zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan

24 januari 2018 - De toepassing van artificial intelligence in de business, chatbots ter verbetering van de klantcommunicatie en de digitalisering van HR. Nu we de derde digitaliseringsfase ingaan, liggen er heel wat innovaties in het verschiet.

Wat kunt u precies verwachten? En hoe gaan deze innovaties uw werk en de wereld om u heen veranderen? Oracle lichtte een tipje van de sluier op tijdens haar jaarlijkse Cloud Day. René van Stiphout, die aan het roer staat van Oracle Nederland, highlight een aantal van de besproken trends.


 
Geen Internet of Stupid Things
Artificial intelligence (AI) was een van de thema’s die Van Stiphout gedurende de dag regelmatig terug zag komen. "We bevinden ons duidelijk in een tijdperk waarin we van mobile-first naar AI-first gaan. Er zijn oneindig veel toepassingen te bedenken, maar de uitdaging is relevant te blijven voor klanten. Anders verzanden we in een Internet of Stupid Things: een wereld waarin innovaties op de markt komen omdat het nu eenmaal kan, niet omdat ze daadwerkelijk nut hebben. Voor bedrijven wordt het er niet per se makkelijker op. Maar consumenten profiteren wel volop van de toepassing van artificial intelligence in de diensten van organisaties: meer gemak, meer snelheid en een zeer hoge mate van personalisatie."
Van Stiphout haalt een voorbeeld aan dat inspirator en coach Steven Van Belleghem gaf tijdens zijn keynote. "Europa kijkt naar WeChat alsof het het Chinese Facebook of WhatsApp is. Maar eigenlijk hebben de Chinezen alle reden om ons uit te lachen. WeChat is het operating system van China – volledig verweven met het dagelijks leven. De applicatie wordt naast instant messaging onder meer gebruikt voor bankieren, een taxi bestellen en betalen in winkels. Voor ons Europeanen liggen daar nog enorme kansen."

Digitale HR
Een laatste trend die Van Stiphout wil vermelden, is de digitalisering van HR. "We gebruiken privé de hele dag door slimme apps, maar het bedrijfsleven lijkt daar nog een beetje op achter te lopen. Neem nou de HR-wereld, waarin de war on talent momenteel een veelbesproken onderwerp is. Hoe haalt u dan talentvolle mensen binnen en hoe hóúdt u ze binnen? In een van de presentaties was te zien dat talent management gemakkelijk te automatiseren is. Denk aan een dashboard met gepersonaliseerde content, waarin een medewerker in één oogopslag kan zien wat een eventuele vervolgstap in zijn carrière zou kunnen zijn. Daarbij wordt meteen duidelijk welke competenties diegene daarvoor nodig heeft, in hoeverre hij of zij die al ontwikkeld heeft en welke collega’s momenteel die rol vervullen. Ook staat er welke vaardigheden zo iemand nog verder moet ontwikkelen, waarna diegene ze kan toevoegen aan de persoonlijke leerdoelen. Een HR-medewerker profiteert op zijn of haar beurt ook van zo’n systeem. Zo zijn bijvoorbeeld openstaande resource requests zichtbaar en het systeem kan ook op basis van benodigde capaciteiten kandidaten voorstellen. De HR-medewerker maakt vervolgens zelf een selectie van de kandidaten die hij of zij daadwerkelijk wil spreken. Daarnaast gaan predictive analytics een essentiële rol spelen, want HR zit wat mij betreft op een goudmijn. Het is bijvoorbeeld mogelijk om op basis van 150 factoren, zoals huidige contracttijd en recente beoordelingen, snel te berekenen wat het risico is dat een zittende medewerker binnenkort vertrekt. Een gesprek met de betreffende werknemer is dan zo ingepland."
 
Innovatief worden
Hoe zou Van Stiphout de algehele conclusie van de dag omschrijven? "Innovatie is niet langer een nice to have voor een bedrijf, maar moet onderdeel worden van zijn DNA – en dat kan echt bij élke organisatie," vindt hij. Maar hoe begint u dan als bedrijf met ‘innovatief zijn’? Volgens Van Stiphout heeft u drie dingen nodig: de juiste mindset, discipline en mogelijkheden. Denk bij dat laatste aan een praktische toolkit voor medewerkers om een idee ook echt te testen. Want innovatie moet wel altijd aansluiten bij de markt: uw uitgangspunt moet een perfecte customer experience zijn. Van Stiphout: "Als we niet alleen maar durven dromen over de wereld van morgen, maar er ook echt voor gaan, is er zoveel meer mogelijk dan we nu doen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Zorgverleners liggen wakker van digitalisering en robotisering
 Digitale transformatie: drie kritieke gebieden achter digitaal meesterschap
  Klantbeleving en digitalisering moeten hand in hand gaan
 Digitale transformatie – meer dan alleen IT-technologieën
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10