zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onderling vertrouwen op de werkvloer hoger dan ooit

9 maart 2018 - Bij organisaties die dit jaar de titel Best Workplace mogen dragen is het onderlinge vertrouwen op de werkvloer nog nooit zo hoog geweest. Dit geldt zowel voor het vertrouwen tussen werknemers en management als tussen werknemers onderling.

Dat blijkt uit het jaarlijks terugkerende onderzoek van Great Place to Work®, dat organisaties helpt zich te ontwikkelen op goed werkgeverschap. De Best Workplaces laten een stijgende lijn zien op de drie waarden die samen vertrouwen vormen, te weten ‘geloofwaardigheid’ (+twee), ‘respect’ (+een) en ‘eerlijkheid’ (+een). Het grootste verschil tussen de Best Workplaces 2018 en de organisaties die niet voldeden aan de minimale scores, is dat medewerkers van Best Workplaces een duidelijker beeld hebben waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen.


 
Het onderzoek
Het Great Place to Work onderzoek 2018 van Great Place to Work® is uitgevoerd onder ruim 55.000 respondenten bij 145 verschillende organisaties, en bestaat deels uit een medewerkersonderzoek op basis van 58 stellingen (de Trust Index©), deels uit een evaluatie van het werkgeversbeleid (Culture Audit©). Van deze organisaties dingen er 71 mee voor de lijst van Best Workplaces.
 
Trust Index
De Best Workplaces van 2018 wisten gemiddeld een Trust Index score (het gemiddelde van alle 58 stellingen) van 83 procent te realiseren (2017: 82 procent). Niet eerder was deze zo hoog. Met name de drie waarden die vertrouwen vormen lieten een stijgende lijn zien, met ‘geloofwaardigheid’ als opvallendste stijger (+twee). De hoogst scorende stellingen binnen dit onderdeel zijn ‘De mensen krijgen hier veel verantwoordelijkheid’ (91 procent) en ‘Het management stelt vertrouwen in haar medewerkers en biedt hen de ruimte om hun functie uit te oefenen’ (90 procent). Naast de vrijheid die mensen krijgen, is integriteit een belangrijk onderdeel van vertrouwen. De stelling ‘Het management doet wat het belooft’ laat de sterkste stijging zien binnen deze dimensie (79 procent, +drie).
René Brouwers, directeur van Great Place to Work®: "Als ontwikkelingspartner van bedrijven zijn wij blij met deze onderzoeksresultaten, omdat hieruit blijkt dat een groeiende groep bedrijven gericht werkt aan de ontwikkeling van goed werkgeverschap."
 
Kansen voor maatschappelijke impact
Het realiseren van een betekenisvolle maatschappelijke bijdrage blijft een belangrijk aandachtspunt voor organisaties. Onderschreef vorig jaar nog 76 procent van de respondenten de stelling ‘Onze bijdrage aan de gemeenschap geeft mij een goed gevoel’, dit jaar was dit gedaald naar 75 procent en daarmee de laagste score ooit. Volgens Brouwers willen met name jongere werkenden (geboren vanaf de jaren tachtig) niet langer alleen bijdragen aan het bedrijfsresultaat en zoeken zij meer naar impact en betekenisvol werk in plaats van financiële en arbeidsvoorwaardelijke motivaties.
Brouwers: "Deze generatie is ondanks vele jaren crisis optimistisch en wil iets betekenen voor een betere wereld. We hebben al eerder vastgesteld dat dit voor werkgevers een belangrijk aandachtspunt is om zich op te ontwikkelen. En dan niet met een verplicht dagje vrijwilligerswerk, maar structureel door hun eigen expertise in te zetten voor anderen die het nodig hebben. Best Workplaces 2018 tonen aan dat hier echt nog kansen liggen, óók voor organisaties die op veel onderdelen al heel goed presteren als werkgever."
 
Heldere toekomstvisie maakt het verschil
Organisaties die minstens een score van 70 procent hebben op en voldoen aan de minimale respons van het medewerkersonderzoek en twintig punten halen op de evaluatie van hun werkgeversbeleid mogen de titel Best Workplace dragen. Met name op het formuleren van een heldere toekomstvisie zit veel verschil tussen organisaties. Zo geeft 75 procent van de respondenten bij de Best Workplaces een positieve score op de stelling ‘Het management heeft een duidelijk beeld van waar de organisatie naar toe gaat en hoe daar te komen’. Bij organisaties die de lijst niet hebben behaald is dit slechts 46 procent. Soortgelijke verschillen treden ook op bij de stellingen ‘Het management doet wat het belooft’ en ‘Het management vraagt om en reageert oprecht op suggesties en ideeën van medewerkers’.
Het betrekken van medewerkers is tevens het thema waar de top vijf binnen de Best Workplaces het verschil op maakt. De top vijf scoort vijftien procentpunten hoger op de stelling omtrent het betrekken van medewerkers ten opzichte van het gemiddelde van de Best Workplaces.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkend Nederland gaat vaker met glimlach naar kantoor
 Succes en doorgroei minst belangrijke factoren voor werkgeluk
 Nederlanders vinden droombaan belangrijker dan salaris
 Gelukkigste werknemer in Europa is een Nederlander
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10