zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Millennials verkiezen betekenisvol leven boven gelukkig leven

22 augustus 2017 - "Wat u doet, maakt u gelukkig. Waarom u het doet, geeft u fulfillment." Hiermee brengt Simon Sinek via social media een Amerikaans onderzoek uit 2013 over millennials opnieuw onder de aandacht.

 Dit onderzoek werpt een ander licht op eerdere onderzoeken naar millennials waaruit zou blijken dat ze meer dan eerdere generaties gericht zijn op het streven naar persoonlijk geluk. Millennials blijken juist meer geïnteresseerd te zijn in een betekenisvol leven dan alleen maar een gelukkig leven. Voor ORMIT, specialist in traineeships, is dit heel herkenbaar. In een trendonderzoek zeggen de millennials van ORMIT: "Wij worden gedreven door eigen normen en waarden. Wij zoeken fulfillment door het toevoegen van waarde en het nemen van verantwoordelijkheid."

Millennials geven om anderen
Wat een betekenisvol leven precies betekent, is persoonlijk en betekent voor elk persoon wat anders. Maar kenmerkend is dat het gaat over verbinding met iets groters dan jezelf. Mensen die vinden dat ze een betekenisvol leven hebben voelen zich verbonden met anderen, met hun werk, met een levensdoel en met de wereld. Er zit een overlap tussen wat mensen ervaren als een betekenisvol en gelukkig leven, Maar het grote verschil is dat mensen die hun leven als betekenisvol ervaren sterker op anderen zijn gericht en het belangrijk vinden om anderen te helpen. Terwijl mensen die hun leven als gelukkig ervaren meer op zichzelf en op korte termijn plezier gericht zijn. Dit plaatst de bewering van Simon Sinek dat millennials egocentrisch zijn, in een ander daglicht. Ook wij ervaren dagelijks dat Sinek het niet bij het rechte eind heeft. Millennials voelen zich sterk verbonden met anderen, hun werk en met de wereld.
 
Millennials schromen niet
Wat kenmerkend is voor de millennials vergeleken met andere generaties is dat ze over het algemeen minder schroom hebben om op anderen af te stappen, vragen te stellen en om persoonlijke feedback te vragen; hiërarchie zegt hen niet zoveel. Ze hebben vooral respect voor mensen die hen als gelijkwaardigen behandelen en impact hebben door opvallende kwaliteiten of expertise. Als dit gedrag voortkomt uit egocentrisme, zou je verwachten dat het kenbaar maken van de eigen mening centraal staat in het contact met anderen. Maar dat is vaak niet het geval. Ze zijn echt geïnteresseerd in de mening en ideeën van de ander om zich daar toe te verhouden en ervan te leren.

Andere mindset
De betekenisvolle mindset die de Amerikaanse onderzoekers zien bij millennials vertaalt zich in het zoeken naar verbinding met anderen en het zich orienteren op een hoger doel. Daardoor zijn ze creatiever en presteren ze beter. Millennials die hun werk betekenisvol vinden, zijn meer betrokken en minder snel geneigd om van baan te wisselen. Zij hopen met hun carrière een duurzame impact te maken op anderen, stellen de onderzoekers.

Betekenisvol werk en impact maken
Dat herkent ORMIT sterk in het werken met 150 hoogopgeleide millennials. Ze hebben behoefte aan betekenisvol werk en zijn gedreven om impact te maken. Werk kunnen doen waarbij ze veel kunnen leren en daadwerkelijk het verschil kunnen maken zijn belangrijke drijfveren, belangrijker dan arbeidsvoorwaarden en status. Vanuit deze drijfveren is het omgaan met minder uitdagend werk lastig, dan zijn millennials ongeduldig en hebben ze al snel het gevoel dat ze stilstaan in hun ontwikkeling.
 
Drijfveren ontdekken
Het ontdekken van de drijfveren van millennials is de sleutel tot succes voor organisaties om jong talent aan zich te binden. ORMIT ziet dat daar nog veel werk is te verrichten voor organisaties. Het trendonderzoek onder hoogopgeleide millennials zegt dat 70 procent van de managers nog moet ontdekken wat de drijfveren zijn van het aanstormende talent. "Managers moeten aanvoelen en open staan voor wat jong talent drijft, anders gaan ze zelf hiernaar op zoek met het risico dat ze snel de organisatie verlaten", stellen de talenten. Drijfveren worden beïnvloed door persoonlijke en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals levensfase, welvaart en milieu. Ze blijven dus in ontwikkeling. Dit blijkt ook uit het Amerikaanse onderzoek waar het belang van een betekenisvol leven onder millennials de afgelopen jaren sterk is gestegen. Daarom is het belangrijk om hierover in gesprek te blijven. Het binden van talent is geen eenmalige zoekopdracht. Het onderhouden van een goede relatie vraagt voortdurend energie van zowel de organisatie als het talent.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kleine occasions blijven populair
 Slechts veertien procent bedrijfsleven heeft gedefinieerde IoT-strategie
 'Een beetje integer'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Millennials: wel plezier in baan, geen zorgen over pensioen
 Zes adviezen om Young professionals aan u te binden
 Liever een leuke baan dan een topsalaris
 Blijf flexibel: creëer een millennial-proof werkomgeving
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
reacties
Hoe krijgen mijn engineers betere sociale vaardigheden? (2) 
Leaserijders wisselen minder vaak van auto (1) 
Marketeers investeren in tech en bezuinigen op media  (1) 
Succes en doorgroei minst belangrijke factoren voor werkgeluk (1) 
Goede managers zijn ook in de misdaad schaars (1) 
Een andere kijk op Lichaamstaal (1) 
Mijn medewerkers zijn afgunstig op mijn vrijheid. Wat te doen? (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Fugro 12.06  5.5 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Fagron 11.44  -2.4 %
Air france - 12.9  -2.1 %
Consumententak Pfizer in belangstelling Reckitt Benckiser - media
Cijferseizoen komt op stoom
Lange termijn bepalend voor toekomstig monetair beleid - Draghi
meer beurs
top10
Projectmanagement: het kan er nog wel even bij!
Meer dan een kwart van vacatures staat langer dan 60 dagen open
Talenten willen werken voor hoog presterende organisaties
Het geheim van een geweldige klantenservice
Tips voor een optimale nachtrust
Machine learning is de hype voorbij
Video en mobile advertising stuwen groei online advertentiemarkt
'Versnelde afbouw hypotheekrente toomt prijsstijgingen huizen in'
Datacenters helpen de energietransitie te versnellen
Marketeers investeren in tech en bezuinigen op media
meer top 10
vacatures
meer vacatures