10 juli 2005 -
Luchtreclamebedrijf A S&S Airservices vliegt voor grote bedrijven als Casema en ABN Amro, maar ook voor kleinere opdrachtgevers als bakkerijen en parketzaken. De teksten bestaan meestal uit zwarte letters van spinnakerdoek op een net, die houtje-touwtje aan elkaar zijn vastgeknoopt. Een duurdere variant zijn de bedrukte full color-doeken, zoals de goudkleurige banier van de Gouden Gids met Katja Schuurman erop.
Opkijken
De impact van luchtreclame is groot. Het is nooit officieel onderzocht, maar volgens de website van Aero Noord in Hoogeveen kijkt 98 procent van de mensen op straat of strand omhoog als er een reclamevliegtuigje overvliegt en herinnert 82 procent zich na 3 uur de tekst op de banier nog. 'Je kunt mij niet wegzappen', zegt Janet Rooijers van concurrent Goldstone in de Volkskrant.
Het rijk alleen Volgens Bob Fennis, universitair hoofddocent consumentengedrag, komt daar bij dat mensen zich op een stranddag lekker voelen en niets te doen hebben. Als er een reclamevliegtuigje langsvliegt, wordt er gekeken en wie kijkt, blijft kijken tot de tekst gelezen is. De merknaam die achter het vliegtuigje hangt, kan later vereenzelvigd worden met het fijne strandgevoel. Een ander voordeel is volgens Fennis dat de adverteerder in de lucht het rijk alleen heeft.
Bron:MD Weekly