21 augustus 2017 -
Een emoji in de vorm van een smiley in werkgerelateerde e-mails kan een negatieve invloed hebben. Ook kan de smiley het doel van het delen van informatie ondermijnen.
Hoewel een lachende emoji een echte glimlach zou moeten nabootsen, heeft een smiley volgens de onderzoekers in een e-mail op de werkvloer soms juist een negatief effect.
E-mails
Voor het onderzoek, waarbij de wetenschappers samenwerkten met de Universiteit van Haifa en de Universiteit van Amsterdam, werd een serie experimenten uitgevoerd met in totaal 549 deelnemers uit 29 landen. Hierin werd proefpersonen gevraagd om zakelijke e-mails te lezen van een voor hen onbekende afzender. In sommige van die mails stonden smileys. De afzenders van de e-mails werden daardoor niet als 'warmer' beoordeeld. Ook hadden de lachende emoji's een negatief effect op het overbrengen van het gevoel van bekwaamheid.
Foto's
In een ander experiment van dit onderzoek werd een smiley in een e-mail vergeleken met een foto waarop iemand neutraal keek of juist glimlachte. Bij een foto werd een glimlachende afzender als meer competent en vriendelijk beoordeeld dan een afzender met een neutrale blik.
Bron:Nu.nl