zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier soorten Facebookgebruikers; welke bent u?

18 augustus 2017 - Iedereen checkt andere content op Facebook. Sommigen gebruiken het om het nieuws te lezen, anderen om foto’s van zichzelf met de wereld te delen en weer anderen om in contact te blijven met hun vrienden.  

Onderzoekers van de universiteit van Brigham onderscheiden vier categorieën Facebookgebruikers. 47 mensen tussen de achttien en 32 jaar kregen een reeks situaties voorgesteld die ze op een schaal van ‘least like me’ tot ‘most like me’moesten beoordelen. Daarna werd er een dieptegesprek met de respondenten gehouden. De vier categorieën die hieruit naar voren kwamen: ‘relationship builders’, ‘town criers’, ‘stalkers‘ en ‘selfies’. Express.be vat ze samen.

1. De ‘relationship builder’
‘Relationship builders’ gebruiken Facebook vooral voor de oorspronkelijke functie: hun sociale leven onderhouden. Ze posten informatie over zichzelf, reageren op posts van vrienden en gebruiken de overige applicaties vooral om hun relaties met hun échte vrienden en familie te versterken. Mensen in deze groep identificeerden zich het meest met statements als ‘Facebook helps me to express love to my family and lets my family express love to me’.

2. De ‘town criers’
Bij ‘town criers’ is er veel meer verschil tussen hun echte en virtuele leven. Ze delen bijna geen content (foto’s of teksten) over zichzelf, maar willen vooral zichzelf informeren op het vlak van actualiteit. Gebruikers uit deze groep zullen vaker artikels en evenementen delen en hun mening geven. Ook zijn hun profielen vaak niet up to date.

3. De ‘stalkers’
‘Stalkers’ zitten dag en nacht op Facebook, maar delen zelden persoonlijke informatie. In tegenstelling tot ‘town criers‘, is het juist wél hun doel om na te gaan waar anderen zich mee bezighouden. Deze groep is het online equivalent van een gluurder. ‘Stalkers’ gingen het meest akkoord met statements als ‘I can freely look at the Facebook profile of someone I have a crush on and know their interests and relationship status‘.
 
4. De ‘selfies’
De ‘selfies’ gebruiken Facebook vooral voor zelfpromotie. Net als ‘relationship builders’ zijn ze druk bezig met het delen van content, maar het is hun doel om likes en aandacht te krijgen. Het hogere doel is om een digitaal profiel van zichzelf te creëren dat meestal niet overeenstemt met de werkelijkheid. Deze groep ging het vaakst akkoord met stellingen als ‘the more ‘like’ notification alarms I receive, the more I feel approved by my peers’.

 


Bron: Express.be
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zes richtlijnen voor digitale transformatie
 Nederlandse bedrijven optimistisch; vertrouwen in Verenigd Koninkrijk daalt
 Financiële sector heeft geen vertrouwen in naleving regelgevingen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Europese bedrijven doen nog weinig aan social media
 Nederland omarmt positiviteit
 Meeste Facebook profielfoto's verouderd
 Pas uw Facebook-account aan voor uw sollicitatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
reacties
Ambitie beschikbaarheid breedbandig internet komt met huidig beleid in gevaar (1) 
70 procent werkgevers ontvangt CV’s met leugens (4) 
Online gokken mogelijk toegestaan (1) 
Werkgevers onderschatten risico’s van geldgebrek bij personeel (3) 
Student wil niet lenen (1) 
42 procent werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd (2) 
Bijna alle Nederlanders ervaren werkstress (5) 
beurs
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.52  5.2 %
Advanced met 39.43  4.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.45  -4.3 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Positieve onderzoeksresultaten Galapagos met cystic fibrosis
D'Ieteren in onderhandeling met Amerikanen over Belron
Einde cijferseizoen betekent blik op macrodata
meer beurs
top10
Hoe u medewerkers stimuleert regie over ontwikkeling te nemen
Waarom werkstress niet tot burn-out leidt
Managers hebben weinig benul van werkstress onder werknemers
#MeToo: Gevolgen nog veel ernstiger bij intimidatie
Tanja Roeleveld verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2017
Zeven trends die zakelijke IT-omgevingen een boost zullen geven
2018 wordt het jaar van hivenets, swarmbots en polymorfe malware
Mannelijke mantelzorgers vaker ondersteund dan vrouwelijke
Bedrijven behalen niet meer omzet met digitalisering
Vrouwelijke 35-plussers verdienen nog steeds minder dan mannen
meer top 10
vacatures
meer vacatures