zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inspraak in IT frustreert CIO

14 februari 2008 - De CIO is al lang niet meer de enige die beslist over het ict-beleid. Naast hem, en de financieel directeur die overal bij betrokken wil zijn, hebben tegenwoordig vaak ook het middenkader en externe consultants een vinger in de pap.

Uit onderzoek in opdracht van ict-bedrijf HP, uitgevoerd door het Amerikaanse bureau Penn, Schoen & Berland Associates,blijkt echter dat al die belanghebbenden het beslissingsproces behoorlijk kunnen verlammen. Ze vertroebelen de strategische visie en remmen de innovatie binnen de ict. Bovendien resulteert de ‘ict-democratie' vaak in extra kosten en onnodig complexe oplossingen. 

Macht

Maar liefst 82 procent van de respondenten vindt dat te veel stakeholders en beïnvloeders meebeslissen, waardoor bijvoorbeeld geen coherent applicatiebeleid tot stand kan komen. Ze hebben het dan over het middelmanagement en externe consultants, die door hun inspraak de macht van de chief information officer beperken. Hun doelen zijn vaak gericht op hun eigen afdeling of project, terwijl de CIO zijn afwegingen juist maakt op bedrijfsniveau. 

Niet volwassen

Marc Schuuring, senior executive IT Strategie en Transformatie bij adviesbureau Accenture, herkent de bevindingen in grote lijnen, al ziet hij niet direct dat dit het werk van de CIO’s zou belemmeren. "Het besluitvormingsproces in bedrijven is inderdaad vaak nog niet volwassen. Het is in principe wel goed dat veel partijen inspraak hebben, maar vaak ontbreekt de regie. Dan is het niet helder hoe de besluitvoorbereiding en de besluitneming verlopen."
Een bijkomend probleem is volgens Schuuring dat vaak te veel zaken tegelijkertijd moet gebeuren. Hij adviseert dan ook de besluitvorming duidelijk te reguleren en het proceseigenaarschap vast te leggen. Een taak die kan zijn weggelegd voor de CIO.


Bron: Computable
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
 Beveiligingsprofessionals verliezen 40 uur per maand door inefficiŽnte systemen
 Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiŽnten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Verandermanager of ict-directeur? CIO mag het zeggen
 CIO voelt zich genegeerd
 Ict-directeuren minst tevreden met hun werk
 Veranderende organisaties vragen om nieuwe rol CIO
 
 
reacties
 
Martijn  |   | 
4-12-2008
 | 
07:40 uur
Als een CIO merkt dat er teveel mensen zijn die inspraak hebben in mijn IT beleid, dan denk ik toch echt dat hij het zelf uit handen heeft gegeven.

Als we ervan uit gaan dat de IT een ondersteunende afdeling is, dan kan de CIO ervoor kiezen ook deze verhouding met het rest van het bedrijf door te trekken: De rest van het bedrijf is een (weliswaar interne) klant van de IT afdeling. Dit houdt in dat de IT afdeling (deel)projecten faciliteert aan de klant, maar dat gebeurt wel binnen de kaders die zijn gecreŽerd door de IT afdeling. Beleid en budget worden bepaald op directieniveau, en dat is gewoon een klus voor de CIO. Uiteraard wordt dit beleid afgestemd op de wens van de klant, maar de CIO dient er wel voor te waken dat de organisatie niet hype-gestuurd wordt.

Het is heel wat waard om een beperkt (realistisch) aantal goed te beheren standaarden te hanteren. Deze standaarden moeten goed bewaakt worden. Het komt te vaak voor dat een extern bureau voorwaarden stelt die een ''uitzondering'' binnen de iT standaarden vereisen. Op het moment dat er nieuwe IT middelen aangeschaft moeten worden, zorg er dan voor dat er aan die standaarden wordt voldaan.
(in feite bepaalt de hoeveelheid standaarden die aangeboden kan worden een deel van de volwassenheid van de IT organisatie.)



REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier dingen die managers moeten kunnen
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiŽnten
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Gerichte aanvallen op radar industriŽle organisaties
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
meer top 10
vacatures
meer vacatures