zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zes tips voor een goede elevator pitch

13 april 2018 - "Stel uzelf eens kort voor" is een van de meest gestelde vragen op een netwerkborrel of tijdens een sollicitatie. Dan is het de kunst om binnen een minuut kort en krachtig te vertellen wat u doet en wat uw kwaliteiten zijn. Oftewel: om een goede elevator pitch te houden.

Het kunnen houden van een goede elevator pitch is in de huidige arbeidsmarkt heel belangrijk: sollicitaties gaan steeds sneller en vinden ook steeds vaker via video plaats. U moet uzelf als kandidaat dus in korte tijd goed kunnen presenteren. En werkzoekenden willen de kunst van het pitchen maar al te graag onder de knie krijgen. 


Tijdens de Nationale Carrièrebeurs op 6 en 7 april in de Amsterdam RAI meldden meer dan 200 werkzoekenden zich aan om een elevator pitch op te nemen in een echte lift op de stand van het recruitmentplatform Monsterboard. Hier kregen zij de kans om in maximaal twintig seconden zichzelf te presenteren voor topwerkgevers. Dit zijn de tips van Monsterboard voor de perfecte elevator pitch.
 
Wat vertelt u in een elevator pitch?
 
 
  • Wie u bent. Hoe heet u, hoe oud bent u, wat heeft u gestudeerd, waar werkt u nu en welke functie heeft u daar? Basisinformatie die onmisbaar is!
  • Wat u kunt. Hier draait het om: vertel wat uw kwaliteiten en vaardigheden zijn.
  • Wat u toevoegt. U vertelt natuurlijk wat u kunt, maar noem ook zeker wat u heeft gepresteerd en wat u dus kunt toevoegen aan een bedrijf. Vertel bijvoorbeeld hoeveel nieuwe klanten u heeft binnengehaald, dat u een omzetstijging heeft gerealiseerd of dat de website door uw werk meer bezoekers heeft gekregen.
  • Wat u wilt. Geef niet alleen aan wat uw kwaliteiten en vaardigheden zijn, maar vertel ook concreet wat u ambieert en/of zoekt. Denk aan bepaalde verantwoordelijkheden, werkzaamheden of kansen.
  •  
    Hoe houdt u de perfecte elevator pitch?
    U weet wat u wilt gaan vertellen, nu is de kunst dit te vertalen naar een elevator pitch!
     
     
  • Houd het kort. Keep it short & simple! Schrijf uw pitch uit, oefen meerdere keren en neem de tijd op. Hoe lang een elevator pitch moet duren staat niet vast, maar zorg er in ieder geval voor dat u niet langer dan een minuut aan het vertellen bent.
  • Maak het relevant. Het is goed om een algemene elevator pitch paraat te hebben op netwerkborrels of andere momenten waarop er onverwacht aan u gevraagd wordt wat u doet, maar als u een elevator pitch wilt inzetten voor een sollicitatie dan is het goed om uw verhaal af te stemmen op de functie waar u voor solliciteert. Zo weet uw gesprekspartner concreet wat u kunt betekenen voor het bedrijf.
  • Enthousiasme. Laat zien dat u enthousiast bent over het werk dat u doet. Passie voor uw vakgebied, positiviteit én een enthousiaste uitstraling doen heel veel voor een goede eerste indruk!
  • Laat uw pitch aan anderen zien. Oefen uw pitch ook een keer met een vriend of familie. Een bekende kan beoordelen of u enthousiast en overtuigend overkomt en u tips geven. Ook kunt u op deze manier wedervragen oefenen. Grote kans dat die er komen na een goede pitch!
  • Sluit af met een vraag of call to action. Om te voorkomen dat het na uw pitch stil blijft en er geen vragen gesteld worden, is het slim om uw verhaal af te sluiten met een vraag of uitnodiging. Vraag bijvoorbeeld heel simpel naar de contactgegevens of het kaartje van uw gesprekspartner en of u binnenkort contact kunt opnemen voor het maken van een afspraak.
  • Maak er een video van en plaats deze online. Op die manier kunt uw gesprekspartner uw elevator pitch altijd nog een keer terugkijken. En u heeft gelijk een goede binnenkomer bij een toekomstige sollicitatie: u stuurt de link naar uw video met de elevator pitch mee en de recruiter heeft direct een goed beeld van u!
  •  
     Doorsturen   1 reactie  

     

    Laatste nieuws

     Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
     Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
     Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
     

    Gerelateerde nieuwsitems

     De zeven sleutels van de Elevator Pitch (deel twee)
     De zeven sleutels van de Elevator Pitch (deel één)
     Tips voor een goede Skype-sollicitatie
     Vier tips voor uw sollicitatie via social media
     
     
    reacties
     
    Michel  |   | 
    13-04-2018
     | 
    14:03 uur
    Elevator pitches zijn dodelijk saai en geestdodend. Helemaal als je over jezelf gaat zitten babbelen. Kortom: slecht advies. Als het dan toch moet: vertel hoe jij anderen helpt. Lees: De elevator pitch is morsdood => (Klik hier)

    REAGEREN

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
    reacties
    Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
    ‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
    Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
    Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
    Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
    Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
    Mind your data (1) 
    top10