zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer actief op zoek naar nieuwe baan

3 november 2017 - Ruim een kwart (27 procent) van de Nederlandse werknemers is actief op zoek naar een nieuwe baan. Dat is iets meer dan Europese collega’s. Bijna twee derde vindt dat zoiets als baanzekerheid niet meer bestaat.

Samen met Duitse werknemers voelen Nederlanders zich wel het meest loyaal naar hun werkgever (67 procent resp. 63 procent). Franse werknemers blijven met ruim tien jaar het langst bij dezelfde baas.
Dat blijkt uit het onderzoek ‘The Evolution of Work’ van het ADP Research Institute, een mondiaal onderzoek naar werktrends onder meer dan 2.000 werkgevers en werknemers in dertien landen.

Overschatting
Nederlandse werkgevers overschatten sterk hoeveel van hun medewerkers actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. In werkelijkheid zoekt ruim een kwart (27 procent) van de Nederlandse werknemers actief naar een nieuwe baan, terwijl werkgevers denken dat bijna de helft van hun werknemers actief op zoek is (46 procent). Binnen Europa is in Nederland de kloof tussen medewerkers en werknemers op dit gebied het grootst.

Hogere lonen werken niet; switchen van baan steeds populairder
"Nederlandse werkgevers onderschatten de loyaliteit van hun werknemers, dat is op zich geen slecht teken want dit zorgt er ook voor dat ze bereid zijn om meer te investeren in het behouden van personeel," zegt Martijn Brand, Algemeen Directeur bij ADP Nederland. Ondanks dat een kwart van de werknemers rond kijkt, blijven Nederlandse werknemers gemiddeld toch 8,3 jaar bij hun werkgever. In Duitsland is dat 9,0 jaar. Franse werknemers blijven met gemiddeld 10,2 jaar het langst bij dezelfde baas. Opvallend genoeg voelt maar iets meer dan de helft (56 procent) van hen zich ook loyaal. Samen met Duitse werknemers scoren Nederlanders qua loyaliteit juist het hoogst (67 procent resp. 63 procent).
Dat meer loon niet altijd de belangrijkste drijfveer blijkt te zijn om van baan te wisselen blijkt uit de economische rapporten van ADP over werk en lonen. "Onze onderzoeken laten zien dat werknemers steeds sneller op zoek gaan naar een nieuwe baan als werkgevers niet tegemoet komen aan hun wensen en behoeften," zegt Jan Siegmund, Chief Financial Officer bij ADP. "Het behouden van toptalent is een steeds grotere uitdaging voor werkgevers. Terwijl zij zich op allerlei manieren inspannen om een goede werkgever te zijn, zien medewerkers onder andere dankzij social media dagelijks nieuwe baanmogelijkheden voorbij komen."

Europese werknemer loyaler dan collega buiten Europa
De neiging om van baan te wisselen is kleiner onder Europese werknemers dan onder werknemers elders in de wereld. Alleen in China zijn werknemers nog loyaler naar hun werkgever. Europese werknemers staan wel open voor verandering. Bijna twee derde (64 procent) vindt dat zoiets als baanzekerheid niet meer bestaat en bijna de helft (47 procent) vindt dat werknemers standaard hun ogen zouden moeten openhouden voor nieuwe kansen.
Werkgevers wereldwijd overschatten de kracht van loonsverhoging op het vasthouden van personeel. Alleen in India, Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk correspondeert de schatting van werkgevers met die van hun werknemers. Gemiddeld zijn werknemers bereid van baan te veranderen als hun loon daardoor vijftien procent stijgt en kijken in het algemeen naar banen binnen hun vakgebied, branche en locatie. In Nederland vormen werktijden, het werk zelf en flexibiliteit de drie belangrijkste factoren voor de keuze van een baan.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
 Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie
 'DDoS-aanvallen op banken waren niet zo groot'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Na vakantieperiode staat een nieuwe baan hoog op de prioriteitenlijst
 Ontwikkelingsmogelijkheden belangrijkst bij zoektocht nieuwe baan
 Inspirerende baan belangrijkste reden voor carrièreswitch toptalent
 Millennial overtuigd van zichzelf in zoektocht nieuwe baan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Luie manager voorkomt burn-out
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
De vier belangrijkste ontwikkelingen voor de M&A-markt
Vijf trends op de arbeidsmarkt voor banking & financial services
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten
VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
Man tevredener over hoe partner met geld omgaat dan vrouw
Duitse occasions meest geliefd in Europa
meer top 10
vacatures
meer vacatures