Adverteerders nog huiverig voor vergelijkende reclame
7 juli 2005 -
Vergelijkende reclame wil in Europa niet echt van de grond komen. Adverteerders komen liever niet te agressief over en houden zich er daarom verre van. Dat biedt kansen voor merken die wél het lef hebben zich tegen de concurrent af te zetten.
Tarieven vergelijken
Autoverhuurbedrijf Budget trok onlangs in Duitsland de aandacht met een advertentie waarin de eigen tarieven werden vergeleken met die van twee andere verhuurders. Onnodig te zeggen dat Budget er beter vanaf kwam dan de concurrenten. Het was een elementair voorbeeld van vergelijkende reclame, maar toch trok het in de Duitse vakpers veel aandacht. Dat bewijst eens te meer dat onze oosterburen nog steeds niet gewend zijn aan deze vorm van reclame.
Braak terrein Hoe komt dat adverteerders zich niet of nauwelijks aan vergelijkende reclame wagen? Een van de redenen is dat ze niet schreeuwerig over willen komen. Daarnaast wordt het als een teken van zwakte gezien om je merk op te bouwen over de rug van de concurrentie. Het zou beter zijn van je eigen kracht uit te gaan. Legitieme argumenten, maar ze leiden er wel toe dat reclamemakers én consumenten nauwelijks ervaring opdoen met vergelijkende reclame. Dat betekent dat er voor merken die het aandurven de concurrentie op de hak te nemen, een terrein braak ligt.
Bron:Marketing Online