zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient

13 maart 2018 - Mogelijk heeft u het zich al wel eens afgevraagd, wellicht heeft u er nog nooit bij stilgestaan: hoe staat het eigenlijk met de toegankelijkheid van uw (bedrijfs)website?

"Nu is het moment om daarmee aan de slag te gaan, om drie belangrijke redenen," zegt Auke Grondsma, General Manager Benelux bij Siteimprove.



De bevolking vergrijst – webgebruikers dus ook
Op dit moment worden 80 miljoen Europeanen lichamelijk beperkt in hun internetgebruik. De bevolking vergrijst, dus ook webgebruikers worden ouder: de verwachting is dat dit aantal tegen 2020 met nog eens 50 procent zal zijn toegenomen. 120 miljoen Europeanen hebben dan hulp nodig bij het surfen, al dan niet door ouderdom. Ook in andere werelddelen is dat niet anders: in de VS zijn het er momenteel 56,7 miljoen, een getal dat tegen 2060 zal zijn verdubbeld. Ook in Australië gaat het hard: twintig procent van de inwoners heeft daar te maken met een lichamelijke beperking, een aantal dat tegen 2042 zal zijn gestegen naar 25 procent, oftewel 6,2 miljoen inwoners. Grondsma: "Die cijfers betekenen dat het enorm belangrijk is dat een website voor al die mensen goed te bereiken is. Is dat niet het geval, dan sluit u bij voorbaat al twintig procent van de potentiële gebruikers uit - en dat percentage zal dus ook alleen maar groeien." En uit het uitsluiten van gebruikers betekent gemiste omzet voor u als organisatie.

Websiteverkeer is steeds meer mobiel
Wie tien jaar geleden beweerde dat meer dan 80 procent van het websiteverkeer zich naar mobiele platforms zou verplaatsen, zou zijn weggelachen. Toch is het aantal mobiele internetgebruikers tussen 2009 en 2014 gestegen van slechts twaalf procent tot 82 procent, en het is zeer waarschijnlijk dat dit percentage alleen nog maar verder is toegenomen. "Een website die slecht leesbaar is, niet netjes uitvult of überhaupt niet over aanraakbesturing beschikt, zal niet snel een tweede keer bezocht worden door gebruikers. Vergeet ook niet een slecht bruikbare website ook veel negatieve energie oplevert bij de gebruiker zegt Grondsma. "U moet uw website echt aanpassen aan en anticiperen op de mobiele gebruiker, en dat vereist een andere manier van denken. Dat betekent dat u, als u een landingspage met een formulier maakt, deze ook op een mobiel apparaat moet worden getest en er bijvoorbeeld niet moet worden geschreven dat een formulier zich links of rechts bevindt, als dit in de mobiele weergave onder de tekst is."

Er komt steeds meer wetgeving
Van alle Amerikaanse rechtszaken op het gebied van web accessibility sinds 2000, vond bijna 23 procent de afgelopen drie jaar plaats. Grondsma: "Zo’n vaart zal het in Nederland niet lopen. De komende jaren gaat het niet gelijk tot veroordelingen en boetes leiden - maar dat betekent natuurlijk niet dat bedrijven er helemaal niet alert op hoeven te zijn. Het zijn dan wel niet de boetes maar vergeet ook niet het stukje brandreputation wat belangrijk wordt. U wilt als organisatie immers niet te boek staan als organisatie die gebruikers discrimineert: er komt in landen om ons heen maar ook op Europees vlak steeds meer wetgeving." In het Verenigd Koninkrijk is er sinds 2010 de Equality Act, die voorschrijft dat websites toegankelijk moeten zijn voor gebruikers met een lichamelijke beperking. Ook door de Europese Commissie zijn al verscheidene richtlijnen voorgesteld, zoals EU Directive 2016/2102. Daarin wordt gesteld dat meer moet worden gedaan om personen met zicht- en hoorproblemen betere toegang tot websites en mobiele applicaties van publieke diensten te verschaffen. "Maar of u nu een publieke dienstverlener of een privaat bedrijf bent, feit is dat u, als u geen aanpassingen aan uw website doet om deze toegankelijk te houden, u een steeds groter wordende groep gebruikers misloopt. Dat is zonde, en volkomen onnodig," besluit Grondsma.
 

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Veel websites nog steeds slecht toegankelijk
 Overheid niet zo toegankelijk als zij beoogt
 Nederlanders willen digitaal kwaliteitskeurmerk van de overheid
 Websites steeds beter bereikbaar via live chat
 
 
reacties
 
CLweb  |   | 
25-05-2018
 | 
14:57 uur
Zo zie je maar weer hoe belangrijk mobile websites zijn voor het behouden van je bezoekers. Hierbij meegenomen de snelheid en responsiveness van de mobile website versie.
CLweb  |   | 
25-05-2018
 | 
16:31 uur
Daarbij is het wel een feit dat de wegen onveiliger worden. Hier letten ze dan gelukkig wel steeds meer op.
iBeste  |   | 
25-05-2018
 | 
23:13 uur
Met een mobiele website scoor je ook beter in de resultaten van Google die jouw bedrijf dus ook meer potentiele klanten leveren
Ecruitment  |   | 
30-05-2018
 | 
15:23 uur
Jouw website (en iedere andere website) kan op allerlei verschillende manieren een drempel opwerpen wanneer je met een beperking te maken hebt. Veel websites maken gebruik van de kleuren rood en groen, om bijvoorbeeld aan te geven of iets goed of fout gaat. Veel kleurenblinden zien echter geen verschil tussen rood of groen.
Paul  |   | 
26-09-2018
 | 
16:28 uur
Zoals je omschrijft hangt het wel af van de doelgroep van je website. Op het moment dat in jou doelgroep geen kleurenblinden zitten houd je hier dus ook geen rekening mee. Het verkeer heeft tenslotte ook rood en groen, weliswaar in een volgorde.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10