zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Marketing hoeft niet duur te zijn: zeven low budget tips

24 oktober 2007 - U denkt dat u voor succesvolle promotie een enorm marketingbudget tot uw beschikking moet hebben? Nee hoor. Ook met een klein budget is het prima mogelijk een creatieve, kwalitatieve marketingcampagne te ontwikkelen die uw klanten gegarandeerd aan zal spreken en u een uitstekend imago oplevert. Hoe? Met onderstaande tips.

1. Ontwikkel een unique selling point


Bedenk waarmee uw onderneming zich écht onderscheidt. Wat maakt u beter, interessanter en waardevoller voor uw doelgroep dan uw concurrentie? Stelt u zich uw ideale klant voor. Welke problemen heeft hij waarvoor u een oplossing kunt bieden? Weet u niet zo goed wie uw ideale klant is? Ga netwerken. Bezoek beurzen, congressen en regionale zakenbijeenkomsten, word lid van brancheverenigingen.

2. Zorg dat men u kent... en niet vergeet
Marketing draait om zichtbaarheid, consistentie en herhaling. Wees continu op en consistente manier zichtbaar en herhaal uw boodschap steeds opnieuw. Zorg voor een professioneel en opvallend logo.

3. Kies voor promotiemappen in plaats van brochures
De brochure is een van de meest gebruikte promotiemiddelen maar ook nogal zinloos, helemaal voor nieuwe bedrijven die nog volop in ontwikkeling zijn. Zodra de brochure van de drukpers komt is hij alweer verouderd immers. Een goed alternatief is een promotiemap. Deze bestaat meestal uit een map met logo waarin u losse informatievellen kunt stoppen. U kunt hier naar keuze - en afhankelijk van de ontvanger - een korte beschrijving van uw bedrijf, een biografie van uzelf, een persbericht, een overzicht van uw producten en diensten, testimonials van klanten, een lijst met tevreden klanten, een professionele foto, kopieën van kranten- en tijdschriftartikelen die u geschreven heeft of waarin u genoemd wordt, een nieuwsbrief, een korte enquête, enzovoort in stoppen.

4. Promoot uw bedrijf
Blijf in de belangstelling. Herhaling is essentieel om zichtbaar te blijven. Uit onderzoek bleek dat iemand zes indrukken moet hebben gehad voor hij een product of dienst koppelt aan een bedrijfsnaam. Gebeurt er iets noemenswaardig in uw onderneming, schrijf dan een persbericht en stuur dit naar kranten, tijdschriften en online nieuwsdiensten.

5. Ontwikkel een effectieve website
Maak het uw klanten zo makkelijk mogelijk om u te bereiken en informatie over u te vinden. Veel mensen zoeken hun informatie en producten en diensten tegenwoordig online. Zet uw internetadres daarom op al uw gedrukte uitingen, van visitekaartje en briefpapier tot eventuele folders en brochures. Uw website hoeft echt geen technisch hoogstandje te zijn, een mooie lay-out met alle relevante informatie is meer dan voldoende.

6. Zorg voor mond-tot-mond reclame
Vraag uw klanten uw naam zoveel mogelijk te laten vallen, vooral als ze net uw bedrijf de hemel in prezen. Zijn uw klanten andere bedrijven, vraag dan of u hun naam mag noemen op uw referentielijst. Beloon ze eventueel met een extraatje of korting.

7. Stel een eenvoudig marketingplan op
Beschrijf uw doelstellingen en wat u moet doen om die te bereiken. Wilt u bijvoorbeeld binnen een jaar vijftien procent meer verkopen, maak dan een tijdlijn met vermelding van de specifieke stappen die u wanneer gaat ondernemen om dat doel te bereiken.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 E-mail marketing streeft direct mail voorbij
 B-to-b marketeers verhogen online budgetten
 Succesfactoren bij marketingbudgettering
 
 
reacties
 
Jos Essers  |   | 
24-10-2007
 | 
08:38 uur
Je kunt niet zomaar eventjes zorg dragen voor mond tot mond reclame. Zoals het woord al zegt het is en blijft reclame en moet wel degelijk goed gepland worden en de tweede stap is inderdaad de klanten vragen A) hoe ze bij jou terecht gekomen zijn en B) of ze tevreden zijn en je zouden willen aanbevelen bij anderen.

Stap 1 is en blijft nog steeds: Consequent beter presteren dan dat de klant van je verwacht.
Een taxibedrijf heeft aan haar centralisten de opdrachten gegeven structureel 20 procent langere wachttijd te noemen dan er werkelijk nodig is. Het gesprek met de klant zal als volgt verlopen: ''Wat? moet ik zo lang wachten?? Kan dat echt niet vlugger??''
waarop de centralist zal antwoorden dat door de regen, zon, maan, wat dan ook het extra druk is op de wegen, en hij maar een beperkt aantal auto's tot zijn beschikking heeft, en dus, helaas, begrip voor de klant, en zal er alles aan doen om de taxi zo snel mogelijk te sturen......

In het normale geval komt de taxi óf op het afgesproken tijdstip of zelfs later, tot teleurstelling en woede van de klant.

Maar...wat denk je wat de klanten er van vinden als de taxi éérder verschijnt dan verwacht.......??? Niets dan lovende woorden natuurlijk!

Succes
Erik Vos  |   | 
24-10-2007
 | 
09:14 uur
Er zijn heel veel bedrijven die grijpen naar marketingmiddelen waar de opbrengst niet in verhouding staat met het ingegeven budget. Uw noemt mond op mond reclame. Deze vorm heeft door internet een leuke invulling gekregen: viral marketing. Met een relatief laag budget kunt u op het internet een boodschap laten doorgeven door de consument of uw klant. Zaak is dat u weet hoe. Waar is uw doelgroep gevoelig voor en waardoor gaan zij de boodschap doorgeven aan vriend of collega? Er zijn zeer succesvolle staaltjes van viral marketing gerealiseerd (b2c), internet-modules waaraan meer dan 1 miljoen mensen hebben deelgenomen (in Nederland). En dat voor budgetten die niet in verhouding staan met de reguliere marketingbudgetten. De meest bekende zijn impactvolle spotjes die als een inktvlek over het internet worden verspreid. Maar er is veel meer mogelijk. Denk ook aan interactieve modules waarbij je bvb je eigen naam op een verkiezingsbord kan laten plakken wat is gerealiseerd voor de SP met Jan Marijnissen als posterplakker. Een actie die enorm heeft gescoord en de SP een hoop goed heeft gedaan. Op internet liggen nog heel veel kansen om je te onderscheiden. Kansen die overgelijkbaar zijn met een advertentie in een magazine om maar wat te noemen. Bovendien kunt u met dit soort acties een spamvrije database opbouwen voor vervolgacties. Deze alternatieve vorm van communicatie is misschien wel de meest uitdagende want de consument vrijwillig voor uw boodschap inzetten zorgt, als het goed werkt, voor een enorme kick. Als bedrijven zich beter orienteren kunnen ze weggentjes bewandelen waar doelstellingen worden gehaald zonder gigantische kosten te maken. Succes!
Dennis Hendriksen (Paragin)  |   | 
25-10-2007
 | 
11:33 uur
Mijn tip:start bij punt 5, 'Ontwikkel een effectieve website' ga daar vanuit aan de slag met marketing. Een goede indexering bij Google is immers het halve werk en bovendien het minst vluchtig...

Denk verder ook eens na over het starten van een weblog. Dit is namelijk een prima manier om het bedrijf en jezelf onder de aandacht te brengen. Hoe meer je schrijft, des te meer attentie je krijgt. Ook contacten leggen met mensen (opinieleiders) die buiten je gevoelsmatige bereik liggen is dan ook geen probleem meer. Nodig ze bijvoorbeeld eens uit voor een interview of laat ze eens iets testen. En ook leuk: pitch eens een goede artikel richting een journalist. Zij ontvangen liever iets authentieks, dan weer een persbericht voor het 'ronde archief'.

Zoek online 'hotspots' op en reageer inhoudelijk op berichten. Schrijf ook over opmerkelijke zaken op je eigen weblog en noem de namen van de auteurs en maak een koppeling.

Ook is het te overwegen om zelf een community over iets op te zetten. Of nog makkelijker: meld je als expert aan bij een bestaande community. Kijk ter inspiratie bijvoorbeeld eens op www.higherlevel.nl

Over mond-tot-mond-reclame: sta achter je product of dienst en probeer je klant altijd met iets extra te verrassen. Groot denken heeft geen zin, als de basis niet in orde is...





Erik Vos  |   | 
25-10-2007
 | 
12:02 uur
Het Media Observer onderzoek, heeft recentlijk uitgewezen dat we in Nederland minstens 20 procent teveel aan tv besteden, een verspilling van maar liefst 160 miljoen per jaar. Iets om over na te denken ....
Expert Academy  |   | 
31-03-2009
 | 
14:41 uur
Het internet is een belangrijk hulpmiddel om op een kostenefficiënte manier de marketing van uw bedrijf of organisatie te ondersteunen. De belangrijkste peilers hierbij zijn: optimalisatie van uw website (zowel inhoudelijk als voor Google), e-mail campagnes en Web 2.0 (blogs, Facebook, LinkedIn, Youtube ...)
Door op deze punten te focussen kunt u met een minimum budget heel wat bereiken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10