zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier soorten Facebookgebruikers; welke bent u?

18 augustus 2017 - Iedereen checkt andere content op Facebook. Sommigen gebruiken het om het nieuws te lezen, anderen om foto’s van zichzelf met de wereld te delen en weer anderen om in contact te blijven met hun vrienden.  

Onderzoekers van de universiteit van Brigham onderscheiden vier categorieën Facebookgebruikers. 47 mensen tussen de achttien en 32 jaar kregen een reeks situaties voorgesteld die ze op een schaal van ‘least like me’ tot ‘most like me’moesten beoordelen. Daarna werd er een dieptegesprek met de respondenten gehouden. De vier categorieën die hieruit naar voren kwamen: ‘relationship builders’, ‘town criers’, ‘stalkers‘ en ‘selfies’. Express.be vat ze samen.

1. De ‘relationship builder’
‘Relationship builders’ gebruiken Facebook vooral voor de oorspronkelijke functie: hun sociale leven onderhouden. Ze posten informatie over zichzelf, reageren op posts van vrienden en gebruiken de overige applicaties vooral om hun relaties met hun échte vrienden en familie te versterken. Mensen in deze groep identificeerden zich het meest met statements als ‘Facebook helps me to express love to my family and lets my family express love to me’.

2. De ‘town criers’
Bij ‘town criers’ is er veel meer verschil tussen hun echte en virtuele leven. Ze delen bijna geen content (foto’s of teksten) over zichzelf, maar willen vooral zichzelf informeren op het vlak van actualiteit. Gebruikers uit deze groep zullen vaker artikels en evenementen delen en hun mening geven. Ook zijn hun profielen vaak niet up to date.

3. De ‘stalkers’
‘Stalkers’ zitten dag en nacht op Facebook, maar delen zelden persoonlijke informatie. In tegenstelling tot ‘town criers‘, is het juist wél hun doel om na te gaan waar anderen zich mee bezighouden. Deze groep is het online equivalent van een gluurder. ‘Stalkers’ gingen het meest akkoord met statements als ‘I can freely look at the Facebook profile of someone I have a crush on and know their interests and relationship status‘.
 
4. De ‘selfies’
De ‘selfies’ gebruiken Facebook vooral voor zelfpromotie. Net als ‘relationship builders’ zijn ze druk bezig met het delen van content, maar het is hun doel om likes en aandacht te krijgen. Het hogere doel is om een digitaal profiel van zichzelf te creëren dat meestal niet overeenstemt met de werkelijkheid. Deze groep ging het vaakst akkoord met stellingen als ‘the more ‘like’ notification alarms I receive, the more I feel approved by my peers’.

 


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Wo’er met vaste baan verdient 7,2 procent meer dan hbo’er
 Enorm tekort aan startende en junior IT’ers
 Echt goede marketing begint bij het kennen van uw klant
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese bedrijven doen nog weinig aan social media
 Nederland omarmt positiviteit
 Meeste Facebook profielfoto's verouderd
 Pas uw Facebook-account aan voor uw sollicitatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Nederlandse bevolking heeft financiële dode hoek
Toekomstige banen geen sciencefiction
Manager kan bijdragen aan gezondheid medewerkers
Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
Het Rijk wederom verkozen als meest favoriete werkgever
Dekkingsgraad pensioenfondsen stijgt verder
Goede kansen mbo'ers op de arbeidsmarkt
Vijf uitgangspunten voor onvergetelijke complimenten
Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie
Maak bedrijfsvoering effectiever met Cut the Bullsh*t denken
meer top 10
vacatures
meer vacatures