zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Muziek bepalend voor klantbeleving zakelijke retail

18 oktober 2017 - Dat muziek een aangenaam gevoel opwekt bij klanten in kledingzaken en supermarkten is een bekend gegeven, maar ook in de meer ‘zakelijke en serieuze’ retail heeft muziek een duidelijke positieve invloed op de klantbeleving.  

Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Mood Media en Sacem. De studie 'De kosten van stilte 2017' peilde het verschil dat achtergrondmuziek maakt voor zowel klanten als personeel in vijf verschillende type winkels in Frankrijk die voorheen geen muziek speelden, zoals banken, opticiens, apotheken en benzinestations.

Enkele belangrijke hoogtepunten:
 

  • 70 procent van de klanten had een positievere perceptie van het bedrijfsimago (of merk) toen de winkel muziek speelde; 65 procent van de klanten was het erover eens dat muziek bijdroeg het bedrijf te onderscheiden van de concurrentie.
  • 93 procent van de werknemers gaf de voorkeur aan muziek vs. geen muziek op het werk.
  • Wanneer de meer serieuze branches (banken en apotheken) ‘stil’ waren, dacht aanvankelijk slechts 33 procent van de klanten dat muziek in deze winkels geschikt zou zijn. Echter, na de introductie van muziek, was 76 procent van de klanten ervan overtuigd dat achtergrondmuziek overeenstemmend en complementair was met het doel van deze branches.
  • De meerderheid van de klanten, met name in het bankwezen, voelde zich meer comfortabel bij het voeren van vertrouwelijke, privégesprekken als er achtergrondmuziek speelde die hun conversaties enigszins maskeerde.

Doordachte achtergrondmuziek
"Dit onderzoek toont aan dat doordacht ontworpen achtergrondmuziek de sfeer en de klantbeleving van zakelijke omgevingen kan verbeteren, zelfs binnen de sectoren die niet deel uitmaken van de traditionele retail. Elk bedrijf dat klanten en cliënten verwelkomt, heeft een legitieme reden om achtergrondmuziek te gebruiken - niet alleen omdat het een essentieel onderdeel van het dagelijks leven van mensen is, maar omdat muziek duidelijk net zo belangrijk is voor de klantbeleving als verlichting, winkelinrichting en andere designelementen," zegt Wim van der Stelt, Sales Director bij Mood Media Benelux.
"De resultaten van dit onderzoek onthulden de impact en het potentieel van muziek voor een breed scala aan bedrijfstypes," zegt Jean-Félix Choukroun, Director Customer Relations bij Sacem. Hieronder vindt u aanvullende highlights en resultaten van de studie.

Muziek verbetert de klantbeleving en het loyaliteitsgevoel:
 
  • Bijna acht van de tien klanten in deze meestal stille winkels gaf aan de winkel boven een andere te verkiezen wanneer er muziek speelt.
  • De netto promotor score (NPS) - een index die de bereidheid van klanten weergeeft om producten of diensten van een bedrijf aan anderen aan te bevelen - steeg met 30 procent toen er passende muziek werd gespeeld, in vergelijking met wanneer de winkel stil was.
  • Bij het gebruik van achtergrondmuziek in de winkel zei 72 procent van de nieuwe bezoekers dat ze waarschijnlijk zouden terugkomen. Toen er geen muziek in de winkel speelde gaf slechts 50 procent aan dat ze waarschijnlijk zouden terugkeren, een daling van maar liefst 22 procent.
Muziek verbetert de perceptie van een merk:
 
  • 76 procent van de klanten ervoer het wachten voor een kassa niet als lang dankzij het gebruik van achtergrondmuziek.
  • De beoordeling van een winkel als premium store steeg met 20 procent, van 36 procent naar 56 procent toen er achtergrondmuziek werd gebruikt in de winkel.
Muziek verbetert de relatie met klanten en de dagelijkse routine van het personeel
 
  • Zowel medewerkers als klanten zien de voordelen van muziek: 67 procent van de werknemers merkte op dat klanten in een beter humeur zijn als er achtergrondmuziek in de winkel speelt.
  • Winkelpersoneel beschouwt muziek als een echte motivator: 93 procent van de bestudeerde werknemers heeft liever wel dan geen muziek tijdens het werk.
Het gevoel van eerlijkheid en vertrouwen groeit door het gebruik van achtergrondmuziek
 
  • Uit de resultaten blijkt dat alle bedrijven, ongeacht de marktsector, kunnen profiteren van het integreren van achtergrondmuziek in hun omgeving. Eenmaal blootgesteld aan achtergrondmuziek in een ‘serieuze’ omgeving zoals banken en apotheken, stemde maar liefst 76 procent van de klanten ermee in dat de muziek verenigbaar was met de ernst van de sector.
  • 56 procent van de klanten voelde zich meer comfortabel bij het voeren van een privé- of vertrouwelijk gesprek wanneer er muziek op de achtergrond speelde, in vergelijking met slechts 26 procent als er geen muziek speelde.
     

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zes richtlijnen voor digitale transformatie
 Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
 Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ed Sheeran, Adele en Coldplay zorgen voor productiviteit
  Muzieksmaak verraadt manier van denken
  Merken hechten steeds meer waarde aan muziek
 Muziek op de werkvloer goed voor de productiviteit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel (3) 
Student wil niet lenen (1) 
42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd (2) 
Bijna alle Nederlanders ervaren werkstress (5) 
beurs
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.52  5.2 %
Advanced met 39.43  4.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Positieve onderzoeksresultaten Galapagos met cystic fibrosis
D'Ieteren in onderhandeling met Amerikanen over Belron
Einde cijferseizoen betekent blik op macrodata
meer beurs
top10
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Mannelijke mantelzorgers vaker ondersteund dan vrouwelijke
Bedrijven behalen niet meer omzet met digitalisering
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
meer top 10
vacatures
meer vacatures