zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Limburgers minder gastvrij dan ze zelf denken

26 oktober 2017 - Het beeld dat geboren Limburgers van zichzelf hebben, strookt niet met het beeld dat nieuwkomers hebben van geboren Limburgers. Limburgers vinden zichzelf gastvrij en open, terwijl nieuwkomers aangeven dat het veel moeite kost om erbij te horen.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Limburgs Museum en Dagblad De Limburger, uitgevoerd door bureau Flycatcher naar Limburgse identiteit.

Limburger
Van de geboren en getogen Limburgers voelt de helft zich in de eerste plaats Limburger. Slechts een op de vijf voelt zich vooral Nederlander. Bij nieuwkomers ligt dat anders: meer dan de helft voelt zich boven alles Nederlander. Het onderzoek legt ook verbanden met politieke voorkeur. Zo blijkt dat vooral PVV-stemmers (80 procent) vinden dat Limburgers betrouwbaarder en vrijgeviger zijn dan andere Nederlanders.

Identiteit
Uit het onderzoek blijkt in ieder geval dat het merendeel van de Limburgers vindt dat zo’n identiteit bestaat. En dat het - weinig verrassend - iets te maken heeft met taal, landschap, carnaval en zelfs vlaai. Ze vinden ook dat die identiteit wordt bedreigd. Opvallend is dat geboren en getogen Limburgers nieuwkomers uit andere delen van Nederland (‘Hollanders’) als een grotere bedreiging ervaren dan nieuwkomers uit het buitenland.
Nog zo’n opmerkelijke uitkomst: de band Rowwen Hèze wordt vaker genoemd als bepalend voor de Limburgse identiteit dan het katholieke geloof.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Driekwart merken is dupe van inbreuk
 Aantal ict-vacatures sterk gestegen
  De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Noord-Holland en Utrecht gezondste provincies van Nederland
 Limburgers meest gastvrij volgens Nederlandse vakantiegangers
 Nederlander vindt Duitsland meest gastvrije vakantieland
 Top tien meest gastvrije landen volgens Nederlandse reizigers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vakantieganger hamstert voor autoreis  (1) 
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
Millennials geven topmanagement nieuwe betekenis
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
Beveiligingsprofessionals verliezen 40 uur per maand door inefficiënte systemen
5G-wensenlijst consument schetst actieplan voor operators
meer top 10
vacatures
meer vacatures