zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Video en mobile advertising stuwen groei online advertentiemarkt

11 oktober 2017 - De online advertentiemarkt blijft maar explosief groeien. In het eerste halfjaar van 2017 groeiden de online bestedingen wederom met +dertien procent naar een omzet van 954 miljoen euro. Binnen de totale bestedingen neemt mobile advertising een steeds dominantere plek in.

Van de totale online spend is inmiddels 40 procent van search, display en video advertising afkomstig van mobile devices. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study H1 2017 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland
 
Groei social media en online video zet door
Waren de social media-uitgaven in 2014 nog 95 miljoen euro, inmiddels is dit toegenomen tot  129 miljoen in de eerste helft van 2017.  Online video is al sinds 2013 het meest populaire advertentieformaat en groeit ook in dit eerste halfjaar fors met +42 procent. Inmiddels is online video met
 73 miljoen goed voor acht procent marktaandeel in de totale online advertising bestedingen.
 
Verschuiving van desktop naar mobile
De uitkomsten van de Online Ad Spend Study H1 2017 tonen een definitieve verschuiving van desktop naar mobile advertising. Search, display en video advertising op mobile behelzen nu 40 procent van de totale online advertising bestedingen. Waarbij display en video op mobile een stijging van maar liefst +35 procent laten zien. De indrukwekkende groeicijfers van social media zijn een belangrijke oorzaak voor de stijging van de mobile uitgaven, omdat sociale platformen voornamelijk worden geconsumeerd op mobile devices.
 
Verwachting voor 2017
Nathalie La Verge, digital media expert Deloitte: "Ook over het gehele jaar 2017 verwachten wij dubbele groeicijfers, met een verwachte groei van elf procent over het hele jaar. Dat zijn prachtige cijfers, maar het is wel belangrijk om te realiseren dat deze groei met name toe te schrijven is aan de internationale spelers. Voor een aantal lokale spelers uit het advertentie ecosysteem breken er uitdagende tijden aan, zeker met de nieuwe privacyregelgeving (GDPR) op komst." 
 
Nog meer focus op kwaliteit
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: "De cijfers zijn wederom indrukwekkend, maar we moeten er als branche wel voor waken dat deze extreme groei maakt dat we de kwaliteit niet uit het oog verliezen. Het is ontzettend belangrijk dat we blijven rapporteren in echt resultaat op de communicatiedoelstelling en niet in views, clicks of andere ‘halfway metrics’. Deze groeicijfers, maar ook de aankomende GDPR, dwingen de markt om nog sneller belangrijke ‘spelregels’ te standaardiseren, transparanter te communiceren en zaken als ad fraud aan banden te leggen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Koopkracht blijft achter
 Millennials geven topmanagement nieuwe betekenis
 Haastige spoed is goed - omslag naar nieuwe economie in 2025
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Omzet Programmatic Advertising gestegen met twintig procent
 Zonder data geen effectieve marketing
 Uitgaven mobile search nog nooit zo hoog
 Marketeer heeft te weinig kennis van social advertising
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vakantieganger hamstert voor autoreis  (1) 
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
Vier dingen die managers moeten kunnen
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
meer top 10
vacatures
meer vacatures