zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Digitale transformatie: drie kritieke gebieden achter digitaal meesterschap

23 augustus 2017 - Veel organisaties staan voor een digitale transformatie: ze digitaliseren steeds meer vitale werkprocessen, producten en diensten. Zo lukt het ze om betere diensten te leveren, producten sneller in de markt te zetten en dienstverlening klantgerichter te maken.

Bedrijven die hierin uitblinken, noemen we digital meesters. Maar wat zijn de drijvende krachten achter digitaal meesterschap? KPN geeft antwoord in dit door hen geschreven artikel.
 
Digitaal meesterschap
Digitale meesters zijn bedrijven die in staat zijn om technologieën in te zetten om waarde te creëren. Voor hun klanten, maar ook voor hun eigen organisatie en medewerkers. Ze zijn flexibel, wendbaar en slagvaardig en hebben significant betere prestaties. Volgens onderzoek van Massachusetts Institute of Technology (MIT) wel tot 26 procent beter. Hun verdienmodellen, processen, distributiekanalen, diensten en klantbenadering worden versterkt en mede mogelijk gemaakt door technologie. Kortom: digitalisering is tot in de haarvaten van de organisatie doorgedrongen.
 
Drie kritieke gebieden 
Voor veel organisaties is dit echter nog lang niet op orde. Sommige moeten de eerste stap nog zetten. Maar welke aspecten drijven organisaties in het bereiken van digitaal meesterschap? Onderzoek toont aan dat deze bedrijven excelleren op drie kritieke gebieden:

1. De mate van digitale intensiteit
Digitale intensiteit is de mate waarin een organisatie gebruikmaakt van digitale technologieën binnen operationele processen. Is alles gedigitaliseerd of wordt er nog met papier gewerkt? Zijn er nieuwe slimme toepassingen die oude, routineuze handelingen overbodig maakten? Bij digitale meesters is zoveel mogelijk gedigitaliseerd, de digitale intensiteit is bijzonder hoog.
Digitale meesters durven substantieel te investeren in nieuwe technologieën én in de adoptie van technologie door de hele organisatie. Dit zet de toon voor de verdere digitale transformatie en is een essentiële eerste stap in het verkrijgen van digitaal meesterschap.

2. De transformatiecapaciteit van de organisatie
Een organisatie die digitaal heeft omarmd, is een organisatie die, vaak sneller dan andere, kan veranderen. Daar is de hele organisatie op ingericht. Niet alleen de structuren kunnen omgaan met snelle veranderingen, ook de medewerkers omarmen de veranderingen. Omdat ze weten dat alle digitale initiatieven binnen de organisatie gestructureerd en gecoördineerd plaatsvinden: er ligt een solide strategie ten grondslag aan hun digitale activiteiten.

3. Goed leiderschap
Het beschikken over digitale capaciteiten binnen heel de organisatie is een randvoorwaarde van digitale transformatie, maar dat alleen is niet voldoende. De mensen binnen een organisatie moeten alle mooie plannen uitvoeren. Goed leiderschap is de hefboom die technologie omzet in een ware transformatie. Het management hoeft geen grote inspirator te zijn om eraan bij te dragen dat medewerkers achter deze broodnodige veranderingen gaan staan. Het gaat om een solide strategie en om medewerkers de middelen te bieden om veranderingen te kunnen omarmen. Bijvoorbeeld door agile werken in te voeren. Dat stelt hen in staat nieuwe toepassingen snel te ontwikkelen en snel te testen, alvorens deze op grotere schaal door te voeren.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Driekwart merken is dupe van inbreuk
 Aantal ict-vacatures sterk gestegen
  De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale Transformatie – Het menselijke aspect waarborgen in een wereld van slimme machines
 IT-complexiteit en performanceproblemen belemmeren digitale transformatie
 Verandermanagement in het digitale tijdperk
 Hoe overleeft uw merk de digitale transformatie?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Data Recovery Nederland haalt voor klant 115 bitcoins terug
reacties
Vakantieganger hamstert voor autoreis  (1) 
Vier dingen die managers moeten kunnen (1) 
Consument wil geen auto meer bezitten (1) 
Dat is logisch (1) 
Wat betekent een kostbare fout voor mijn positie? (1) 
Smart Industry, revolutie of evolutie? (2) 
Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Doc data 1.78  87.4 %
Altice 10.44  10.5 %
Value8 5.44  5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Groothandels 49.3  -3.3 %
Brill kon 34.6  -1.7 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Wall Street overwegend in het groen
Consumentenkrediet VS groeit harder
meer beurs
top10
Leidinggevende scoort onvoldoende voor begrip ex-kankerpatiënten
Lagere lening door leaseauto, abonnementen en studieschuld
Niet langer veilig achter de firewall
Minder kans op armoede met gewone baan
Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid
Millennials geven topmanagement nieuwe betekenis
Slechts twee op de vijf bedrijven beveiligen cloudgegevens met encryptie
Business interruption en cyber-incidenten grootste risico’s voor bedrijven
Beveiligingsprofessionals verliezen 40 uur per maand door inefficiënte systemen
Haastige spoed is goed - omslag naar nieuwe economie in 2025
meer top 10
vacatures
meer vacatures