zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wie heb ik aan de lijn, hallohallo: een (nep)bedrijfsarts?

18 september 2017 - Stel, u bent een zieke werknemer en de arbodienst belt. Zit er dan een bedrijfsarts aan de andere kant van de lijn? Misschien. De kans is groter dat het een casemanager, een basisarts, een vitaliteitscoach of iemand met soortgelijke functiebenaming is.

Allesbehalve bedrijfsarts dus. Maar die wil wél van alles weten over uw medische problemen. Mag dat zomaar? De discussie over ‘casemanagers’ en nepbedrijfsartsen’ is weer hoog opgelaaid, getuige het artikel in de Volkskrant op 1 september, ‘Ongezonde strijd rondom het ziekbed van de werknemer’. Om maar meteen het antwoord te geven : jazeker, iemand die geen bedrijfsarts is, mag dergelijke vragen stellen. Mits er aan een paar duidelijke voorwaarden wordt voldaan. Eén hiervan is dat deze professionals altijd formeel onder de verantwoordelijkheid van een gecertificeerde bedrijfsarts werken.

Taakdelegatie of verlengde arm
Dat betekent onder meer dat de beller wel informatie mag verzamelen bij de verzuimende medewerker, maar nooit ofte nimmer zelf conclusies mag trekken over wat er aan de hand is. Deze constructie staat bekend als ‘taakdelegatie’ of ‘verlengde arm’ van de bedrijfsarts. In de praktijk blijkt dat deze werkwijze niet altijd duidelijk wordt uitgelegd aan de zieke werknemer, met frustratie en/of paniek tot gevolg.

Medische informatie naar werkgever?
Bovendien suggereert de FNV in een ander artikel dat ook 1 september in de Volkskrant verscheen dat casemanagers medische informatie naar de werkgevers zouden doorspelen. Dit herkennen wij in onze praktijk totaal niet, zegt Marco de Zeeuw, adviseur bij Arbokiezer. "Van de 1000 klanten die we per jaar spreken is er geen enkele werkgever die toegang claimt tot medische informatie. En ook bij de 70 arbodirecties die wij op jaarbasis spreken zien we zeer grote bewustwording rond privacy. Wat ons betreft is de aantijging van FNV dus aperte onzin."

Bedrijfsarts communiceert niet altijd even Smart
Wel signaleert De Zeeuw dat er vaak onbegrip heerst bij werkgevers over de soms matige terugkoppeling en adviezen van bedrijfsartsen. "Als werkgever heeft u dan simpelweg geen idee waar u aan toe bent, maar u wordt wel geacht het loon door te betalen. Hier valt een wereld te winnen. Juist ook door de inzet van een casemanager kan er verbetering komen in dit belangrijke deel in de communicatie."

Het ís geen wedstrijdje werkgever-werknemer
Natuurlijk, excessen van arbodiensten die de rol en bevoegdheid van de ingezette functionaris willens en wetens misbruiken zijn altijd laakbaar. Maar hoe groot is het probleem nu eigenlijk? Vorig jaar is slechts negen keer een klacht ingediend bij de Geschillencommissie Arbodienstverlening onder zeven miljoen werkenden, waarvan er drie zijn gehonoreerd.
Hoewel sommige media het graag anders voorstellen, zijn preventie, verzuimbegeleiding en re-integratie geen wedstrijdje werkgever-werknemer, maar een gezamenlijk belang. "Goede uitleg vooraf voorkomt veel ellende en negatieve publiciteit," aldus De Zeeuw. "Een slimme arbodienst zet dus nog eens extra in op duidelijke communicatie hierover."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
 Beveiligingsprofessionals verliezen 40 uur per maand door inefficiŽnte systemen
 Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiŽnten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kabinet laat noodzakelijke wijzigingen arbeidsgezondheidszorg achterwege
 Werknemers opnieuw tevreden over arbodiensten
 Snel weer aan de slag na uw burnout?
 Bedrijfsartsentekort impuls voor herinrichting bedrijfsgezondheid
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
Geen waardering voor vrouwen die onderhandelen tijdens sollicitatie (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Vier dingen die managers moeten kunnen
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiŽnten
Bazen van Nederland staan hun stoel af aan kinderen
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Vacatures in Amsterdam moeilijk te vervullen
Breng mensen en technologie in balans
Gerichte aanvallen op radar industriŽle organisaties
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
meer top 10
vacatures
meer vacatures