zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders vinden autobezit geen must

2 oktober 2017 - Uit internationaal onderzoek blijkt dat Nederlanders het bezit van een auto minder noodzakelijk vinden ten opzichte van andere Europese landen. Bij de Fransen gaat dit ook op, maar dan specifiek voor woon-werkverkeer.

In Italië is de auto hoe dan ook voor het merendeel (78 procent) van de bevolking een kostbaar bezit. ALD Automotive deed onder ruim 5.000 Europeanen onderzoek naar mobiliteitsgebruik.



Vervoersoplossingen
Zo wijst het onderzoek uit dat Nederlanders minder gehecht zijn aan autobezit dan dat het aantal auto’s op de weg doet vermoeden. Maar liefst 59 procent van de Nederlandse respondenten zegt best zonder autobezit te kunnen voor verplaatsingen in de vrije tijd. Voor woon-werkverkeer is dat zelfs 68 procent. Het zijn met name Nederlanders jonger dan 35 jaar die in hun vrije tijd voor alternatieve vervoersoplossingen kiezen.

Alternatief autobezit
Populaire alternatieven voor eigen autobezit in Nederland en Europa zijn carpoolen, leasen, taxi’s of het gebruik van on-demand mobiliteitservices zoals Uber. In Nederland maakt 29 procent van de ondervraagden weleens gebruik van carpooling en dan zijn het met name de Nederlandse vrouwen en jongeren tot 35 jaar.

Autodelen vooral in Spanje en Italië
Een vorm van mobiliteit die in Nederland nog aan populariteit kan winnen, is het autodelen tussen consumenten zoals Snappcar en carsharing initiatieven als Car2Go. Met name dit laatste is in Spanje en Italië in trek. Italië is een voortrekker op dit gebied want ook het delen van auto’s tussen consumenten gebeurt hier vaker ten opzichte van de andere landen.

Over het onderzoek
Het onderzoek is een initiatief van ALD Automotive, met een vloot van ruim 1,4 miljoen voertuigen en actief in 43 landen een van de grootste leasemaatschappijen ter wereld. Aan het onderzoek werkten 5.021 respondenten uit Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en Nederland mee. De interviews vonden plaats van 21 tot en met 28 augustus 2017 onder Europeanen van achttien jaar en ouder. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vrouwen slimmer dan mannen… in het besparen van autokosten
 Auto nog steeds belangrijker dan vaatwasser
 Liever zonder mobiel dan zonder auto
 Autobezitter ergert zich aan onderhoud
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10