zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe leid ik een Sociaal Medisch Overleg?

5 december 2004 - Vraag: Over paar weken heb ik een Sociaal Medisch Overleg (overleg over ziekteverzuim - red.). Het is voor het eerst dat ik zo'n overleg ga leiden samen met mijn directe chef. De bedoeling is dat ik het woord doe. Graag zou ik willen weten hoe ik een agenda moet opzetten, welke vragen ik moet stellen en wat voor informatie van mij verwacht wordt?. Judith Hamerlinck geeft antwoord.

Antwoord:
Het Sociaal Medisch Overleg is bedoeld om actief bezig te zijn als organisatie met medewerkers die vanwege lichamelijke of psychische klachten niet goed functioneren en dreigen uit te vallen of al uitgevallen zijn. Als het goed is, staat dit overleg niet op zichzelf maar is het onderdeel van een totaalplan rondom arbeidsverzuim. In een Sociaal Medisch Overleg worden individuele gevallen behandeld. Aanwezig zijn de adviseurs van het management op dat gebied. Doorgaans betekent dat dat het overleg in elk geval wordt bijgewoond door een bedrijfsarts en personeelszaken, maar afhankelijk van hoe de organisatie het heeft geregeld, kan dat team uiteraard uitgebreider zijn.

Invalshoeken
Sociaal Medisch Overleg gaat dus vooral over het bespreken en coördineren van individuele verzuimgevallen. Het is een plaats waar de betrokken disciplines samenkomen voor informatie en overleg. In dat licht bezien kan je denken aan invalshoeken als:

  • Welke contacten zijn er met deze persoon geweest, zijn er afspraken gemaakt en wat is de status op dit moment?
  • Hoe ontwikkelt de situatie rondom deze persoon en zijn werk zich, gezien vanuit ieders perspectief?
  • Ondernemen we de juiste procedurele en contactuele stappen, bijvoorbeeld voor Poortwachter, WAO, Ziektewet, reïntegratie, maar ook voor betrokkenheid en motivatie?
  • Wat kunnen we als bedrijf leren van deze case c.q. zien we tendensen?
  • Welke acties, besluiten en afspraken maken we hierover?
Individuele gevallen
Je agenda zal dus om te beginnen voor een belangrijk deel bestaan uit individuele gevallen. Afhankelijk van de omvang van je organisatie zullen de deelnemers voor een deel variëren omdat het gebruikelijk is om de direct leidinggevende erbij te betrekken. De input voor deze punten komt van elk van de deelnemers die hun eigen (deel)verantwoordelijkheden hierin hebben.

Verzuimbeleid
En welke punten verder aan de orde moeten komen, vloeit voor een belangrijk deel voort uit jullie integrale verzuimbeleid. Als dit niet de eerste SMO bijeenkomst is maar wel die van jou, dan kan je in eigen organisatie de ervaringen terugvinden waarop je kunt voortborduren. Is dit voor jullie bedrijf de eerste SMO bijeenkomst, dan zal die voor een belangrijk deel gewijd zijn aan het bepalen van doel, deelnemers, procedures, onderwerpen, verslaglegging, vertrouwelijkheid, bijpassende frequentie enz. waarop je vervolgens kunt voortbouwen.

Effectiviteit
Ik ken je functie niet, daarom toch ook nog even de vraag: vind je het voor jou logisch om de rol van voorzitter van deze bijeenkomst op je te nemen? Ben je inderdaad in de gevoelsmatig logische positie ten opzichte van de functies van de anderen om deze rol voor deze groep mensen met overtuiging op je te kunnen nemen? Elke deelnemer heeft weliswaar zijn eigen inbreng en verantwoordelijkheden, maar van de rol van voorzitter wordt doorgaans op gepaste tijden sturing en daadkracht verwacht en als de verhoudingen te ver uit elkaar lopen, verliest je bijeenkomst snel aan effectiviteit en kan je dat beter vooraf aankaarten.

Judith Hamerlinck

Literatuurtip
  • Effectief verzuimmanagement - Daan Verbaan

    Klik hier voor meer artikelen van Judith Hamerlinck.

    Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

    Judith Hamerlinck biedt via haar eigen site www.thebecompany.nl praktische informatie rondom de issues stress, problemen en zelfinzicht. Haar site is duidelijk, informatief, reikt oplossingen aan, en is zeer uitgebreid.

    Vraag het Asha
    De rubriek van Judith Hamerlinck wordt binnenkort overgenomen door Asha Kalijan. Heeft u een vraag voor Asha, stuur deze in. De vraag wordt volledig anoniem en niet herleidbaar op de site geplaatst. U kunt onderstaand formulier gebruiken (naam en emailadres worden niet op de site gepubliceerd). Velden met een * zijn verplicht.

    Naam

    Emailadres * (op dit adres ontvangt u direct het antwoord van Asha)

    Vraag

  •  
     Doorsturen   Reageer  

     

    Laatste nieuws

     De meest trendy bestemming voor een meeting of event: Brooklyn
      Bedrijven communiceren onvoldoende na verkoopfase
     ´Praatclubs zijn passé en ethiek is terug in de boardroom´
     
     
     
    reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
    reacties
    Kleding op kantoor steeds informeler (1) 
    Onbeperkt verlof werkt (1) 
    Medewerkers in klantgerichte organisaties zijn gelukkiger (1) 
    De acht rijksten bezitten evenveel als armste helft wereldbevolking (1) 
    Wereldwijde implosie van vertrouwen  (1) 
    Stop met uzelf eenzijdig te concentreren op uitkomsten (1) 
    Wall Street koerst af op lagere opening (3) 
    beurs
    AEX index: 485.98 0.28 %
    Stijgers Dalers
    SBM offshore 15.16  4.7 %
    Nutreco 47  3.9 %
    Ballast neda 0.31  3.3 %
    TNT express 8.45  -9.5 %
    Ahold kon 20.22  -2.2 %
    Nieuwe steen 3.74  -1.8 %
    Wall Street sluit lager
    Mnuchin steunt "21ste eeuwse Glass-Steagall"
    Wall Street koerst weer lager
    meer beurs
    top10
    'Robots gaan niet 50 procent van alle beroepen overnemen'
    Medewerkers in klantgerichte organisaties zijn gelukkiger
    Wereldwijde implosie van vertrouwen
    Negen tips om succesvol te onderhandelen met uw (ex-)baas
    'Mindful' werkomgeving verhoogt succes innovatieprojecten
    Oefening: zo krijgt u een prettige glimlach in vijf stappen
    De acht rijksten bezitten evenveel als armste helft wereldbevolking
    De veranderende rol van de COO
    Facilitymanagement draait niet meer om kostenbesparing
    Handen ineen in strijd tegen tekort aan IT’ers
    meer top 10
    vacatures
    meer vacatures