zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen manieren om om te gaan met een verbaal agressieve collega

16 oktober 2007 - Iedereen krijgt wel eens te maken met een collega die verbaal uit zijn dak gaat middels scheldkannonades en andere tirades. U kunt zich hier makkelijk door laten overweldigen of die woeste collega met gelijke munt terug betalen en terug gaan schelden. Beide niet erg constructief. Personal development coach Diana Robinson komt met negen betere alternatieven.

1. Krop uw emoties niet op


Op die manier bent u geen haar beter dan de exploderende college en is er weinig kans op een constructief gesprek. Escalatie ligt eerder in de lijn der verwachting. 

2. Laat u niet intimideren
De verbale agressie van de ander is echt geen sterker wapen dan uw kalmte. 

3. Maak er een spelletje van
Humor kan een bruikbare remedie zijn. Turf bijvoorbeeld hoe vaak de betreffende persoon een ander onderbreekt tijdens een vergadering of bijeenkomst. Vragen ze u wat u aan het doen bent, dan legt u dat rustig en beleefd uit. U voorkomt zo bovendien dat u zich mee laat slepen in de negatieve stemming. 

4. Praat het op een later tijdstip uit

Ga naar de betreffende collega op een moment waarop u beiden (weer) rustig bent en stel voor uw conflict kalm uit te praten en op te lossen. 

5. Schakel een onpartijdige derde in

Kies bij voorkeur iemand die u beide respecteert en die in staat is het gesprek zo nodig bij te sturen. Vraag ook aan die persoon of die dingen aan uw beider gedrag opvalt dat onnodige irritatie op kan wekken. 

6. Blijf voor rede vatbaar

Houd uzelf voor ogen dat de ander ook maar een mens is met zijn eigen problemen. Misschien weet hij of zij gewoon geen andere manier om om te gaan met conflicten. 

7. Neem zonodig afstand door het op uzelf te gooien
Zeg bijvoorbeeld ‘ik wil dit graag later een keer rustig met je bespreken, nu gaat dat niet lukken.’ 

8. Vraag of u het gesprek op mag nemen
Op die manier vergeet u in the heat of the moment niet wat er besproken is. (Zorg wel dat u ook daadwerkelijk opnameapparatuur bij de hand hebt.) 

9. Controleer of de ander zich er echt van bewust is wat hij of zij zegt/suggereert
‘Bedoel je echt dat….?’ 

Heeft niets van dit alles het gewenste effect, vraag u dan af of u wel wilt blijven werken in een omgeving waarin dergelijk gedrag getolereerd wordt. Ga niet zomaar weg, maak wel goed duidelijk waarom u dat doet.


Bron: Topten.org
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager bepaalt temperatuur conflict
 Onbeschoft, agressief en onbeleefd: de werkomgeving van nu
 Leidinggevende machteloos bij gevolgen van conflicten
 
 
reacties
 
mevrouw MC Pasch  |   | 
16-10-2007
 | 
09:53 uur
Niet altijd even makkelijk. Sommige mensen kunnen niet verder kijken dan hun neus lang is en denken dat ze altijd gelijk hebben. Die positie wordt ze ook wel eens gegeven. Die hebben een achterban. De resterende schreeuwers willen m.i. aandacht. Ga je daar naar toe dan hoor je een heel zielig verhaal hoe slecht ze het wel niet hebben. Opoe is ziek en de relatie is knudde. Maar meestal zijn het lulverhalen om het zomaar eens te zeggen. Als ze maar kunnen praten. Meestal prik je er wel doorheen. Er zijn nu eenmaal mensen die heel snel hun tranen laten zien en er zijn er die niets laten merken. De eerste categorie zijn figuren die nog heel wat moeten meemaken en moeten leren sterker op hun benen te staan. We werken altijd tussen een zeer gemeleerd gezelschap. De sterken van geest kunnen alles aanhoren. That's life. Dat wil niet zeggen dat de schreeuwers niet op hun vingers mogen worden getikt. Er bestaat ook nog zoiets als fatsoen van huis uit en als je dat niet hebt meegekregen, ja dan zit de maatschappij ermee opgescheept. De laatste categorie zielsziekten is een ander onderwerp maar die lopen er wel tussen en daar zijn de psychologen voor. Alhoewel die hun werk ook niet altijd goed doen. Vandaar de gesprekken in het openbaar vervoer. Zij zijn het kwijt. Nou ja een openbaar consult is nooit weg nietwaar. En het kost niets.
www.mirjam.nu  |   | 
16-10-2007
 | 
11:02 uur
Soms kan escalatie juist leiden tot het inzicht van de scheldende partij in zijn eigen gedrag en de consequenties daarvan.
Ab  |   | 
18-10-2007
 | 
13:52 uur
9 punten onzin !
Als je er niet van gediend bent meldt je de persoon letterlijk dat je niet gediend bent om op deze manier te communiceren. Turven hoevaak iemand een ander onderbreek ?? Opnemen op een cassettebandje ?? Daarmee maak je de uitval niet erger wou je zeggen. Ik weet niet welk helder licht deze punten op papier heeft geschreven, maar een communicatieopleiding heeft ie niet genoten. Groeten, Ab.
mevrouw MC Pasch  |   | 
18-10-2007
 | 
16:24 uur
Meneer Ab, gezien uw reactie onder de noemer helder licht schijnt het u te ontgaan dat het hier om bepaalde aanknopingspunten gaat. Ook ik vindt het flauwekul en zal er op een andere manier mee omgaan. U reageert wel erg fel moet ik zeggen. Misschien zijn er toch enkele communicatieve punten bij die u wel zou kunnen gebruiken. Een beetje kort voor de kop komt dit eerlijk gezegd wel over. Dus lees ze nog eens goed door zou ik zeggen.
Mevr. de Graaf  |   | 
5-05-2011
 | 
15:50 uur
Ik heb een collega die met zeer veel regelmaat, mij of een andere collega (alleen wij 2) echt uitscheld: ''Ben jij in een grot geboren'' of ''Jezus wat ben jij dom'' ''Kan je niet nadenken'' en daarbij gaat hij heel intimiderend voor je staan en zegt het met een stemverheffing.
Dit alles in bijzijn van zijn supervisor (die overigens niks zegt)
Het enige dat de directie aangeeft: ''zo is hij nou eenmaal''

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10