare managementtijd massaal verspild

14 maart 2008 - Bedrijven maken er een gewoonte van om hun meest kostbare grondstof te verspillen: het tijdsgebruik van hun topmanagers. De meeste directies besteden niet meer dan drie uur per maand aan het nemen van strategische beslissingen.

Maar wat veel erger is, aldus Express.be: vele directiecomités verspillen hun tijd met weinig doelgerichte vergaderingen waarin amper beslissingen worden genomen. De gevolgen? Uitstel van beslissingen, gemiste kansen en een gebrek aan een langetermijnvisie. Een aantal wijzigingen in de manier waarop het topmanagement haar agenda invult, gecombineerd met gestructureerde deelvergaderingen, betekenen al gauw een wereld van verschil in efficiëntie.


Spendeer de meeste van de beperkte tijd aan vraagstukken die een impact hebben op de lange termijn, hou vergaderingen over strategie apart van operationele vergaderingen, gebruik vergadertijd om beslissingen te nemen- niet gewoon om te discussiëren- en haal de zaken zo snel mogelijk van de agenda. 

Meer tijd voor strategie

De raad van bestuur van de Nederlandse bank ABN Amro besteedde vroeger maandelijks ongeveer een uur aan strategische vraagstukken; de resterende tijd ging op aan dagdagelijkse en operationele problemen. Maar veranderende marktomstandigheden vereisten een meer strategische aanpak. Tegenwoordig spendeert de raad van bestuur minder tijd samen, maar meer van die tijd –zo’n tien uur per maand- wordt puur en alleen besteed aan strategie. 

Beslissingsagenda

Franz Humer, CEO van het Zwitserse farmaconcern Roche introduceerde ‘de beslissingsagenda’, met daarin de tien belangrijkste kansen en problemen voor het bedrijf. Hij tracht elk onderwerp een waardecijfer te geven en staat erop om minstens de helft van de vergadertijd aan die tien onderwerpen te besteden. Deze manier van werken heeft de kwaliteit en de snelheid van de beslissingsneming sterk bevorderd. 

Beslissingstermijn

Een ander farmabedrijf, Cardinal Health, laat zijn managers voortdurend nadenken over de vraag ‘Wanneer moet deze beslissing worden genomen?’ en maakt zeker dat er binnen de gestelde termijn een beslissing wordt genomen. Managers moeten na elke vergadering de genomen beslissingen bevestigen. Daarna moet de hoeveelheid tijd, mensen en geld die nodig zijn voor het implementeren van elke beslissing worden toegewezen en moeten de financiële resultaten die de beslissing moet opleveren in kaart worden gebracht, om daarna te worden opgevolgd.


Bron: Harvard Business Review, Express.be
 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager ergert zich kapot aan files en lange vergaderingen
 Minder kantoortje spelen, meer rendement
 Managers vergaderen veel te lang
 
 
reacties
 
Ad Beer  |   | 
14-03-2008
 | 
08:44 uur
Ondanks de bemoeidingende woorden van een Belg in een discussie elders in dit Blog wordt mijn waarneming dat Belgen en Fransen niet zo efficient vergaderen opnieuw bevestigd.
Te vaak speelt in deze streken de gezelligheid en het keuvelen over koetjes, kalfjes en andere niet ter zake doende trivialiteiten de boventoon.
Gestructureerd en efficient vergaderen is niet zo heel moeilijk en kan geleerd worden.
Coaching on the job, een vergadercoach die de vergaderingen bijwoont en eventueel ingrijpt kan wonderen doen. Deze methodiek heb ik jaren terug ingevoerd bij ondernemingsraden en later ook bij de beroepsvergaderaars. Geweldige tijdswinsten zijn het gevolg, tijd waarin je ook leukere dingen kunt doen dan vergaderen.
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
14-03-2008
 | 
09:45 uur
Prima artikel. De vergadertijd kan eerst met minimaal 1/3 ingekort worden en vervolgens kan men eventueel weer meer tijd besteden aan......:
1. De dialoog met elkaar aangaan op basis van
luisteren naar elkaar.
2. (Zelf)reflectie.

Klinkt verbluffend, maar het levert het volgende op:

1. Openheid en duidelijkheid in de
communicatie.
2. Vertrouwen, respect, erkenning
3. Door 1 en 2 wederom tijdsbesparing doordat
dit top/down doorsiepelt naar de staf- en
managementlagen

Hoe te bereiken? Door toepassing van bewustwordingsmanagement.(Zie .nl)In een paar maanden begeleiding meetbaar resultaat. Enorme kostenbesapring en arbeidsproduktivi- teitsstijging van 25%. Welke organisatie wil dat niet?

Bert-Jan van der Mieden.
Ad Beer  |   | 
15-03-2008
 | 
08:43 uur
Inderdaad Bert Jan. Het meest belangrijke onderdeel van communiceren is luisteren en dat hebben veel vergadertijgers niet door, ze praten liever dan dat ze luisteren. Een gerichte interactie tijdens een vergadering met de simpele vraag of iemand wel gehoord heeft wat een ander zegt kan wonderen doen.
De ander begrijpen voordat jezelf om begrip vraagt doet ook wonderen (met dank aan Covey).
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
15-03-2008
 | 
16:56 uur
Dag Ad,

Met alle respect, wardering en bewondering voor Stephen Covey, maar de wereld staat niet stil na hem. Het is nu tijd voor bewustwordingsmanagement
en het realiseren van duurzame verbinding.
In het verlengde van zijn werk, als je het zo wilt stellen.

Groetjes,

bert-Jan.
Ad Beer  |   | 
16-03-2008
 | 
13:24 uur
Dag Bert Jan,

Juist daarover gaat het nieuwe boek van Covey, ook mormonen gaan met de tijd mee.
Overigens is volgens mij ook het bewustwordingsmanagement al weer over the top en gaan we weer naar simpel rationeel denken.
b.j.p.mieden@pyramide.nl  |   | 
17-03-2008
 | 
08:21 uur
Beste Ad,

Met alle respect, maar dan heb je het basiswerk over bewustwordingsmanagement ''de mens in de 21e eeuw'' niet gelezen. Zeer rationeel. Is trouwens pas op weg.
L.C.J. Evers  |   | 
17-03-2008
 | 
08:25 uur
Maar is het ook niet zo dat er soms weinig efficiente tijd wordt uitgetrokken om verbindingen te leggen, en dat vergaderingen bij uitstek de beste meeting places hiervoor zijn. Luisteren is trouwens een vaardigheid die iedereen kan leren, behalve dan dat veel ''praters'' zoals hierboven reeds genoemd erg veel tijd opslokken doordat ze hun eigen agenda bovenaan plaatsen en luisteraars hierdoor minder tijd geven om hun mening kenbaar te maken. Ergo, maak verbindingen, zorg voor goede vergaderstructuur (doen goede managers altijd!), zorg dat iedereen wordt gehoord en trek zowel hori- als verticaal verbindingen die blijvend zijn ( in elk geval maak de tijd dat men in dienst is van een organisatie zo lang mogelijk door de condities incl. overlegstructuur goed te houden). Bij onduidelijkheden zorg voor een vergadercoach. Tevens niet te uitgebreide stukken maar werk met actiepuntenlijsten. En natuurlijk wees bewust dat het niet gaat om wat maar hoe je alles doet.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10