zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tijd voor rigoureuze vernieuwing in de transportsector

14 augustus 2017 - De wereldhandel is dé motor achter het goederenvervoer. U ziet dat de wereldhandel momentum verliest. De groei is sinds de crisis vertraagd tot een povere + 1,2 procent vorig jaar.

"Ben ik dus somber over de transportsector? Niet per se, maar ondernemers zullen wel slim moeten zijn. De prijsdruk is volgens mij nog lang niet voorbij. De vraag is dus: waar is elders meerwaarde te halen?"
Volgens Geeroms van Euler Hermes  gaat de technologische vernieuwing verraderlijk snel. Hij noemt voorbeelden als SnappCar, Uber en Airbnb die hele bedrijfstakken op z’n kop zetten. "Kijk naar de opmars van e-commerce en de pakketbezorging. Grote partijen als Amazon en DHL voeren serieuze tests uit met drones die pakketten afleveren. Postbedrijf SF Express werkt samen met XAircraft. Zij leveren in het zuiden van China dagelijks al duizenden pakketten af met drones. Ook in ons land zal de eerste echt operationele bezorgdienst met drones niet lang meer op zich laten wachten, al blijft regelgeving een lastig obstakel.

Nederland loopt voorop in innovatie
Geeroms noemt ook graag Truck Platooning en zelfrijdende voertuigen. "Nederland doet hier volop aan mee. Niet alleen het Nederlandse bedrijfsleven en universiteiten, maar ook bijvoorbeeld Rijkswaterstaat als wegbeheerder is hier volop mee bezig." Andere voorbeelden zijn Rotterdam Rivium, de zelfrijdende shuttlebus en de WEpods die zonder stuur en pedalen rijden tussen station Ede/Wageningen en de Wageningen University.
Geeroms: "De wereld verandert razendsnel. Er zijn grote transities gaande op allerlei terreinen. Energie, zorg, mobiliteit; noem maar op. De effecten van de digitalisering zijn enorm. Wat opvalt is dat gebruikers (lees: klanten en consumenten) bij innovaties steeds nadrukkelijker een rol spelen. Het is verleden tijd dat grote concerns zich terugtrekken achter vier gesloten muren om aan vernieuwing te werken. Steeds vaker ziet u proeftuinen -livings labs-  ontstaan waar allerlei partijen aan deelnemen. Grote concerns, maar ook kleine MKB-ers, researchafdelingen maar ook losse studenten. En vooral ook de eindgebruikers. De Automotive Campus in Helmond is daarvan een goed voorbeeld."

Ondernemers kunnen niet afwachten
Geerom: "Het is de kunst mee te surfen op de golf van de economische groei en ondertussen de juiste innovaties door te voeren. Wat is uw antwoord op het chauffeurstekort? Kruip niet onder de grond om daarvoor alleen een oplossing te bedenken, maar praat juist met opdrachtgevers en leveranciers. Deel kennis, maak slim gebruik van elkaars data. Dat kan binnen de eigen keten, maar het is ook goed te kijken naar dwarsverbanden met andere sectoren.
Volgens de senior risk manager is het vooral zaak voor transportondernemers om met service-gerelateerde activiteiten de winstgevendheid te verbeteren. Een goed voorbeeld is startup TEUbooker, het eerste 24/7 online boekingsportal voor containertransporten."

De transportsector staat voor verschillende uitdagingen
In de eigen sectorrapporten van Euler Hermes laat transport wereldwijd een gemixt beeld zien. Geeroms over de uitdagingen: "Duidelijk is dat de wereldhandel structureel lagere niveaus laat zien. Dat is een gegeven waarmee de transportsector moet dealen. Wat betreft de olieprijs: als die oploopt is het de vraag of die op een of andere manier door te berekenen is naar de klant. Zo niet, dan komt de toch al beperkte marge verder onder druk. Verder groeit wereldwijd de druk om de CO2-uitstoot te verminderen. Kijken we naar Nederland dan meldt het CBS dat de CO2-emissies van de transportsector eind vorig jaar nog stegen met zo’n vijf procent. De uitstoot van de transportsector is goed voor ruim negentien procent van de totale uitstoot. De stijging van de totale toegevoegde waarde van de transportsector is echter kleiner dan de toename van de CO2-uitstoot. De groeiende milieueisen gaan de exploitatiekosten van de transport de komende jaren opdrijven.
Goed personeel blijft ook een belangrijk aandachtspunt. "De werkloosheid neemt af. Vele sectoren ervaren een probleem bij het vinden van nieuwe werknemers. Zij vissen allemaal in dezelfde vijver. Het imago van de sector transport is niet bijster sterk. Hoe leuk is het om in deze sector te werken? Laat dat zien! Dan hebben we het niet alleen over chauffeurs, maar ook over IT-ers en administrateurs. Let ook op de opbouw van het personeelsbestand. Hoe zit het met de vergrijzing? Jonge, enthousiaste mensen zijn onmisbaar om de broodnodige vernieuwing door te voeren."

De Nederlandse economie blijft goed presteren
Geeroms: "Het sentiment is positief. Dat is belangrijk, onder meer voor de investeringsbereidheid. Als we de onderzoeksresultaten van Panteia mogen geloven, bereikt de transport in Nederland volgend jaar weer recordvolumes die de pre-crisis groeicijfers gaan overtreffen. Het totale transportvolume bedraagt, volgens Panteia, in 2021 ruim een miljard ton. Eind vorig jaar meldde het CBS nog in de Kwartaalmonitor Transport dat de omzet in de transportsector na zes jaar groei in het derde kwartaal met bijna anderhalf procent daalde. Vooral de vervoerders over water en door de lucht kregen tikken. De vervoerders over land en de post- en koerierdiensten zagen hun omzet stijgen. Wat opvalt, is dat het beeld erg wisselend is.

Volop kansen, maar blijf op de risico’s letten
Kijkend naar de toekomst ziet Geeroms toch vooral kansen. "Onze economie hoort tot de top van Europa. Helaas treft de Brexit ons onevenredig hard, maar overall ziet het plaatje er gezond uit. Transport moet hiervan profiteren. En dat geldt zeker voor de aanhoudende groei in de bouwsector. Bijna 30 procent van onze totale transportsector is bouw gerelateerd. Gezien de technologische ontwikkelingen en de vergaande gevolgen van digitalisering verwacht ik de komende jaren verrassende partnerships ontstaan. Binnen en buiten de keten voorzien we vergaande horizontale en verticale integratie waardoor de bestaande capaciteit beter is te benutten."
Hoe groot of klein het transportbedrijf ook is, er blijven ook risico’s bestaan. "Dunne marges, onbekende nieuwe klanten door export en uitbesteden van ritten. Typische risico's in de transportsector die ook een verhoogde kans op wanbetaling met zich meebrengen. U moet u hier als ondernemer goed bewust van zijn, om op een veilige en verantwoorde manier te kunnen groeien."

Bekijk hier bijbehorend filmpje. 


Bron: Brisk Magazine
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Wereldwijd 122 records per seconde gestolen in eerste helft 2017
 Hoe ziet de bank van de toekomst er uit?
 Gemiddelde vacaturetekst scoort krappe voldoende
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Sectorplannen Transport en Logistiek: Banenmagneet voor de sector
 Transportsector heeft behoefte aan flexibele arbeid
 Vergrijzing zorgt voor meer baankansen in transport en logistiek
 
 
reacties
 
Wolfert  |   | 
15-08-2017
 | 
11:18 uur
Mis de mogelijkheden van 3D printing waardoor minder goederen vervoert hoeven te worden. Ook schijnt in EU nog veel vrachtverkeer leeg te rijden na afleveren goederen (>20% dacht ik); beter organiseren dus!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Boek een 48-uurs proefrit Nissan E-NV200
Wilt u 100% elektrisch rijden, kosten besparen en hebt u behoefte aan een veelzijdige laadruimte? Dan is de E-NV200 een perfecte keuze voor u en uw bedrijf. Ervaar nu de 100% elektrische Nissan E-NV200 in 48 uur.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Team Nijhuis laat ondernemers kennis maken met digitale marketing dankzij gratis online cursus
reacties
Meer ouderen na outplacement aan de slag (1) 
Gaat u op klanten zitten wachten of komt u in actie? (1) 
Dagjes uit brengen bevolkingsgroepen het best samen (1) 
Stel uw klant onder alle omstandigheden centraal in drie stappen (1) 
Drie praktijken waarmee bedrijven hun klanten naar de concurrentie jagen (2) 
Een mantelzorger in dienst: welke rol speelt de werkgever? (1) 
IT-management heeft te weinig zicht op mobiel app-gebruik personeel (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Postnl 3.35  4.7 %
Nutreco 47  3.9 %
Aperam 44.53  3.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Beter bed 15.48  -3.3 %
USG people 17.2  -1.5 %
Wall Street hoger gesloten
Wall Street beweegt richting hoger slot
Olieprijs hoger gesloten
meer beurs
top10
Mobile app op zijn retour
Gaat u op klanten zitten wachten of komt u in actie?
GDPR-compliance en uw organisatie
Recruiters en kandidaten hebben verschillende percepties van goed cv
Checklist: Indienen WIA-aanvraag bij het UWV
Digitale transformatie: zo tackelt u de vijf grootste uitdagingen
Wie heb ik aan de lijn, hallohallo: een (nep)bedrijfsarts?
Negen van de tien bedrijven nog niet klaar voor AVG
Resultaten 2017 State of Cybercrime Report bekend
Hoe krijgt u superfocus. . . en alle belangrijke dingen ècht gedaan?
meer top 10
vacatures
meer vacatures