zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

HR-manager kan burn-out helpen voorkomen

13 december 2017 - Een zorgwekkende trend voor werkgevers én werknemers: het aantal jonge mensen dat met een burn-out thuis zit, neemt toe. Een van de voornaamste oorzaken vormt het gebruik van smartphones.

Door de mobiele bereikbaarheid voelen medewerkers de druk om permanent bereikbaar te zijn en klanten of collega's direct terug te mailen of te woord staan. Ook buiten kantoortijden, als ze ziek zijn of op vakantie. Hays schijnt haar licht op dit probleem en de maatregelen die HR managers kunnen nemen om verdere toename te voorkomen.


 
Altijd en overal bereikbaar
Bij het ontwaken en net voor het slapen gaan op je telefoon je werkmail checken; voor 82 procent van de jonge werknemers is dit de dagelijkse gang van zaken. Ook bij ziekte voelt 40 procent zich verplicht zijn mail te checken en 32 procent is ook tijdens vakanties online (bron: onderzoek Bupa). Jill van Casteren, HR Manager bij Hays Nederland: "Werk en privé lopen dwars door elkaar heen. We nemen geen afstand meer van ons werk. De smartphone is hierin een grote boosdoener. Daarnaast zijn we met elkaar ook meer uur gaan werken. Dit komt mede doordat steeds meer bedrijven opereren in verschillende tijdzones. Dit betekent dat medewerkers van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat bereikbaar moeten zijn."
 
Burnout signaleren en aanpakken
HR-professionals hebben volgens Hays een belangrijke taak om de oorzaak en het aantal gevallen binnen hun bedrijf terug te dringen en hun personeel productief te houden. Van Casteren: "Dit begint met het creëren van een cultuur waarbinnen medewerkers worden gestimuleerd om een gezond en actief leven te leiden. Focus moet hierbij komen te liggen op de output in plaats van het aantal uur dat iemand werkt. Daarnaast kunnen bedrijven hun werknemers duidelijk maken dat ze buiten werktijden niet hoeven te reageren op mails." Of zelfs nog een stap verder gaan: bij Volkswagen is het door de server-instellingen onmogelijk om buiten werktijden een mail naar collega’s te sturen. Harde maatregelen om personeel te beschermen tegen een te zware werkdruk.
 
Afstand nemen
Maar werkgevers kunnen ook op een positieve manier hun medewerkers stimuleren om zélf afstand te nemen van hun werk. Bijvoorbeeld door het organiseren van mindfulness-trainingen - waarin duidelijk wordt gemaakt wat het effect is van een verstoorde werk-privé balans. Ze leren dat ze regelmatig hun telefoon moeten wegleggen, zodat ze zich kunnen ontspannen. Daarnaast kunnen HR-managers het personeel stimuleren om tijdens de lunch te gaan sporten. En vanuit de organisatie kan er beter op worden toegezien dat alle vakantiedagen aan het einde van het jaar op zijn gemaakt. Van Casteren vervolgt: "Uiteraard moet de werktelefoon of laptop dan wel thuisblijven."
 

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zomerse persoonlijke APK voorkomt burn-out
 Werknemers na een burn-out: ‘werkgever leert er niet van’
 Rol leidinggevenden cruciaal bij voorkomen burn-outs
 Burn-out bij celebrities - drie tips om uit de gevarenzone te komen
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
13-12-2017
 | 
07:35 uur
opnieuw een advies dat nergens op slaat. Steeds maar weer wil P&O (ik kan het echt geen HRM noemen) bepalen hoe mensen moeten leven, ''gezondheidsadvies'' en dat terwijl juist P&O door haar gedrag en rituelen veelal de oorzaak is van burnout.
Stop met het aanpassen van mensen aan functies, stop met die verplichte gesprekken net voor de kerst en de vakantie.
Ga werk aanpassen aan de medewerkers, want stress wordt maar al te vaak veroorzaakt door het opleggen van taken die niet passen bij het competentieprofiel van mensen en dat is dé manier om mensen in een burn-out te jagen.
En vooral, stop met het inhuren van de traditionele bureaus die ook niet los kunnen komen van de P&O paradigma's van zorg en betutteling.
Ellen  |   | 
13-12-2017
 | 
13:18 uur
@Ad, goede aanvulling. Al vind ik wel dat PZ de bal eens op mag pakken en haar verantwoordelijkheid mag nemen.
Of die hele afdeling moet opgedoekt worden, is misschien nog wel het beste.
Tal Daniel  |   | 
13-12-2017
 | 
15:21 uur
Heel goed artikel! Volledig mee eens dat smartphones een groot aandeel hebben in extra werkstress. Heb daarom ook al mijn werkapps verwijderd van mijn telefoon, scheelt al een hoop.
André M. Pippel  |   | 
19-12-2017
 | 
12:05 uur
Op zich ben ik het wel redelijk met de reactie van Ad eens, alsmede overigens ook met alle valkuilen zoals benoemd in het artikel zelf. Daarnaast wil ik niet, zoals Ad dat nogal expliciet wel doet, HR of P&O of PZ (what's in a name ...) een van de belangrijkste veroorzakers van burn out noemen. Tot nu toe is immers de medewerker zelf nog niet genoemd, als belangrijke portefeuillehouder over de verantwoordelijkheid voor zijn/haar eigen welbevinden. En als hij/zij daar hulp, advies of ondersteuning bij nodig heeft, bijvoorbeeld van (of via) HR, dan zou ik dat echt niet direct betutteling willen noemen. Al is het maar met een verwijzing naar Agamedes, het bedrijf van Ad zelf, wat bijvoorbeeld loopbaanondersteuning biedt :). Echter voordat een medewerker (met wie het qua gezondheid of functioneren al niet zo goed gaat/ die misschien al dreigt vast te lopen, etc.) bij een ondersteunende/helpende instantie of organisatie terecht komt, gaat daar toch altijd eerst een 'intern' proces aan vooraf. hetzij in het brein van de medewerker zelf, hetzij tussen medewerker en werkgever, dan wel -namens deze- HR of P&O. HR kort door de bocht 'afschieten'' als zijnde de zondebok en (bijna) oorzaak van alles, gaat mij dus echt wat te ver.

Tot slot en voor de goede orde:
Ik ben zowel (qua professie) Senior HR Beleidsadviseur als (qua mens en medewerker) helaas burnout ervaringsdeskundige ... Ik heb in mijn reactie dan ook gepoogd door beide brillen te kijken.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10