zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft bedrijven vertaalt digitale transformatie naar concreet bedrijfsresultaat

2 februari 2018 - DXC Technology heeft de resultaten uit een onderzoek onder IT-beslissers in Nederland onthuld. Daaruit blijkt dat bijna twee derde (63 procent) van de bedrijven in Nederland hun digitaliseringsplannen al in praktijk heeft gebracht.

Ongeveer de helft (45 procent) van alle bedrijven stelt zelfs al een positief effect te zien in omzet of winst. Voor bedrijven zijn deze digitaliseringsinitiatieven van groot belang: liefst 83 procent ziet zijn markt en concurrenten veranderen door de digitale transformatie.


"Digitale transformatie wordt op meer plaatsen binnen een bedrijf geïnitieerd en met een geïntegreerde aanpak doorgevoerd," aldus Coks Stoffer, managing director Nederland  bij DXC Technology. "Daardoor plukken niet alleen de IT-afdeling, maar ook andere afdelingen als marketing of operationele processen de vruchten van digitale mogelijkheden. Het is dus niet vreemd dat bijna de helft van de bedrijven in Nederland al concreet resultaat ziet."
 
Security ‘top of mind’ in Nederlandse bedrijven, opzetten nieuwe bedrijfsmodellen breekt door
Het onderzoek toont aan dat de Nederlandse IT-beslisser zich zeer bewust is van het belang van cyberdefensie. Niet voor niets wordt security in bijna de helft (47 procent) van de gevallen genoemd als belangrijk onderdeel van de digitale agenda. Bedrijven moeten zich nog meer gaan richten op het bestand zijn tegen dreigingen door zich voor te bereiden en te oefenen op cyberaanvallen. Volgens het position paper ‘Managing Enterprise Risk in a Connected World’ van DXC Technology, is het van belang om voortdurend sterker en resistenter te worden, in plaats van de aanvallen slechts te overleven.

Meer prioriteiten op de digitale agenda 
Dat security niet de enige prioriteit is, blijkt wel uit de rest van de digitale agenda. Zo zoeken bedrijven naar manieren om technologie in te zetten voor betere integratie van product- en serviceafdelingen, en scoort ook dataverzameling en -evaluatie hoog op de prioriteitenlijstjes (beide 44 procent). 43 procent van de bedrijven heeft verdere automatisering van processen op de digitale agenda staan. Nadrukkelijk naar nieuwe businessmodellen kijkt ruim een derde: 38 procent is bezig met het opzetten van digitale platforms om nieuwe businessmodellen te ondersteunen.
 
Cloudsoftware en data-analyse meest populair, AI en blockchain in opkomst
Voor wat betreft specifieke technologieën richten Nederlandse bedrijven zich met name op cloudsoftware (44 procent), data-analyse en datawetenschap (42 procent) en externe sociale netwerken (37 procent). Dat nieuwe technologieën als kunstmatige intelligentie (AI) en blockchain in opkomst zijn, blijkt uit het feit dat een derde van de bedrijven zich al met deze relatief nieuwe technologieën bezighoudt.
 
Uitdagingen voor implementatie van digitale projecten
Hoewel steeds meer afdelingen en organisatielagen zich bezighouden met digitale initiatieven, ziet 43 procent van de IT-beslissers nog wel een uitdaging in de algemene bedrijfscultuur bij het implementeren van nieuwe technologieën. Ook technische training voor werknemers vormt volgens 39 procent van de respondenten een horde. Tot slot merkt 33 procent op dat medewerkers een gebrek aan ervaring hebben in het gebruiken van digitale technologieën over afdelingsgrenzen heen.
Ondanks deze uitdagingen onderstrepen veel bedrijven dat er kansen liggen in digitale transformatie. Meer dan de helft ziet de grootste kansen in het verbeteren van de kwaliteit en het gebruik van realtimedata voor beslissingen. "We zien dat veel bedrijven bezig zijn met de volgende strategische stap," aldus Stoffer. "Bedrijven moeten technologische mogelijkheden continu in de gaten blijven houden om met behulp van toonaangevende innovaties en veranderingen de steeds stevigere concurrentie voor te blijven of in te halen. Ons onderzoek laat zien dat IT-beslissers dit belang inzien en door willen zetten naar nieuwe businessmodellen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Breng mensen en technologie in balans
 Zes richtlijnen voor digitale transformatie
 Operational excellence belangrijkste reden voor investering in digitale transformatie
 Digitale transformatie: zo tackelt u de vijf grootste uitdagingen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10