zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Koffieautomaat verhoogt kans op hartaanval

9 november 2007 - Mensen die op hun werk veel koffie drinken, vergroten hun kans op een hartinfarct. In automaten die zelfgemalen koffie maken, zitten vaak hoge concentraties cafestol, dat cholesterolverhogend is. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek van de Consumentenbond en wordt onder andere gemeldt door Express.be op basis van een bericht in het NRC. Die onderzocht twaalf verschillende fresh brew-automaten.

Vijf kopjes


Bij zestien procent van de werkgevers staan deze machines. Wie elke werkdag vijf kopjes automatenkoffie drinkt met 1,9 milligram cafestol, verhoogt zijn cholesterolgehalte met twee procent. De kans op een hartkwaal stijgt hierdoor met 4,4 procent. Bij een man van 55 jaar zou dat de kans op een hartaanval binnen tien jaar vergroten van 8 naar 8,4 procent. 

Slecht cholestorol

Cafestol verhoogt het gehalte slechte LDL-cholesterol, zodat de kans op hart- en vaatziekten stijgt. Bovendien tast het ‘goede’ HDL-cholesterol aan, stelt de bond. Bij filter- en padkoffie blijft alle cafestol achter in het papier.


Bron: NRC Handelsblad, Express.be
 
 Doorsturen   8 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Koffieautomaat moet zo ver mogelijk van werkplek
 Goede koffie leidt tot meer werklust
 Gezondheid werknemers doet werkgever weinig
 Schadeclaims door meeroken op werkplek
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
9-11-2007
 | 
08:44 uur
Van leven ga je dood.
Nog even en we kunnen niets meer eten en drinken, dit lezen we al jaren, van Buns dwars gebakken tot nu de koffieautomaten.
Mens durf te leven en laat je niet steeds bang maken.
Zelfs een normale storm wordt al als een kleine ramp afgebeeld.
Leef en doe dat met minder te vrezen en meer te genieten.
N. Woudstra  |   | 
9-11-2007
 | 
10:02 uur
Het is vooral grappig om te zien dat bij deze tekst een grote reclame van Nescafe-automaten verschijnt.....
Marjo  |   | 
9-11-2007
 | 
19:49 uur
Tsja, dat is dan ook geen fresh-brew, maar instant...
marita versteeg  |   | 
11-11-2007
 | 
17:26 uur
In de natuurgeneeskunde zijn juist onderzoeken verschenen waaruit blijkt dat 2 kopjes koffie per dag juist goed kunnen zijn tegen(of preventief) enkele vormen van kanker. Het gaat dan vooral om koffie waarbij de bonen langdurig in het water blijven dus de prutjes koffie.Kortom geniet met mate, veel belangrijker als in paniek raken
Gerbrand Dieijen  |   | 
11-11-2007
 | 
19:18 uur
Het klinkt als verkapte reclame voor instant-koffie (nescafe), koffiepads-koffie of ander weinig smakelijke 'koffie'varianten.

Ik betwijfel of het onderzoek ook echt klopt: hoge cholestrol is een indicatie van slechte hart, maar omdraaien, dat cholestrolverhogers slecht zijn hoeft nog niet zo te zijn, google maar eens op 'Cholestrol myth'.

Overigens is de gang naar de koffieautomaat een goede vorm van lichaamsbeweging, wat uiteraard juist gezond is.
Sandra  |   | 
15-11-2007
 | 
10:07 uur
Lees eens de cholesterol mythe van Uffe Ravnskov.
Die bedoelt Gerbrand waarschijnlijk
google ook eens op weston price + org
Een hoog cholesterol betekent niet automatische een hartinfarct. Bij mensen met een te laag cholesterol komt een hartinfact ook voor.
Art  |   | 
15-03-2009
 | 
22:58 uur
Leuk al die reacties, freshbrew koffie gezet door een filterkoffieautomaat bevat veel minder cafestol dan gezet door een metalen filter. Kortom bijvoorbeeld de DE freshbrew automaten gebruiken een stalen filter en houden dus ook de cafestol niet tegen. Zorg er dus voor dat je een koffieautomaat koopt met een papieren filter. Ter vergelijk een koffiepad is ook koffie in een filter en houd dus ook cafestol tegen. Vriesdroogkoffie (Nescafé is daarin de grootste) bevat geen vet en is dus ook gezonder.
R.V. Molenbroek  |   | 
16-03-2009
 | 
11:19 uur
Koffie uit automaten wordt vaak twee keer gebrand zodat de aroma sneller wodrt afgegeven.
Dit artikel brengt niets nieuws. In feite is het oude wijn in een nieuwe zak.
Dit is in 1985 en 1990 ook al in het nieuws geweest en het geeft alleen maar blijk dat er ondanks de bevindingen gewoon niets veranderd.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10