zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager heeft 90 dagen om zich te bewijzen

17 augustus 2007 - Bij een carrièrestap krijgt u ongeveer drie maanden de tijd om u waar te maken in uw nieuwe positie. Om het niet meteen te verknallen moet u zich bewust zijn van de valkuilen. Want die zijn er! Michael Watkins (adviseur en hoogleraar aan INSEAD) wijdde er een boek aan: Slagen als leidinggevende. Niet overbodig.

Foute claims


Talrijk zijn de verhalen over zojuist gepromoveerde leidinggevenden die geen focus hebben en dus geen herkenbaar resultaat boeken. Natuurlijk weet iedereen dat een vroege overwinning een prima manier is om je te bewijzen in een nieuwe positie. Maar doe dat dan wel op de juiste manier... U kunt bijvoorbeeld een overwinning voor uzelf claimen in een cultuur waarin juist het teamgericht opereren centraal staat. Of u kunt tevreden zijn over een bepaalde overwinning en er dan achterkomen dat uw baas andere prioriteiten in zijn of haar hoofd had. 

Kwetsbaar
U bent kwetsbaar in die eerste 90 dagen. U kent de organisatie nog niet, u heeft geen netwerk en iedereen kijkt naar u. De meeste organisaties hebben geen systeem om mensen in uw situatie te begeleiden. U bent immers een leidinggevende. Hier een aantal valkuilen - en hoe u ze kunt omzeilen. 

Breekpunt
Laat u niet afleiden door uw vorige functie. Handel het af en bepaal een breekpunt. Neem dan een paar dagen om u mentaal in te stellen op uw bevordering. Soms duurt het nog een paar weken voor u daadwerkelijk op die nieuwe stoel komt te zitten. Gebruik die tijd om zoveel mogelijk over de functie en de organisatie te weten te komen. Stel voor uzelf vast wat u neer wilt zetten op de eerste dag, in de eerste week, de eerste maand. 

Zwakke kanten

Iedereen heeft de neiging om met zijn sterke kanten te werken. Daar horen bepaalde vraagstukken en problemen bij. En andere niet. Maar in uw nieuwe functie krijgt u onherroepelijk met zaken te maken die u niet op die manier over het hoofd mag zien. Zwakke kanten leert u kennen door uw probleemvoorkeuren vast te stellen. Er zijn vervolgens drie keuzes: zelfdiscipline, teambuilding of advies en ondersteuning.


Bron: Kluwermanagement.nl
 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Promotie net zo zenuwslopend als scheiding
 Computer leert managers leidinggeven
 Tien manieren om kansen te creëren
 Promotie is helemaal niet leuk
 
 
reacties
 
Ton  |   | 
17-08-2007
 | 
10:26 uur
Dit artikel is een coïtus interuptus.

Tjonge, ik dacht hela dat is interessant, snel lezen want hier kan ik wellicht wat van opsteken dat ik in de praktijk nodig heb.

Helaas alleen een omschrijving van het probleem of zoals u wilt de uitdaging maar geen echt bruikbare tips. Tja, misschien voor iemand die promotie krijgt.

Helaas is het inderdaad kennelijk zo dat men als manager 3 maanden krijgt (neem ik aan) om zich te bewijzen. Maar eigenlijk is dat denk ik in de meeste gevallen een jaar of langer.
Immers als nieuwe medewerker krijgt men 2 maanden proeftijd en een jaar of contract voor onbepaalde duur o.i.d. Voor de meesten van ons zal dat betekenen dat men de eerste 2 maanden de organisatie zal moeten overtuigen dat het succes er wel aan komt.

Hoe men een organisatie binnen twee maanden kan overtuigen dat u inderdaad wellicht de juiste kandidaat was is afhankelijk van de situatie en het doel van uw functie.

Je kunt proberen het team zo snel mogelijk op je hand te krijgen, als je niet als grote opruimer aangenomen bent.
Immers als je binnen die twee maanden mot krijgt met je team doordat de weerstand tegen je beleid of je persoon toeneemt is de kans groot dat je baas denkt dat je niet met mensen kunt omgaan of niet past binnen de functie. Dat komt zelfs voor als men weet dat het team zich waarschijnlijk gaat verzetten tegen je en je opdracht is snel orde op zaken te stellen.

Soms wordt ook van je verwacht dat je er iemand uit trapt om je macht te vestigen. (hoewel mij dat wel eens door mijn leidinggevende of een collega geadviseerd werd heb ik dit nog nooit gedaan. Het werd gezien als zwakte.)

Ik probeer meestal snel het team koste wat kost achter mij te krijgen en een paar kleine succesjes te behalen en extra mijn best te doen en zo weinig mogelijk de confrontatie op te zoeken. Ik houd mijn mening zoveel mogelijk voor me en kijk de kat uit de boom.
Zou ik namelijk een inschattingsfout maken dan is de kans groot dat ik in de proeftijd weer mag vertrekken. Een maal de de proeftijd geniet ik in iedergeval de bescherming van het contract. Ik ga dan pas confrontaties aan en spreek dan pas mijn mening uit. Nadeel van deze aanpak is dat ik de erfenissen van het eerdere toegeven om de lieve vree kan herstellen. Bovendien kan men een verkeerde indruk krijgen van mijn manier van werken en mijn persoon.

Jammer eigenlijk maar het is uit nood geboren omdat veel managers of leidinggevenden waarmee je te maken hebt in de nieuwe situatie niet doorhebben dan klachten en weerstand ontstaan doordat je druk aan het werk bent. Ze schrikken en denken dat ze een verkeerde keuze heb gemaakt, iemand aangenomen hebben die meer kapot maakt dan bedraagt aan de organisatie.
Begrijpelijk eigenlijk en soms ook nog een juiste interpretatie.

Ad Beer  |   | 
20-08-2007
 | 
15:12 uur
3 Maanden maar?
Dat zou ook voor Politici moeten gelden, die krijgen meestal 4 jaar om te bewijzen dat ze incompetent zijn.
Maar ik denk wel dat het waar is.
De eerste weken heb je alle medewerking die je maar kunt verzinnen. Je hebt volop krediet. Probeer dat niet te verspillen, maar investeer met je krediet.
Na een week of 8 begin je onderdeel van het meubilair te worden en daarna wordt bepaald of je in het interieur past (of bepaal je dat zelf).
Pas je niet bij het interieur, ben je niet gesocialiseerd, dan begint de sociale controlle te werken aan je vertrek.
Arnold van der Beek  |   | 
21-08-2007
 | 
18:30 uur
Als de nieuwe medewerker niet de juiste blijkt te zijn, dan heeft de selectie te kort geschoten.

Het altijd zinvolle advies blijft:
Wees jezelf, blijf jezelf. Hoe dichter je bij jezelf (authenticiteit) blijft, hoe makkelijker het is om je weg te vinden en te gaan.
Maar ga wel je eigen weg. Weet je niet wie je bent, waar je werkelijk in de nieuwe situatie staat en wie je wilt zijn om naar je eigen toekomst toe te werken, denk dan eens aan je drijfveren, zoek de waarden die je onbewust sturen, ontdek de betekenis van de waarden en wordt deze bewust. Dan kun je ze leven en daarop verder bouwen.

Pak je kansen eerst met je hart en dan mentaal. Altijd van binnen naar buiten, niet andersom. Kennis komt met de brains, succes met het hart. Het wordt ons anders geleerd, anders voorgeleefd, maar vraag de echt succesvolle leiders of managers daarover. Echte leiders en managers zijn overal succesvol.

Arnold van der Beek
www.valuesonline.net

Ad Beer  |   | 
22-08-2007
 | 
08:41 uur
@Arnold.
Mooi en idealistisch, maar de wereld is echt anders.
Je hebt managers in soorten en je hebt organisaties in soorten en ieder soort organisatie heeft een ander soort manager nodig. In een sollicitatiegesprek is het moeilijk om een manager te zoeken die bij jouw organisatie past, ook omdat je gesocialiseerd bent in je organisatie en dus blinde vlekken hebt (het voordeel van een goed W&S bureau dus)
Ik denk ook dat de doorsnee manager pakweg 3 jaar iets kan betekenen voor een bedrijf.

Een kort verhaaltje om dat te illustreren.
Een manager is aangenomen bij een bedrijf en stapt monter binnen. Als hij zijn kantoor binnen komt ziet hij zijn voorganger die net zijn koffer dichtdoet en wil vertrekken.
''wacht even, wat moet ik doen?''
Gewoon beginnen en als je het niet meer weet, in de la liggen 3 genummerde enveloppen. Telkens als je vast zit neem je er een en daar staat een tip in.
Zo gezegd zo gedaan. Het gaat lekker maar na een maand of 3 (zie je wel), komt de klad erin.
Het loopt niet meer zo lekker.
Hij opent de eerste enveloppe en leest ''Geef mij overal de schuld van''
Hij roept dus tegen iedereen dat het de schuld is van de vorige directeur en dat het allemaal anders kan. Het werkt, hij krijgt weer vertrouwen en het loopt allemaal best lekker...voor een tijdje.
Dan komt er weer onrust en hij opent de tweede enveloppe.
''Reorganiseer alles''
Consultants en interim managers naar binnen de hele tent opnieuw georganiseerd.
(even tussen haakje, vaak roepen bedrijven dat ze gaan re-organiseren, dat veronderstelt dat er al een organisatie is, dus ben eerlijk en noem het gewoon een ''organisatie project'')
Maar ja, na de reorganisatie loopt het allemaal weer uitstekend.
Totdat........
Hij opent enveloppe 3 en daarin staat:
''neem drie enveloppen.........''
Arnold van der Beek  |   | 
27-08-2007
 | 
20:20 uur
@Ad
Ik ontken niets. Wereldvreemd ben ik niet, dat mag mijn eigen carrière bewijzen.

Maar als er geen idealisme is of dromen zijn, dan blijft alles bij het oude en bereik je je doelstellingen nooit. Vraag elke succesvolle ondernemer of leider. Managers zonder persoonlijke drive zijn uitvoerders en leven wat anderen willen. Zo maken zij zich uitwisselbaar en handhaven de doorsnee.

Ik beweer dat het niet moeilijk is de juiste persoon als manager bij je organisatie te zoeken. Je selectie moet daarvoor zorgen. Natuurlijk kunnen gespecialiseerde bemiddelaars ondersteunen, maar je bent en blijft zelf verantwoordelijk.

Arnold van der Beek

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10