zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen

16 november 2017 - Dat medewerkers de regie over hun eigen ontwikkelingen willen is al langere tijd onderwerp van gesprek. HR doet haar uiterste best deze regie over ontwikkeling bij de medewerkers zelf neer te leggen.

Dit is echter niet zo eenvoudig. Homam Karimi van Studytube vertelt aan de hand van wat hij in het werkveld terugziet over de meest voorkomende uitdagingen op dit gebied.


 
Een lerende organisatie zijn belangrijker dan ooit
Karimi:  "We hebben in deze tijd te maken met constante veranderingen door de continue ontwikkeling van digitale technologieën. Dit zorgt dat organisaties inzien dat het belangrijk is doorlopend te innoveren om niet ten onder te gaan.
Essentieel voor de innovatiekracht van een organisatie is volgens onderzoek van Harvard Business Review het trainen en ontwikkelen van medewerkers. Organisaties met een hoge innovatiekracht zijn in staat zich continu aan te passen aan de veranderende omstandigheden. We noemen dit ook wel ‘Lerende Organisaties’.
Het uitgangspunt van lerende organisaties is dat op het moment dat iedereen binnen de organisatie de ruimte en vrijheid krijgt om aan persoonlijke ontwikkeling te werken, het lerend vermogen van een organisatie wordt verhoogd en daarmee de wendbaarheid en innovatiekracht van de organisatie toeneemt."
 
Van gestuurd leren naar zelfsturend ontwikkelen
Karimi:  "Wat wij nu binnen veel organisaties zien, is dat de top down structuur wordt omgezet in een bottom up structuur. Waar voorheen het management besloot wie welke training ging volgen, ligt deze verantwoordelijkheid nu veelal bij de medewerker zelf. De rol van HR is daardoor meer faciliterend geworden."
 
Vrij besteedbaar budget beschikbaar stellen niet genoeg
Karimi: "HR neemt verschillende maatregelen om medewerkers zelf aan de slag te laten gaan. Eén van die maatregelen is het verstrekken van een vrij te besteden opleidingsbudget, ook wel de zogenoemde leerrekening. Alle vrijheid van de wereld zou u zeggen. Toch valt het op dat een groot gedeelte van de HR managers die je dagelijks spreekt, vindt dat medewerkers de regie te weinig pakken."
 
Zorg voor een toegankelijk leeraanbod
Dat medewerkers hun verantwoordelijkheid niet oppakken, komt volgens Karimi onder anderen doordat het trainingsaanbod ontoegankelijk en versplinterd is. Karimi:  "Dit komt doordat het trainingsaanbod verspreid staat over veel verschillende websites en binnen de organisatie met meerdere systemen wordt gewerkt
Ik denk dat het belangrijk is dat medewerkers één centrale plek voor het complete leeraanbod krijgen. Zo krijgen zij eenvoudig toegang tot de juiste training, op elk gewenst moment."
 
Bied een divers en relevant leeraanbod aan
Naast het centraliseren van het leeraanbod, speelt ook de keuze aan leervormen een grote rol bij het stimuleren van leren. Karimi: "Elke medewerker leert het beste op zijn of haar eigen manier, waardoor er behoefte is aan verschillende leervormen: online, klassikaal en blended trainingen en micro-learnings.
Wat wij vaak terugzien, is dat het voor HR een uitdaging is om de verschillende leervormen intern beschikbaar, vindbaar en deelbaar te maken. Een oplossing kan zijn om één contentbibliotheek aan te bieden waarin medewerkers gemakkelijk een training met de juiste mix van micro- en macro-learnings kunnen vinden."
 
Promoot leren en samenwerken actief
Doordat voortdurend meer soorten leervormen beschikbaar zijn, wordt het voor de HR-afdeling steeds moeilijker om een strategie op leren te ontwikkelen. Belangrijk is dat HR leren en samenwerken actief promoot binnen de organisatie.
Karimi: "Denk als organisatie vooral ook na over een marketing- en communicatiestrategie. Communiceer de mogelijkheden, voordelen en best practices van continu leren naar medewerkers. U zult merken dat de betrokkenheid van medewerkers zal toenemen, waardoor zij meer tijd aan hun eigen ontwikkeling zullen besteden."
 
Maak leren makkelijk
Wat volgens Karimi dus de belangrijkste aspecten zijn om rekening mee te houden bij het faciliteren van een lerende organisatie, zijn 1) het actief stimuleren van leren, 2) het toegankelijk maken van leren op één centrale plek, en 3) het aanbieden van een relevant leeraanbod.



 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De sleutel voor een gelukkige werknemer ligt bij IT
 IT-kennisontwikkeling is cruciaal voor succes
 Ontwikkelingsmogelijkheden belangrijkst bij zoektocht nieuwe baan
 Regie medewerkers over eigen ontwikkeling nog ver te zoeken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10