zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Helft autobestuurders gebruikt smartphone tijdens het rijden

20 oktober 2017 - Het aantal verkeersongelukken door smartphonegebruik neemt toe, maar ondanks het wettelijke verbod neemt het handheld telefoongebruik niet af.

 Autobezitters bellen en appen erop los, maar zij lijken niet te weten dat zij hierdoor onverzekerd rondrijden, meldt Autoverzekering.nl. Wellicht een van de redenen dat het gebruik nog zo veel voorkomt.

Smartphonegebruikers keuren eigen gedrag af
Autoverzekering.nl heeft het gedrag van 750 Nederlandse autobezitters onderzocht en constateert dat 47 procent de telefoon wel eens gebruikt achter het stuur. In twaalf procent van de gevallen gaat het om handheld (niet-handsfree) gebruik. Opvallend is dat 73 procent van deze handheld smartphonegebruikers wel van mening is dat smartphonegebruik verboden moet zijn. Zij keuren hun eigen gedrag dus af, maar kunnen het toch niet laten. Veertien procent van deze groep is zelfs van mening dat al het telefoongebruik in de auto verboden moet worden, zowel handheld als handsfree.

Bestuurders weten niet dat zij onverzekerd zijn
Een tweede resultaat dat opvalt, is dat niet alle ondervraagden weten dat zij niet verzekerd zijn op het moment dat zij de telefoon handheld gebruiken. Slechts 40 procent van de bestuurders weet dit. 29 procent denkt wel verzekerd te zijn en 31 procent denkt dat dit per verzekeraar verschilt. Kennelijk legt het grootste deel geen link tussen het vertonen van wettelijk verboden gedrag en het vervallen van de autoverzekering. Dit is verontrustend en kan een reden zijn dat de telefoon nog zo vaak wordt gebruikt.

De smartphone zorgt voor onveilig verkeer en een stijgende premie
Het aanhoudende smartphonegebruik raakt autobezitters op verschillende manieren. Direct krijgen zij te maken met onveilige verkeerssituaties omdat medeweggebruikers niet genoeg aandacht hebben voor de weg. Bovendien lopen de kosten van verzekeraars door de ongelukken die hieruit voortkomen snel op. Deze kosten zullen zij uiteindelijk doorberekenen aan de klanten in de vorm van een hogere premie voor hun autoverzekering. Door de smartphone te gebruiken maken bestuurders het autorijden voor zichzelf dus gevaarlijker én duurder.

Voor de oplossing moet verder worden gekeken dan apps
De bevindingen voegen een extra dimensie toe aan de discussie over het verminderen van smartphonegebruik in de auto, namelijk de kloof tussen de intentie van bestuurders en het daadwerkelijk vertoonde gedrag. Er bestaan al meerdere apps die de telefoon blokkeren tijdens het autorijden, maar deze hebben (bijna) allemaal een optie om de blokkade uit te schakelen. In de huidige situatie, waar bestuurders aangeven niet met mobiel te willen rijden, maar dit toch doen, ontstaat de vraag of deze apps wel het gewenste effect hebben. Als het huidige verbod en de boete niet voor vermindering zorgen, moeten we dan kijken naar verdergaande regulering? Veilig Verkeer Nederland stelt voor om iedere smartphone standaard te voorzien van een app die de telefoon automatisch uitschakelt tijdens het rijden. Moeten we een stukje eigen verantwoordelijkheid en vrijheid opofferen ten behoeve van veilig verkeer?
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Koopkracht blijft achter
 Millennials geven topmanagement nieuwe betekenis
 Haastige spoed is goed - omslag naar nieuwe economie in 2025
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om een tabletnek of swipe-duim te voorkomen
 Smartphone vervangt camera
 Nederlanders steeds meer online via smartphone
 Zakelijk rijder blijft ‘appen’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier dingen die managers moeten kunnen
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
meer top 10
vacatures
meer vacatures