zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Smiley in zakelijke e-mail niet slim

21 augustus 2017 - Een emoji in de vorm van een smiley in werkgerelateerde e-mails kan een negatieve invloed hebben. Ook kan de smiley het doel van het delen van informatie ondermijnen. 

Dat blijkt uit een onderzoek van de Israëlische Ben-Gurion Universiteit (BGU), zo meldt Nu.nl.


Hoewel een lachende emoji een echte glimlach zou moeten nabootsen, heeft een smiley volgens de onderzoekers in een e-mail op de werkvloer soms juist een negatief effect. 

E-mails
Voor het onderzoek, waarbij de wetenschappers samenwerkten met de Universiteit van Haifa en de Universiteit van Amsterdam, werd een serie experimenten uitgevoerd met in totaal 549 deelnemers uit 29 landen. Hierin werd proefpersonen gevraagd om zakelijke e-mails te lezen van een voor hen onbekende afzender. In sommige van die mails stonden smileys. De afzenders van de e-mails werden daardoor niet als 'warmer' beoordeeld. Ook hadden de lachende emoji's een negatief effect op het overbrengen van het gevoel van bekwaamheid. 

Foto's
In een ander experiment van dit onderzoek werd een smiley in een e-mail vergeleken met een foto waarop iemand neutraal keek of juist glimlachte. Bij een foto werd een glimlachende afzender als meer competent en vriendelijk beoordeeld dan een afzender met een neutrale blik.


Bron: Nu.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Wie worden dit jaar beloond voor het beste werk in e-mailmarketing?
 Het Nationale E-maildieet: een week lang afkicken van e-mail
 Zakelijke e-mails vol spelfouten
 Digitale communicatie: handig maar niet altijd slim
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10